جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

نیویورک – ایرنا- اعتراض های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ اسرائیل به دانشگاههای هاروارد، تگزاس، براون و کالیفرنیای جنوبی رسیده و دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا صحنه درگیری پلیس با دانشجویان شده است.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم.

Loading

سوداگری هند در غرب‌آسیا

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: سیاست بی‌طرفی سنتی هند در خاورمیانه با دیدار تاریخی نخست وزیر این کشور از سرزمین‌های اشغالی فلسطین پایان یافت.

بلال بلوچ در تحلیلی که اندیشکده کارنگی (هند) منتشر کرد؛ نوشت: میزان چرخش آتی هند به سمت غرب تا حد زیادی توسط یک نظم جدید منطقه‌ای به رهبری عربستان رقم خواهد خورد، کشوری که ایران را به عنوان دشمن شماره یک خود قلمداد می‌کند.

سفر پرهیاهوی ماه گذشته نارندرا مودی، نخست وزیر هند به اسرائیل، پایانی بر نگاه سنتی به مناقشه اسرائیل – فلسطین در تفکر راهبردی هند در غرب آسیا بود که البته به روابط دهلی‌نو با کشورهای عربی آسیبی نرساند. اگرچه، در ادامه این روند، نحوه نقش‌آفرینی ایران می‌تواند تعیین کننده باشد.

از نظر تاریخی، هند همواره اسرائیل را رژیمی نژادپرست قلمداد کرده است. اگرچه تا دهه‌های اخیر، ابراز تمایل‌های اسرائیل برای بهبود روابط با هند به جایی نرسیده بود، اما در نهایت، تضعیف ساختارهای قدیمی، سیاستمداران دهلی را به سمت ایده‌های جدید سوق داد، چنانکه در سال 1992 توافقات امنیتی متقابل به سطح قابل توجهی رسید. از آن زمان به بعد همکاری‌ها و روابط تجاری بین طرفین به تدریج ارتقا یافت؛ هرچند که هند به طور طبیعی هر از گاهی از آرمان فلسطین حمایت می‌کند، با این حال، مودی در سفر اخیر خود به اسرائیل از رام الله دیدار نکرد، حال آنکه زمینه‌های آن طی میزبانی ماه مه ‌نخست وزیر هند از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در دهلی آماده شده بود.

سکوت نسبی کشورهای عربی در طول دیدار مودی با مقامات اسرائیلی نشان داد که روابط هند با غرب آسیا دیگر نه از منشور اسرائیل – فلسطین بلکه از چشم‌انداز امنیتی متغیر منطقه و نقش برجسته ایران در آن نشات می‌گیرد.

این برداشت برخی از جوامع بین‌المللی نادرست است که روابط هند با اسرائیل به طور طبیعی بر روابط این قدرت جنوب آسیا با کشورهای عربی، به ویژه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تاثیر منفی می‌گذارد.

در واقع، اگر مودی چنین ارزیابی می‌کرد که سفر وی به اسرائیل باعث دشمنی رهبران عرب خواهد شد که در بازار رو به رشد هند منافع قابل توجهی دارند، هرگز این سفر را انجام نمی‌داد. هند نیز به نوبه خود برای جبران نفت خام و گاز طبیعی مورد نیاز فزاینده خود به منطقه خلیج فارس چشم دوخته است. اساسا، رهبران عرب در حال حاضر می‌توانند با متحدانی همزیستی داشته باشند که با اسرائیل و نه با ایران، مراوده دارند، چرا که از زمان توافق هسته‌ای ایران، بلاتکلیفی رقبای تهران، تا حد زیادی افزایش یافته است.

رویکردهای ایران در روزهای منتهی به دیدار مودی از اسرائیل حاکی از آن بود که دولتمردان ایران کاملا به این پویایی‌های متغیر منطقه آگاهی دارند. چنانکه در طول آن روزها، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، دو بار فاجعه مسلمانان در غزه، یمن و بحرین را بر خلاف انتظار به فجایع کشمیر پیوند داد.

براین اساس، نمی توان زمان طرح این سخنان را که مقارن با دیدار مودی از اسرائیل ارائه شد، نادیده گرفت.

دولتمردان ایران از این دیدار و نیز از گرایش آشکار هند به طرفداری از ریاض ناخشنود هستند. با وجود این، روابط بین ایران و هند به این زودی قطع نخواهد شد، بلکه این روابط در مسیری مستقل جریان خواهد داشت. در واقع، این دو کشور در حال حاضر به توسعه بندر چابهار در خلیج عمان می‌پردازند که از نظر ژئوپلیتیکی حائز اهمیت است.

با این حال، افزایش قدرت اقتصادی دهلی و ایجاد نظم منطقه‌ای جدید بدین معناست که هند نمی‌تواند سیاست سنتی خنثی و بی‌طرفانه خود را در غرب آسیا برای مدت زمان طولانی حفظ کند. اگر هند، فارغ از دیدارهای تاکتیکی، بخواهد راهبرد منطقه ای مشخصی  را اتخاذ کند، چیزی نخواهد گذشت که این رویکردها در معرض توجه و آزمایش دیگران قرار خواهد گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *