جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اعتراضات حامیان فلسطین، دانشگاهی را در فرانسه به تعطیلی کشاند

تهران – ایرنا – دانشگاه «ساینس پو» فرانسه امروز (جمعه) پس از این‌که مذاکره میان ریاست این دانشگاه و دانشجویان معترض حامی فلسطین درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه نتوانست تنش‌ها را کاهش دهد، تعطیل شد.

آیا حذف زبان فارسی در افغانستان ممکن است؟

رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان گفته است که در دوره دوم حاکمیت طالبان «فارسی‌زدایی» عملا به گونه نظام‌مند صورت می‌گیرد.

شویگو:ارتش روسیه از ابتدای امسال، کنترل 547 کیلومترمربع از قلمرو مناطق جدید را به دست گرفته

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت: از ابتدای سال جاری، ارتش روسیه 547 کیلومتر مربع از قلمرو مناطق جدید کشور را تحت کنترل خود درآورده است. در دو هفته گذشته شهرک های نووباخموتوفکا، سمیونوکا و بردیچی در جمهوری خلق دونتسک آزاد شدند.

عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟

منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن و عربستان درحال بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند.

Loading

آینده سیاسی افغانستان و چشم‌انداز مبهم مناسبات کابل – واشنگتن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تحولات مربوط به توافق فوریه 2020 آمریکا – طالبان، نگرانی‌های چشمگیری در خصوص آینده سیاسی افغانستان و چشم انداز مناسبات آمریکا - افغانستان، به‌ویژه در مورد «توافق مشارکت راهبردی» و «توافق امنیتی دوجانبه» ایجاد کرده است.

وب سایت موسسه پژوهش‌های جنگ و صلح (IPCS) در یادداشتی نوشت، روزی که توافق آمریکا – طالبان امضا شد، افغانستان و آمریکا بیانیه مشترکی شامل چندین موضوع، به‌ویژه مسائل مربوط به «توافق مشارکت راهبردی» و «توافق امنیتی دوجانبه» را منتشر کردند. در این بیانیه مشترک، دولت‌های آمریکا و افغانستان ضمن تاکید بر توافق آمریکا – طالبان، به ماهیت غیر الزامی این توافق برای دولت افغانستان اشاره کردند. از سوی دیگر، متفکران حقوقی نگران از جنبه‌های «الزام آور» توافق آمریکا – طالبان، «توافق صلح» را به سه دسته تقسیم می‌کنند: الف) توافق پیش از مذاکرات؛ ب) توافق اصولی و ج) توافق اجرایی. توافق آمریکا – طالبان یک «پیمان» محسوب نمی‌شود و از این رو در زمره توافق «پیش از مذاکرات» خواهد بود. به عبارت دیگر، این توافق برای غیر از طرفین مذاکره، یعنی دولت افغانستان، الزام آور نیست.

 

تعهدات حقوقی مندرج در «توافق مشارکت راهبردی» و «توافق امنیتی دوجانبه»

«توافق مشارکت راهبردی» و «توافق امنیتی دوجانبه» مربوط به طرفین این موافقت‌نامه‌ها یعنی واشنگتن و کابل است. در کنوانسیون وین در مورد قوانین پیمان‌ها، هیچ حق عمومی برای خروج یکجانبه از پیمان‌ها وجود ندارد. بر اساس این کنوانسیون، حق کناره گیری از یک پیمان به‌طور پیش فرض، متقابل بوده و یکجانبه نیست. با این حال، این کنوانسیون استثناهای خاص را به رسمیت شناخته است از جمله، اگر مفادی در پیمان برای خروج یکجانبه وجود داشته باشد؛ اگر پیمان با رضایت طرفین و یا با توافق متعاقب بین طرفین پیمان قبلی، منقضی شود. در این خصوص، ماده 26 «توافق امنیتی دوجانبه» شرایط مربوط به اجرا، اصلاح و انقضای این توافق را اینگونه آورده است که «این توافق تا پایان 2024 معتبر خواهد بود مگر اینکه طبق پاراگراف 4 این ماده منقضی شود».

بنابراین، برای انقاضای «توافق امنیتی دوجانبه» دو راه وجود دارد: نخست، هنگامی که اعتبار این توافق در پایان 2024 به پایان برسد (مگر اینکه طرفین با تداوم آن موافقت کنند)؛ و دوم، با اجرای مفاد پاراگراف 4، یعنی توافق کتبی دوطرفه یا با اطلاع رسانی کتبی دوساله هر یک از طرفین از طریق کانال دیپلماتیکی. در نبود چنین اقداماتی، آمریکا برای اجرای تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی، باید از کانال ترسیم شده در موافتنامه‌های امضاء شده با افغانستان پیروی کند.

 

پیامدهای سیاسی توافق آمریکا – طالبان

در پی توافق آمریکا – طالبان، دولت افغانستان (اگرچه طرف این توافق نبوده است) با آغاز فرایند مذاکرات با طالبان برای پایان دادن به این جنگ مسلحانه بلندمدت موافقت کرده است. با این وجود، دیدگاه طالبان نسبت به چارچوب سیاسی و حقوقی در افغانستان، مشکل ساز است.

به عنوان مثال، قانون اساسی افغانستان این کشور را جمهوری اسلامی (ماده 1) دانسته و قوانین اسلامی را قوانین این سرزمین (ماده 2 و 3) می‌داند. همچنین، ماده 3 تصریح می‌کند که «هیچ قانونی نباید با احکام و شرع دین مقدس اسلام در افغانستان متناقض باشد». ماده 2 دارای مفادی در مورد شرایط پیروان سایر عقاید نیز هست. ماده 13 تصریح می‌کند که در شرایطی که هیچ مفاد قانون اساسی یا قوانین دیگر موجود نباشد، دادگاه باید بر اساس فقه حنفی حکم صادر کند.

با این حال، طالبان از قانون اساسی موجود راضی نبوده و آن را «غیر اسلامی» دانسته و مورد انتقاد قرار داده است. طالبان چهارچوب قانون اساسی عربستان را بیش‌تر ترجیح می‌دهد که ماهیتی سختگیرانه داشته و محتوای زن ستیز دارد. طالبان به دلایل واضحی (ازجمله برای جلب رضایت ستیزه جویان طالبان و متحد بین‌المللی خود القاعده) به دنبال جایگزینی قانون اساسی موجود افغانستان با قانون اساسی جدید و دین محوری است که مناسب ایدئولوژی خاص آنها باشد.

علاوه بر این، قانون اساسی فعلی افغانستان حقوق مساوی همه شهروندان افغانستان، ازجمله زنان، را به رسمیت می‌شناسد، اما رهبران طالبان محدودیت‌های قوانین اسلام را به حقوق مساوی زن و مرد تسری می‌دهند. برای مثال، سراج الدین حقانی، نماینده ارشد طالبان، به نیویورک تایمز گفته بود که طالبان نیز حتی در محدوده قوانین اسلامی، برای زن و مرد حقوق مساوی قائل است، اما با توجه به وجود چند مکتب فکری مختلف در اسلام، تفکر طالبان مایه نگرانی است.

 

نگاهی به آینده

به‌طور متناقضی، آمریکا با امضای توافق با طالبان ظاهرا تعهد خود برای حمایت از دستورات قانون اساسی طبق توافق با افغانستان را تخریب کرده است. در حال حاضر، هنوز برای خوش بینی در خصوص توافق صلح احتمالی زود است. آگر آمریکا به دنبال شریکی معتبر در کابل در آینده است، دولت آمریکا باید به تعهدات پیمانی خود طبق «توافق امنیتی دوجانبه» و «توافق مشارکت راهبردی» متعهد باشد. این تعهدات نه تنها اقدامات ضد تروریسم بلکه تعهدات مربوط به حفظ دستورات قانون اساسی، حقوق بشر، حقوق زنان و غیره را دربرمی گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *