جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

وخامت اوضاع ارتش اوکراین در میدان نبرد با روسیه

فرمانده نیرو‌های زمینی ارتش اوکراین ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع ارتش این کشور در میدان نبرد با روسیه گفت: اعضای ناتو از وضعیت دشوار عملیاتی و راهبردی اوکراین در میدان نبرد مطلع هستند.

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

ایروان اعلام کرد: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد.

بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمره مهم ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده اند.

Loading

ایران و روسیه: از تاریخ بیاموزیم

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:الهه کولایی، کارشناس مسائل روسیه در مقاله ای در نشریه آمریکایی یورو آسیا ریویو به بررسی تاریخ روابط ایران و روسیه تاثیر نظام بین الملل بر این روابط تامل بر انگیز و سودمند پرداخته است.

*الهه کولایی :  تاریخ روابط ایران و اتحاد جماهیر شوروی و به ویژه تاثیر نظام بین الملل بر این روابط تامل بر انگیز و سودمند است. روابط بین دو کشور طی دو دهه تا پیش از انقلاب اسلامی ایران- از جنبه روابط اتحاد جماهیر شوروی با کشور جهان سومی مانند ایران- منحصر به فرد بود. ایران سلطنتی در دهه های شصت و هفتاد با اتحاد جماهیر شوروی روابط گسترده ای را تجربه کرد و این روابط را می توان با کشورهای بلوک شرق مشاهده کرد. اما ایران که در چارچوب سیاست ستون های دوقلوی ریچارد نیکسون در خاورمیانه نقش مهمی را در زمینه تضمین منافع امریکا ایفاء می کرد، روابطی را در عرض دو دهه تا پیش از انتقلاب ایران با اتحادجماهیر شوروی همچنین تجربه کرد که در بین کشورهای متعلق به بلوک غرب منحصر به فرد بود.
این روابط از نقش امریکا تاثیر می پذیرفت. رویکرد شوروی در طول ده های بعد از انقلاب اکتبر رشد و تکامل یافت و اتحادجماهیر شوروی چنین نقش و وجهه ای برای ایران در جهان قائل بود که[می پنداشت] ایران می بایست بستر انقلابی همسو با نظام کمونیستی را آماده سازد و براین اساس، روابط بین دو کشور توسعه یافت. این رابطه از معاهده دوستی (١٩٢١) با رضا شاه و همزمان با پایان جنبش جنگل گیلان آغاز شد و از آن زمان به بعد، ایران، در دوران رژیم شاه، با حکومت انقلابی شوروی روابط داشت. این روابط بر اساس الزامات عقیدتی، از یک سو، و ضروت های جغرافیای سیاسی، از جانب دیگر، شکل گرفت. گرچه سیاست خارجی شوروی ایدولوژی – محور بود اما رویکرد ژئوپولیتیک، در این بین، رویکرد غالب بود.
بعد از جنگ جهانی دوم، موضوعات مربوط به خروج ارتش سرخ از ایران، ذخایر نفت شمال و حزب توده پدید آمد. سیاست شوروی علیه دکتر مصدق- نخست وزیر وقت ایران، معرف تضاد در روابط بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی بود. خروج ارتش سرخ از ایران و مساله آذربایجان و کودتای سال ١٩۵٣ ایران از جمله مسائلی بودند که روابط بین دو کشور را، متاثر از نفوذ معادله بین المللی و تغییر قدرت، دگرگون ساخت. روابط ایران- روسیه تا قیام ژوئن ١٩۶٣ ادامه یافت، اما رویکرد حکومت شوروی نسبت به انقلاب سفید و برنامه نوسازی اقتصادی و اجتماعی(منهای سیاسی) همچنین دارای اهمیت است. در این برهه از زمان، حزب توده همچنین در ایران فعال بود.
سرانجام اینکه پیوندهای اقتصادی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی، تا پیش از انقلاب اسلامی ٧٩٩ در ایران، بی نظیر بود. در حقیقت، تعهدات دولت ایران در رابطه با این مساله که از خاک ایران هرگز برای پایگاه موشکی علیه اتحاد جماهیر شوروی استفاده نخواهد شد، بسیار اهمیت داشت. البته، پیشرفت های فنی اساسا ضرورت این مساله را برای امریکا کاهش داده بود و نیاز به تنش زدایی امریکا و اتحاد جماهیر شوروی (سابق) ،بعد از بحران موشکی کوبا، راه را برای از سرگیری روابط بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی هموار ساخت. گفتنی است که این روابط فقط در حوزه اقتصاد شکل گرفت.
همانطور که نیازهای ایران توسط اتحاد جماهیر شوروی برآورده می شد از وابستگی ایران به امریکا جلوگیری شد و ایران هم به همین سبب رشد می کرد. هرچه روابط بین دو کشور بیشتر رشد کرد، به همان نسبت از[توسعه] روابط ایران و امریکا جلوگیری شد. با توجه به تقویت رویکرد ژئوپولتیک در سیاست مدرن روسیه در طول دو دهه بعد از فروپاشی شوروی- البته به جزء دهه اول که رویکرد ایده آلیستی در روسیه حاکم بود- زمینه توسعه روابط بین ایران و روسیه فراهم شد.
ایران را باید بر اساس رویکرد شوروی به خاورمیانه و نیاز شوروی به ایجاد روابط با[کشورهای] خاورمیانه ارزیابی کرد. ما می توانیم بازسازی این الگوهای رفتاری را در دو دهه گذشته – البته با قدری تغییر- در روابط دو کشور مشاهده کنیم. بنابراین، این تجربه تاریخی به ما کمک می کند که زمینه توسعه این روابط را درک کنیم. برنامه ثبات بخشیدن ساختن به روابط ژئوپولتیک، جزو الزامات حتمی جغرافیای سیاسی است که به تثبیت و استحکام این روابط کمک و منافع مشترک دو طرف را تامین خواهد کرد.

*استاددانشگاه و کارشناس مسائل روسیه

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *