جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

بی‌اعتمادی فزاینده میان آمریکا و چین

شورای راهبردی آنلاین - رصد: وجه مشخصه رابطه چین – آمریکا، بی‌اعتمادی فزاینده و سوءظن متقابل است.

پائول هاینل در مطلبی که بنیاد کارنگی منتشر کرد، نوشت: دو اقتصادی که بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند، رقابت با یکدیگر را پیگیری می‌کنند. دلایل روایت‌های متفاوت آمریکا و چین چیست و چگونه می‌توانند از یک درگیری بزرگ اجتناب نمایند؟

بدون تردید آمریکا و چین دو دیدگاه متفاوت دارند. در حقیقت دو روایت کاملاً متفاوت و خصومت‌آمیز بر مناسبات پکن – واشنگتن سایه انداخته است.

ترامپ با وعده ایستادگی در برابر چین، به‌ویژه با توجه به کسری تجاری عظیم آمریکا در مراودات با پکن، ریاست جمهوری آمریکا را به دست گرفت. اسناد امنیت ملی که در اوایل شروع به کار ترامپ منتشر شد، بیانگر آن بود که دولت وی رویکرد رقابتی‌تر را در قبال پکن اتخاذ خواهد کرد. این تغییر به سمت رویکرد تندروتر، حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات را با خود همراه داشته است. مایک پنس و مایک پمپئو در سخنرانی‌های اخیر خود بر افزایش رویکرد سختگیرانه آمریکا علیه چین تأکید کرده‌اند.

از دید مقامات واشنگتن در چنین وضعیتی، چین اینک یک رقیب راهبردی، شکارچی اقتصادی و رقیب ایدئولوژیکی توصیف می‌شود.

در پکن چنین امیدواری وجود داشت که سابقه تجارت‌محوری ترامپ و رویکرد معامله‌ای وی به حل‌وفصل سریع اختلافات تجاری آمریکا – چین منتهی شود، اما بعداً ثابت شد که این امیدواری اشتباه بود.

مقامات چین ریاست جمهوری ترامپ را یک فرصت استراتژیک قلمداد می‌کردند، اما به این نتیجه رسیدند که وی غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرقابل‌اعتماد است. البته صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا است، مقامات چین بر این باور هستند که آمریکا تعمداً تلاش می‌کند تا چین را مهار کند، رشد و توسعه اقتصادی پکن و نفوذ جهانی آن را محدود سازد و نظام سیاسی‌اش را تضعیف نماید.

در پایتخت‌های دو کشور اقداماتی برای رفع این روایت‌های متفاوت صورت نگرفته است. در عوض واشنگتن و پکن به انجام اقداماتی ادامه می‌دهند که دیدگاه منفی طرف مقابل را نسبت به خود تقویت می‌کند.

 

مؤلفه‌های روایت چین

بسیاری از تحلیلگران چینی بر این باور هستند که ظهور چین موجب شده است تا آمریکا به رقابت استراتژیک روی بیاورد. این امر موجب خطری در سیاست خارجی می‌شود که کارشناسان سیاست خارجی آن را تله توسیدید می‌نامند که در چنین شرایطی قدرت نوظهور سر از جنگ با قدرت مستقر درخواهد آورد.

همین تحلیلگران به افزایش مشکلات سیاسی و اقتصادی در داخل آمریکا، ازجمله نابرابری، عوام‌فریبی و تنش‌های رادیکال اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند مقامات آمریکا به‌جای حل این مشکلات داخلی، مسیر ساده فرافکنی و مقصر دانستن چین را برای مشکلات داخلی برگزیده‌اند.

برخی در آمریکا بازی با تهدید چین را مزیت سیاسی قلمداد می‌دانند، اما این مسئله یک تصویر کامل از مؤلفه‌های نزولی در مناسبات دو کشور است. این قبیل روایت‌های تحلیلگران چینی، این کشور را از مسئولیت مناسبات ضعیف‌تر بین پکن و واشنگتن مبرا می‌سازد و راه‌حلی برای قرار دادن مناسبات فی‌مابین در یک جایگاه بهتر ارائه نمی‌کنند. ‌

 

کم‌وکیف تأثیر مرحله اول توافق تجاری بر مناسبات چین آمریکا

امضای توافق، یک گام مثبت است. چنین توافقی حسن نیت به همراه دارد و فشارهای سیاسی داخلی بر رؤسای جمهور دو کشور را کاهش خواهد داد. در جدیدترین اظهارات مایک پنس در خصوص چین، وی پیشنهاد توافقی داد که می‌تواند اساسی برای حل‌وفصل دیگر مشکلات و اختلاف‌نظرهای موجود در مناسبات دوجانبه چین و آمریکا باشد.

البته توافقی که اخیراً منعقدشده، اکسیری برای علاج همه مشکلات آمریکا و چین نیست. اختلاف‌نظر و جدایی بین پکن – واشنگتن در حوزه فناوری، دیگر امری تئوریکی نیست، بلکه یک واقعیت است.

مدیریت مشکلات دیگر، ازجمله اختلاف‌نظرها و تنش‌ها بر سر تایوان، هنگ کنگ و دریای جنوب چین به‌طور فزاینده دشوارتر و سخت‌تر خواهد شد. تنها چند ساعت پس از اعلام توافق بین واشنگتن – پکن، وزارت امور خارجه چین اعلام داشت که انتقاد آمریکا از چین در ارتباط با هنگ‌کنگ، اساس اعتماد متقابل که به‌سختی دست آمده را از بین برد.

اگرچه توافق تجاری گام درستی به شمار می‌رود، اما برای درمان مشکلات پکن – واشنگتن فاصله زیادی وجود دارد.

 

کم‌وکیف فضای مناسبات طرفین باوجود دولت دیگر در آمریکا

با توجه به اینکه رقابت بر سر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای سال 2020، آغاز شده، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام داشت که یک دولت دمکراتیک در آمریکا برای اخذ امتیاز از چین بهتر است، چراکه با شرکا هماهنگی خواهد کرد، نه اینکه آن‌ها را از خود دور سازد.

بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری از حزب دمکرات اعلام داشته‌اند که سیاست آن‌ها در قبال چین، تمرکز بر مقابله با اقدامات این کشور خواهد بود، ضمن اینکه در اقتصاد آمریکا نیز سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

ترامپ تا حدودی نسبت به مسائل حساسی همچون هنگ‌کنگ، سین کیانگ و تایوان ساکت بوده است و در عوض اولویت خود را تجارت قرار داده است. دولت آتی آمریکا بعید است رویکرد معامله‌محور در قبال چین اتخاذ کند، وقتی قرار است بین اقتصاد و حقوق بشر توازن برقرار شود.

 

دو مسیر برای مناسبات چین آمریکا

رقابت بین آمریکا و چین غیرقابل‌اجتناب است و باید بپذیریم که این ویژگی مناسبات دو طرف است. معلوم نیست که چگونه طرفین خود را با رقابتی پویا سازگار خواهند ساخت. از دید آمریکا دو مسیر برای مناسبات دو کشور وجود دارد:

مسیر اول بر این پیش‌فرض استوار است که اختلافات موجود بسیار بزرگ است، نظام‌های دو کشور بسیار ناسازگار هستند و ارزش‌هایشان غیرقابل آشتی می‌باشند. چنین شرایطی برای آمریکا چاره‌ای جز دست کشیدن از تلاش‌های همکاری‌جویانه و برداشتن گام‌های تعمدی برای مهار چین و مقابله با این کشور و ایجاد بازدارندگی در برابر آن باقی نمی‌گذارد.

مسیر دیگر، مقاومت در برابر وسوسه برای تعیین روابطی رقابتی با بازی حاصل جمع صفر است. این رویکرد خواهان رقابت به‌عنوان شیوه‌ای برای محدود ساختن احتمال درگیری میان دو کشور است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *