جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

Loading
13 اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ دیدار برجامی وزیر خارجه آمریکا با آمانو و…

۱۳۹۵/۱۲/۱۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: نشست خصوصی وزیر خارجه آمریکا با آمانو پیرامون برجام، حمایت مصر از تلاشهای ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم ، رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، ائتلاف کردهای سوریه و دمشق علیه ترکیه، تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تدوین راهبرد مقابله با شورای حقوق بشر، احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه آلمان، تنش میان نیروی دریایی عراق و کویت، اعلام آمادگی روسیه برای توسعه قلمروی شمالی ، پارلمان اروپا درصدد لغو سفر بدون ویزای آمریکایی‌ها و برگزاری رزمایش چین در اطراف تایوان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: «رکس تیلرسون» و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین دیدار رسمی خود پیرامون توافق هسته ای ایران بطور خصوصی با یکدیگر گفتگو کردند.علی رغم اعلان این دیدار دوجانبه میان تیلرسون و آمانو در برنامه وزارت امور خارجه آمریکا، دفتر مطبوعاتی این وزارتخانه ضمن عدم ارائه جزئیات بیشتر، از دادن هرگونه اطلاعات در خصوص حضور فردی دیگر در این دیدار امتناع کرد.

خبرگزاری مهر: عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر گفت: از تلاش های ارتش سوریه برای بازگرداندن تمامیت ارضی این کشور و نابودی عناصر تروریستی حمایت می کنیم. عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با اشاره به اینکه کشورش به اصل عدم مداخله در بحران سوریه پایبند است، بر یکپارچگی سوریه و ضرورت تسریع در بازسازی این کشور تاکید کرد.

خبرگزاری مهر:  منابع خبری کره جنوبی از اعزام یک فروند ناو هواپیمابر اتمی آمریکا، برای انجام رزمایش مشترک بهاره با سئول، ۱۵ مارس(۲۵ اسفند) وارد بندر شهر «بوسان» در جنوب این کشور خواهد شد. رزمایش مشترک از ۱۱ اسفند آغاز شده تا اواخر ماه آینده ادامه خواهد یافت و حدود ۱۰ هزار نیرو آمریکائی، که شامل نظامیان مستقر در کره جنوبی(USFK) می شوند، همراه با ۲۹۰ هزار نیروی نظامی سئول در این رزمایش شرکت خواهند داشت.

خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کرد علی‌رغم نگرانی‌های فعلی از برنامه هسته‌ای ایران، مقابله با تهدیداتی که امکان دارد از بحران سوریه حاصل شود، در اولویت دستور کار دستگاه امنیتی اسرائیل قرار دارد.«چاگای زوریل» دبیر کل وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی با بیان اینکه مهمترین مسئله آن‌ها مقابله با قدرت گرفتن سوریه وایران است، گفت: «سوریه آوردگاه کلیدی است زیرا عالم صغیری از همه چیز است: قدرت‌های جهانی شامل روسیه و آمریکا، بازیگران منطقه مانند ایران و ترکیه، و گروه‌های رقیب داخل یک کشور مانند دولت اسد و اپوزسیون و کردها و داعش.»

خبرگزاری فارس:  جنگنده در حال توسعه قاهر ایران، بین برترین هواپیماهای شکاری نسل پنجم قرن 21 قرار گرفت. خبرگزاری روسی در گزارشی با نام بردن از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های نسل پنجم جهان چون «پاک‌فا» و «اف-»22 به یک جنگنده نظامی، آموزشی در حال توسعه ایران نیز اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» در گزارشی با بررسی 10 جنگنده برتر جهان در قرن بیست و یکم پرداخت.از دیدگاه این خبرگزاری دارا بودن خواصی چون رادار گریزی، فراصوت صوت، مانور پذیری، تطبیق پذیری، تنوع جنگ افزاری و سامانه هدایت شونده پیشرفته برای تنوعی از حملات از جمله ملزومات یک جنگنده نسل پنجم است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به به رئیس جمهوری مقدونیه تاکید کرد تا از تصمیم خود دست بردارد و به رهبر حزب اپوزیسیون چپگرای این کشور اجازه دهد تا دولت جدیدی را تشکیل دهد. فدریکا موگرینی در دیدار با رهبران مقدونیه در اسکوپیه، پایتخت این کشور از آنها خواست تا دست از لفاظی و سخن پراکنی‌های خود بردارند چون احتمال اینکه درگیری‌های داخلی در کشور رخ دهد، زیاد است.بحران در مقدونیه پس از آن آغاز شد که جورج ایوانف، رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه از دادن اختیار به زوران زائف، پیشروی انتخابات پارلمانی ماه دسامبر 2016 برای تشکیل دولت جدید امتناع کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نیروهای کرد سوری برای اجتناب از درگیر شدن با ارتش ترکیه و شورشیان سوری در شمال این کشور، کنترل جبهه غربی شهر منبج را به دولت سوریه واگذار کرده‌اند. نیروهای موسوم به سوریه دموکرات که تحت حمایت آمریکا قرار دارند این اقدام را در توافقی با دولت روسیه انجام داده‌اند و براساس آن مناطق تماس میان شبه نظامیان کرد و ارتش ترکیه در شمال سوریه به نیروهای دولتی سوریه واگذار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دفتر ریاست جمهوری اوکراین گزارش داد، روسای جمهوری اوکراین و روسیه دو مذاکره تلفنی درباره جنگ در شرق اوکراین در یک ماه گذشته انجام دادند اما این مذاکرات بی نتیجه بوده است.دولت کی‌یف گزارش داد، به دلیل اینکه این مذاکرات بی نتیجه بود، بیانیه‌هایی جداگانه منتشر نشده است. درگیری در شرق اوکراین میان نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه و نیروهای دولتی کی‌یف در اوایل فوریه سال جاری میلادی باعث کشته شدن 35 تن شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  بشار جعفری، رئیس هیئت اعزامی دمشق در مذاکرات ژنو، هیئت مخالفان مورد حمایت ریاض را مسئول هرگونه شکست مذاکرات ژنو دانست. بشار جعفری، رئیس هیئت اعزامی دمشق به مذاکرات ژنو در کنفرانس مطبوعاتی گفت: هیئت مخالفان مورد حمایت ریاض مسئول شکست مذاکرات ژنو هستند. بیشتر اعضای این هیئت تروریست هستند. ما اسناد و مدارکی در این باره داریم. این تروریست‌ها به اسرائیل می‌روند و از حمایت اسرائیلی‌ها برخوردار هستند.

 خبرگزاری ایرنا:   یافته های تازه ترین نظرسنجی از مردم کانادا نشان می دهد، اکثر آنها تحریم رژیم صهیونیستی را اقدامی معقول و درست برای دفاع از حقوق فلسطینی ها می دانند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مردم نهاد ‘کانادا برای عدالت و صلح خاورمیانه’، بر اساس نتایج این نظرسنجی که بین 25 ژانویه تا 2 فوریه از مردم کانادا انجام شد، اکثریت قاطع مردم این کشور ضمن موافقت با محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل، اعمال تحریم علیه اسرائیل را اقدامی معقول دانستند.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا و اسرائیل درباره تدوین راهبرد مشترک برای مقابله با شورای امنیت سازمان ملل گفت وگو کردند.شورای حقوق بشر پیشتر شهرک نشین ها صهیونیست را برای داد وستد تجاری محدود کرد. این گفت وگوها پیش از انتشار گزارش سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره کمپانی هایی صورت گرفت که با شهرک نشین های کرانه باختری و یا موسسات صهیونیستی در بیت المقدس شرقی داد و ستد دارند.شورای حقوق بشر سازمان ملل، بیش از هر کشور دیگری، رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است.

خبرگزاری تسنیم:   شرکت لاکهید مارتین امروز جمعه اعلام کرد که در حال مذاکره با دولتهای اسپانیا، سوئیس و بلژیک است تا هواپیماهای جنگنده اف 35 را به این کشورهای اروپایی بفروشد.یافتن مشتریان جدید موجب کاهش هزینه های تولید این هواپیمای جنگنده آمریکایی خواهد شد که تاکنون بارها با تاخیر در روند تولید روبرو شده است. آمریکا و 10 کشور دیگر تاکنون مشتریان این هواپیما هستند.

خبرگزاری تسنیم:  نماینده دائم روسیه در مقر اتحادیه اروپا معتقد است، با وجود تمایل برخی کشورهای اروپایی برای توسعه روابط با مسکو، آمریکا قصد ندارد تغییری در سیاست تحریم‌های خود علیه روسیه بوجود آورد. “ولادیمیر چیژوف” نماینده دائم فدراسیون روسیه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که مقامات واشنگتن هیچ علامتی را نشان نمی دهند که نشان دهد قصد داشته باشند تحریمها علیه روسیه را لغو کنند، این در حالی است که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا «به دنبال بهانه» بوده و پنهان نمی کنند که علاقه مندند تا تحریمهای ضدروسی را کاهش داده و یا لغو کنند.

خبرگزاری تسنیم:  ایالت کاتالونیا در حال سازماندهی تدارکات لازم برای برگزاری همه پرسی استقلال از اسپانیا تا پایان سپتامبر است. مسئول سیاست خارجی دولت کاتالونیا روز پنجشنبه در سخنانی تاکید کرد: کاتالونیا در حال آماده شدن برای برگزاری همه پرسی استقلال از اسپانیا تا پایان سپتامبر است، حتی اگر این اقدام بر خلاف میل دولت مادرید باشد.دولت ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا تاکید کرده است که هرگونه همه پرسی برای جدایی کاتالونیا غیر قانونی است و بر خلاف قانون اساسی خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه ترکیه سفیر آلمان در آنکارا را در ارتباط با لغو دیدار وزیر دادگستری این کشور با شهروندان ترک در آلمان، احضار کرد. منابع دیپلماتیک ترکیه اعلام کردند، «مارتین اردمن» سفیر آلمان در آنکارا، روز پنجشنبه در ارتباط با مسائلی که به لغو دیدار وزیر دادگستری ترکیه با شهروندان ترک در آلمان انجامید، به وزارت خارجه این کشور احضار شد.گفتنی است برنامه‌های «بکر بوزداغ» وزیر دادگستری و «نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه، در آلمان لغو شده است.

رادیو فرانسه: اکثریت فرانسوی‌ها معتقدند که فرانسوا فیّون پیروز انتخابات ریاست جمهوری نخواهد بود.بر اساس آخرین نظرسنجی تنها ٢۵٪ درصد فرانسوی ها خواستار حضور فرانسوا فیّون نامزد راست و میانه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هستند. همین نظرسنجی اعلام می کند که نامزد رسمی حزب جمهوریخواه فرانسه بسیاری از طرفداران خود را در صفوف حزب از دست داده به طوری که اینک تنها ۵۳٪ درصد هواداران حزب از نامزدی فیّون پشتیبانی می کنند.فرانسوا فیّون که متهم به سوءاستفادۀ مالی از اموال عمومی است در پانزدهم ماه مارس از سوی پلیس قضایی احضار شده است.

العالم فارسی: نیروی دریایی عراق در پی هشدار نیروهای مرزی کویت به قایق های عراقی برای ترک آب های منطقه ای کویت، به یگان های خود آماده باش داد.شبکه ان آر تی عربی گزارش داد که آماده باش و نوعی تنش میان نیروی دریایی عراق و نیروهای مرزی کویت در گذرگاه خور عبدالله مشاهده شده و نیروهای کویتی با اعلام این موضوع که خور عبدالله بخشی از کویت است، مانع انجام وظیفه نیروی دریایی عراق شدند.

خبرگزاری صدا و سیما:  گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد خشونت هایی که اقلیت روهینگیا متحمل شده اند فراتر از آن چیزی است که وی تصور می کرده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارشی  از جامعه جهانی خواست یک کمیسیون تحقیق بین المللی، وظیفه بررسی سیاست های نژادپرستانه، خشونت آمیز، هدفمند و تعمدی دولت میانمار را علیه مسلمانان روهینگیا، بویژه در سال های 2012، 2014 و نیز از ماه اکتبر گذشته تاکنون، برعهده بگیرد.سازمان ملل اوایل فوریه، آنچه را «سرکوب تعمدی و فراگیر روهینگیایی ها به دست ارتش میانمار خواند» به شدت محکوم کرد .

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  وزارت دفاع ژاپن می گوید که نیروی هوایی دفاع از خود این کشور برای رهگیری پرواز ۱۳ فروند هواپیمای نظامی چین در نزدیک استان اوکیناوا در جنوب غربی ژاپن، جت های جنگنده را به پرواز درآورد.این وزارتخانه اعلام کرد که از سال ۲۰۰۳ که اطلاعات و داده های مشابه قابل دسترسی شدند، این بزرگترین گروه هواپیماهای خارجی بودند که هدف چنین اقدام اضطراری قرار گرفتند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   روسیه برای توسعه قلمروی شمالی اعلام آمادگی کرد. معاون نخست وزیر روسیه خاطر نشان ساخته است در صورتی که مذاکرات با ژاپن پیرامون فعالیت های اقتصادی مشترک در قلمروی شمالی پیشرفتی نداشته باشد، کشورش در توسعه این چهار جزیره تحت کنترلش بطور تنهایی درنگ نخواهد کرد.یوری تروتنف که به عنوان فرستاده ویژه ریاست جمهوری در خاور دور نیز خدمت می کند، روز پنجشنبه در ساخالین با رسانه های محلی گفت و گو کرد.ژاپن و روسیه روز هجدهم ماه مارس مذاکرات بر سر فعالیت های مشترک اقتصادی در این جزایر را در توکیو آغاز خواهند کرد.

پرس تی وی : به دنبال تصمیم امریکا مبنی بر لغو سفر بدون ویزای اتباع پنج کشور عضو اتحادیۀ اروپا به امریکا، نمایندگان پارلمان اروپا در اقدامی تلافی‌جویانه خواستار محدودیت صدور ویزا برای آمریکایی‌هایی شدند که قصد سفر به اروپا دارند.پارلمان اروپا، پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهروندان بلغارستان، کرواسی، قبرس، لهستان و رومانی نمی‌توانند بدون ویزا وارد خاک امریکا شوند، درحالی‌که شهروندان ایالات‌متحده می‌توانند بدون ویزا به تمام کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا سفر کنند.»

 پارس تودی :  چین در اطراف تایوان رزمایش برگزار کرد.جنگنده ها، شناورها و ناوهای جنگی چین روز پنجشنبه در آبهای نزدیک تایوان و اقیانوس آرام غربی اقدام به برگزاری رزمایش جنگی کردند. رزمایش نیروهای نظامی چین در شرایطی برگزار می شود که پیشتر دولت پکن اعلام کرده بود استقلال طلبان تایوان بزرگترین تهدید برای دو سوی تنگه به حساب می آیند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *