جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است

تهران- ایرنا- معاون اول رئیس‌جمهور گسترش روابط با آفریقا را راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی تهران با کشورهای دوست و همچنین جهان براساس راهبرد برد-برد است

حملات «گسترده» روسیه به نیروگاه‌های تولید برق اوکراین

اوکراین می‌گوید ارتش روسیه در حملات «گسترده» تأسیسات انرژی این کشور را هدف قرار داده است و از سوی دیگر فعالیت یک پالایشگاه نفت روسیه بر اثر حمله پهپادی کی‌یف متوقف شده است. همچنین اعلام شده که این حملات تلاف جانی نیز داشته، اما جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است.

همکاری قزاقستان و افغانستان در حوزه معادن

تهران- ایرنا- معاون نخست‌وزیر قزاقستان، در دیدار با سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست طالبان گفت: آستانه خواهان تقویت روابط ۲ کشور برای توسعه دادوستد و همکاری اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله در بخش معادن با افغانستان است.

Loading

راهبرد هند و اقیانوسیه آمریکا با هدف مهار چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هرگونه حرکت غیرمنطقی ممکن است خطر سقوط آمریکا و چین در تله توسیدید را افزایش دهد و تشدید تنش‌ها به درگیری نظامی تبدیل شود.

کای هی و مینگ جیانگ لی در مطلبی که چتم هاوس منتشر کرد، نوشتند: مفهوم ژئوپلیتیکی “هند و اقیانوسیه” برای دهه‌ها وجود داشته است. هند و اقیانوسیه به عنوان مفهومی سیاسی و استراتژیک، از سال 2010، به تدریج در فرهنگ سیاست خارجی برخی کشورهای منطقه، به‌ویژه استرالیا، هند و ژاپن تثبیت شده است. البته به نظر می‌رسد چین مایل نیست خود را بخشی از منطقه هند و اقیانوسیه قلمداد کند.

در حالی که نبرد بین دو مفهوم ژئوپلیتیکی یعنی هند و اقیانوسیه و آسیا- اقیانوسیه ممکن است در آینده حل و فصل شود، رقابت راهبردی بین چین و آمریکا تازه شروع شده است. آیا هند و اقیانوسیه به میدان نبرد برای رقابت بین چین و آمریکا تبدیل خواهد شد؟ چگونه چین با راهبرد هند و اقیانوسیه آمریکا مقابله خواهد کرد؟ چگونه دیگر بازیگران منطقه‌ای به رقابت راهبردی آمریکا – چین در منطقه هند و اقیانوسیه واکنش نشان خواهند داد؟

عبارت هند و اقیانوسیه آزاد و باز بعد از اینکه چند بار توسط ترامپ در اواخر سال 2017، در جریان سفرش به آسیا تکرار شد، به سرخط خبرها تبدیل شد. در حالی که در سند راهبرد ملی سال 2017 آمریکا، یازده بار از عبارت هند و اقیانوسیه استفاده شده، مفهوم آسیا – اقیانوسیه اصلاً به کار برده نشده است. در ژوئن 2018، نیروی دریایی آمریکا نام فرماندهی اقیانوسیه خود را به فرماندهی هند و اقیانوسیه تغییر داد.

برخی از مفسران می‌گویند تغییر نام این منطقه از سوی آمریکا ممکن است نمادین باشد، لکن این امر می‌تواند امتداد دیدگاه راهبردی آمریکا از آسیا – اقیانوسیه تا هند و اقیانوسیه باشد.

تاکنون در اسناد رسمی چین از عبارت یادشده استفاده نشده است. به عنوان مثال در جدیدترین سند دفاعی چین که در ژوئیه 2019 منتشر شد، این کشور همچنان از عبارت آسیا – اقیانوسیه برای توصیف منطقه ژئوپلیتیکی استفاده می‌کند. در اسناد دفاعی چین ده بار از عبارت آسیا – اقیانوسیه استفاده شده، در حالی که عبارت هند و اقیانوسیه یک بار هم به کار نرفته است.

در عمل، بلندپروازی‌های اقتصادی و راهبردی چین هم اقیانوس هند و هم اقیانوس آرام را پوشش داده است؛ چرا چین عمداً مفهوم جدید هند و اقیانوسیه را نپذیرفته است؟ جواب ساده است: رهبران چین بر این باور هستند که راهبرد هند و اقیانوسیه آمریکا برای مهار ظهور چین است.

برخلاف دولت اوباما که آشکارا سیاست نگاه به شرق را مهار چین نمی‌دانست، اما دولت ترامپ نگرانی برای مقابله آشکار با چین ندارد. در سند راهبرد ملی سال 2017 آمریکا، چین دولتی تجدیدنظرطلب و رقیب راهبردی آمریکا لقب گرفت، چرا که این کشور چالشی برای قدرت، نفوذ و منافع آمریکا قلمداد شده که قصد دارد امنیت و سعادتمندی آمریکا را تضعیف سازد.  در سند راهبرد امنیت ملی سال 2019 آمریکا، بار دیگر چین یک قدرت تجدیدنظرطلب معرفی شده است که به دنبال برقراری نظم جدید در منطقه به نفع خود است. چین دیگر یک شریک سازنده قلمداد نمی‌شود. در چنین بستری جای تعجب ندارد که مقامات پکن جنگ تجاری و راهبرد هند و اقیانوسیه به رهبری آمریکا را لایه دوگانه برای مهار چین توسط آمریکا قلمداد می‌کنند.

فنگ لیو، یکی از اندیشمندان چین بر این باور است که پکن موضع تهاجمی خود را در سیاست خارجی در قبال همسایگانش تلطیف ساخته است. به عنوان مثال چین مناسبات راهبردی‌اش با هند و ژاپن را مجدداً برقرار کرده و به کشورهای عضو آ.سه.آن اطمینان داده است که رهیافت کمتر تهاجمی در قبال اختلافات در دریای جنوب چین اتخاذ خواهد کرد. سیاست خویشتن‌داری چین موفقیت‌آمیز بوده است و توانسته مانع از پیوستن قدرت‌های منطقه‌ای به سیاست آمریکا برای مهار چین شود.

چین همکاری‌هایش را با کشورهای جنوب شرق آسیا در حوزه امنیت غیرسنتی تقویت کرده است که این حوزه ابزاری برای مقابله با تاثیرات منفی راهبرد آمریکا در قبال هند و اقیانوسیه قلمداد می‌شود. این  نوع همکاری مانع از پیوستن کشورهای منطقه یادشده به کمپ ضدچینی به رهبری آمریکا خواهد شد.

راهبرد هند و اقیانوسیه آمریکا به آزمون دشواری برای بازیگران منطقه‌ای تبدیل شده است. تمام بازیگران منطقه‌ای، ازجمله کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن مجبور هستند بین چین و آمریکا یکی را انتخاب کنند. علیرغم حمایت شعاری برخی کشورهای منطقه از راهبرد هند و اقیانوسیه، اغلب بازیگران سخت تلاش کرده‌اند طرف آمریکا را نگیرند تا آشکارا دشمن چین قلمداد نشوند. رهیافت عملگرایانه استرالیا به عنوان متحد نزدیک آمریکا موجب شده تا در عمل از حمایت شعاری از راهبرد آمریکا فاصله بگیرد.

آیا مفهوم هند و اقیانوسیه فراتر از مقیاس راهبرد آمریکا علیه چین خواهد رفت؟ آیا مفهوم یادشده به شکلی نهادینه خواهد شد که بتواند به کاتالیستی برای توسعه منطقه‌گرایی و چندجانبه‌گرایی در این بخش از جهان تبدیل شود؟

نهادینه‌سازی مفهوم هند و اقیانوسیه به رهبریِ اجرایی و رهبریِ ایده‌آل بستگی دارد. در حالی که رهبری اجرایی یک شرط لازم برای کشورها جهت فائق آمدن بر مشکلات مربوط به دستاوردهای نسبی و اقدام جمعی و دیگر مشکلات عملیاتی مربوط به همکاری است، رهبری ایده‌آل می‌تواند به گسترش منافع مشترک کمک کند.

در حال حاضر ابتکار “یک کمربند یک راه” اساساً یک ابتکار اقتصادی است، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند سرمایه‌گذاری گسترده چین در زیرساخت‌ها و صنایع ناگزیر پیامدهای ژئواستراتژیک زیادی در سراسر اورآسیا و هند و اقیانوسیه خواهد داشت.

ابتکار یک کمربند یک راه به‌واسطه ضرورت فائق آمدن چین بر چالش‌های جدی برای حفاظت از منافع تجاری و امنیت اتباعش در منطقه، به‌تدریج سیاست‌ها و راهبرد امنیت بین‌المللی پکن در منطقه هند و اقیانوسیه را متحول ساخته است. یک نتیجه حاصل از ابتکار یک کمربند یک راه این است که چین به طور اساسی برای نمایش قدرت و نفوذش در منطقه هند و اقیانوسیه فعال‌تر ظاهر خواهد شد.

راهبرد آمریکا برای منطقه هند و اقیانوسیه متضمن برقراری موازنه یا راهبرد مهار ظهور چین است که این امر چالش‌های جدی در برابر نظم لیبرال بین‌الملل پس از بحران مالی سال 2008 محسوب خواهد شد.

البته بازیگران منطقه‌ای همچون استرالیا، ژاپن و هند و نیز اندونزی و دیگر کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا از ورود به رقابت راهبردی بین آمریکا و چین خودداری کرده‌اند.

یک راه برای کاهش رقابت راهبردی بین آمریکا و چین در منطقه هند و اقیانوسیه، نهاد‌سازی برای تسهیل همکاری، منطقه‌گرایی و چندجانبه‌گرایی است. البته نهادسازی در منطقه یادشده کار دشواری است و با موانع اجرایی و عملی مواجه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *