جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

پیامدهای کوتاه مدت پاسخ سخت ایران به رژیم صهیونیستی

پاسخ سخت ایران به رژیم صهیونیستی، پیامدهای کوتاه مدت متعددی را به همراه داشت که آشکار کردن صف‌بندی های منطقه ای و چینش نظامی و تاکتیک های آمریکا در کنار تعمیق شکاف داخلی رژیم صهیونیستی و نتایج مثبت اقتصادی برای کشورهای مقاومت، مهمترین آنها است.

یواس‌ای تودی: محبوبیت بایدن در میان رای‌دهندگان جوان در حال کاهش است

تهران- ایرنا- یواس‌ای تودی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های اخیر اعلام کرد که محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در میان جوانان این کشور در حال کاهش است و این امر می‌تواند زنگ خطری برای این سیاستمدار دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده باشد.

Loading
18اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ پیشنهاد چین برای توافق آمریکا و کره‌شمالی و…

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: پیشنهاد چین برای توافق آمریکا و کره‌شمالی و جلوگیری از رویارویی، توافق روسیه، آمریکا و ترکیه بر "منع برخورد نظامی" در سوریه، سنا درتلاش برای تدوین بسته تحریمی جدید علیه ایران، تلاش نماینده آمریکا در سازمان ملل برای احیای مذاکرات سازش، تاکید نخست وزیر چین بر افزایش حضور نظامی در آب‌های این کشور، محکومیت آزمایش موشکی پیونگ یانگ از سوی شورای امنیت، برگزاری نشست وزیران خارجه عرب ،اعتراض روسیه به استقرار موشکهای آمریکا در شرق آسیا، سفر آتی تیلرسون از ژاپن، کره جنوبی و چین ، اعلام بزرگترین افشاگری ویکی لیکس و طرح پارلمان مجارستان برای بازداشت تمام پناهجویان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت چین امروز (چهارشنبه) از کره‌شمالی خواست تا فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود را در ازای توقف مانور نظامی کره‌جنوبی و آمریکا به حالت تعلیق درآورد و مانع از بروز “رویارویی” شود. پیشنهاد وانگ یی،‌ وزیر امور خارجه چین پس از یک سری حوادث مطرح می‌شود که به صورت چشمگیری تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داده است؛ خصوصا آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای ژاپن.چین همچنین از استقرار آتی سامانه دفاع ضد موشکی “تاد” آمریکا در کره‌جنوبی نگران است؛ با این حال سئول آن را سپری مقابل تهدیدات موشکی رو به رشد پکن می‌داند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رؤسای ستاد ارتش‌های روسیه، آمریکا و ترکیه در جریان نشست خود در آنتالیا، بر افزایش اقدامات لازم برای ممانعت از برخورد نظامی طی عملیات ضد تروریسم تأکید کردند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود و جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا در شهر آنتالیا دیدار و درباره موضوع امنیت سوریه و عراق و بالابردن سطح آمادگی برای مبارزه با تروریسم گفتگو کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به سوریه امروز (چهارشنبه) گزارش خود را درباره روند سیاسی سوریه در دوره آتی به شورای امنیت ارائه می‌کند. مایکل کونتی، معاون رئیس دفتر استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: دی‌میستورا ژنو را به مقصد نیویورک ترک کرده تا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را در جریان نتایج مذاکرات ژنو درباره سوریه بگذارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه با رد اتهامات درباره اقدام هکری کشورش برای تاثیر گذاری بر روند انتخابات آمریکا گفت که این اتهامات غلط است و رفتارهای هیستریک واشنگتن و رسانه‌ها به روابط آمریکا – روسیه لطمه وارد می‌کند. دیمیتری پسکوف، در مصاحبه با سی‌ان‌ان  گفت: زمان آن رسیده که آنها به خودشان بگویند “آیا ما انقدر ضعیف هستیم که یک کشوری بتواند در امور داخلی ما مداخله کند و در سیستم انتخاباتی ما راه پیدا کند؟

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ارتش سوریه و نیروهای‌هم‌پیمان آن توانستند کنترل شهرک استراتژیک الخفسه واقع در کرانه غربی رود فرات در حومه شرقی حلب و فرودگاه الجراح را به دست بگیرند. یک منبع نظامی سوریه به خبرگزاری آلمان گفت: ارتش سوریه بر شهرک الخفسه در جنوب شهر منبج، موتورخانه و تاسیسات تصفیه خانه آب در کنار رود فرات که آب حلب را تامین می‌کنند و نیز فرودگاه الجراح مسلط شده است.

خبرگزاری فارس: تحلیلگر پایگاه «هیل» نوشته است که تحولات منطقه‌ای و جهانی موجب شده تا ایران و عربستان به سمت بهبود روابط دوجانبه متمایل شوند. پایگاه «هیل» روز سه‌شنبه در یادداشتی به قلم «یوئل گوزانسکی» به سفر منطقه‌ای اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، توافق طرفین بر سر میزان تولید نفت در «اوپک» و همچنین مذاکرات اخیر بر سر از سر گیری اعزام زوار ایرانی به مراسم حج اشاره کرده است.

خبرگزاری فارس:  پایگاه «المانیتور» روز سه‌شنبه از تلاش نمایندگانی از هر دو حزب آمریکا برای تدوین یک بسته تحریمی تازه علیه ایران خبر داده و نوشته است که سناتورهای ارشد می‌گویند به نهایی کردن این بسته نزدیک شده‌اند.«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه گفت جمهوری‌خواهان بعد از ماه‌ها مذاکره داخلی با دموکرات‌های سنا، از جمله «بن کاردین» و «باب منندز» احتمال توافق بر سر بسته تحریمی افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس: «نیکی هِیلی» نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل متحد، در تلاش برای احیای مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و سران فلسطین، با «ریاض منصور» نماینده فلسطین در این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.هیلی بعد از این گفت‌وگو طی یک بیانیه توئیتری اعلام کرد فلسطینیان بجای آنکه منتظر سازمان ملل باشند تا نتایجی را – که فقط از طریق مذاکرات دوجانبه قابل حصول است – اعلام کند، باید با مقامات اسرائیلی بصورت مستقیم دیدار و صحبت کنند.

خبرگزاری فارس:  نخست وزیر چین گفت باید نیروهای نظامی این کشور تقویت و تعداد آن‌ها در آب‌های متعلق به این کشور از جمله دریای چین جنوبی و شرقی افزایش یابد. «لی که کیانگ» نخست وزیر چین خواستار  حضور یگان‌های نظامی این کشور در دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی شد.چین و ژاپن در دریای چین شرقی با یکدیگر درگیری‌هایی دارند و دریای چین جنوبی هم همواره محل مناقشه پکن و دیگر کشورهای منطقه بوده است.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه چین در یک نشست خبری با اشاره به برگزیت اعلام کرد که اروپا علیرغم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان جای پیشرفت دارد. «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین با حضور در یک نشست مطبوعاتی درباره آینده اتحادیه اروپا پس از جدایی انگلیس از این اتحادیه گفت: پکن امیدوار است که اتحادیه اروپا حتی پس از خروج انگلیس نیز می تواند از آینده ای با چشم انداز روشن برخوردار باشد.

  خبرگزاری مهر:   رئیس کمیسیون اروپا سخنان رئیس جمهوری ترکیه در خصوص اینکه ژرمن ها رفتاری شبیه نازی ها دارند را به شدت محکوم کرد. «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا با انتقاد از مواضع اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اظهارات وی درخصوص اینکه رفتار آلمانی ها شبیه رفتار نازی ها است را به شدت محکوم کرد.

 خبرگزاری مهر:   شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن تازه ترین آزمایش موشکی کره شمالی، اقدامات این کشور را محرک رقابت تسلیحاتی در منطقه پاسیفیک اعلام کرد.در این بیانیه که کمی طولانی تر از بیانیه های معمول شورای امنیت بود، اعضا به اتفاق، اقدام اخیر پیونگ یانگ را محکوم و آن را موجب افزایش تنش ها در منطقه و حتی فراتر از آن (در سطح جهان) عنوان کردند.

خبرگزاری تسنیم:  دیپلمات‌های 6 کشور اروپای شرقی روز سه شنبه از سناتورهای آمریکایی خواستند تا برای مقابله با اقدامات روسیه از جمله حملات هکری به کشورهای این منطقه کمک کنند. دیپلمات های اروپای شرقی از آمریکا خواستند تا تحریم های مسکو را به این زودی لغو نکند.وزیر خارجه اوکراین به همراه سفرای لهستان، گرجستان، لتونی، استونی و لیتوانی در آمریکا خواستار ادامه مواضع سختگیرانه آمریکا در قبال روسیه شدند.

خبرگزاری ایرنا: وزیران خارجه عرب در یکصدو چهل و هفتمین نشست کنفرانس اتحادیه عرب بدون ارایه هیچگونه راهکار عملی و فقط در شعار از کشورهای عربی و اسلامی خواستند در اقدامی مشترک و گسترده تشکیل کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. شرکت کنندگان در کنفرانس اتحادیه عرب آغاز فعالیت یکپارچه کشورهای عربی را برای مواجهه با چالش پیش روی کشورهای عربی به کنفرانس آینده این اتحادیه موکول کردند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس کمیته امور بین المللی دومای روسیه گفت استقرار سامانه ضدموشکی آمریکایی تاد در منطقه، آشکارا فراتر از یک اقدام بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی کره شمالی است. لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین المللی دومای روسیه ( مجلس نمایندگان این کشور) در گفتگو با خبرگزاری روسی تاس اعلام کرد:” استقرار سامانه ضدموشکی آمریکایی تاد در منطقه آشکارا فراتر از یک اقدام بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی کره شمالی است. واشنگتن با اجرای این طرح بحث برانگیز تلاش می کند بخش دیگری از سامانه دفاع ضدموشکی فراگیر خود در شمال شرقی آسیا را در نزدیکی مرزهای روسیه به اجرا گذارد.

خبرگزاری صدا و سیما:  سازمان همکاری و توسعه اقتصادی،اعلام کرد: اگر آمریکا سیاست حمایت گرایی اقتصادی به اجرا نگذارد میانگین رشد اقتصادی جهان امسال به سه ممیز سه دهم درصد خواهد رسید. سازمان همکاری وتوسعه اقتصادی  با انتشار گزارشی اعلام کرد: رشد اقتصادی جهان در سال 2017 نسبت به پیش بینی قبلی اش تغییری نخواهد کرد و در همان حد سه ممیز سه دهم باقی خواهد ماند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   کره شمالی به خاطر پرتاب موشک در کنفرانس خلع سلاح محکوم شد. سخنرانان در یک کنفرانس بین المللی خلع سلاح کره شمالی را به خاطر پرتاب اخیر چند موشک محکوم کرده اند. اما یک فرستاده کره شمالی عزم کشور خود برای افزایش قابلیت های هسته ای اش را مورد تاکید قرار داد. کنفرانس خلع سلاح در روز سه شنبه در ژنو سوییس گشایش یافت.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا قرار است که برای مذاکره درباره برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی هفته آینده از ژاپن، کره جنوبی و چین دیدن کند. مارک تونر، سخنگوی موقت وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که تیلرسون روز پانزدهم مارس به توکیو، هفدهم به سئول و هجدهم به پکن خواهد رفت. این نخستین سفر وی به این کشورها پس از تصدی این سمت می باشد.

پارس تودی:  اطلاعات افشاء شده از سوی ویکی لیکس نشان می دهد که «آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا» از قابلیت هک، ضبط و حتی کنترل تلفنها و تلویزیونهای هوشمند در سراسر جهان برخوردار است. این تکنولوژی روزانه شامل تلفنهای هوشمند، تبلت ها، تلویزیونهای هوشمند و حتی وسایلی با سیستم ناوبری کنترل از راه دور است.

 پارس تودی:  «بن‌علی ییلدریم» نخست وزیر ترکیه پس از دیدار «هانی الملقی» نخست وزیر اردن در نشست مشترک خبری در آنکارا گفت: گروه‌های تروریستی که صلح در سوریه و منطقه را بر هم زده‌اند، دشمن مشترک و تهدید همه کشورهای منطقه محسوب می‌شوند.نخست وزیر ترکیه همچنین بر همکاری نزدیک کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

پرس تی وی : آویگدور لیبرمن، وزیر امور نظامی رژیم صهیونیستی، در دیدار با معاون رئیس‎جمهور امریکا به وی گفت انتظار دارد سفارت ایالات‌متحده هرچه سریع‎تر از تل‎آویو به قدس اشغالی منتقل شود. بر اساس گزارش روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص، لیبرمن که در سفری دو روزه در واشنگتن، پایتخت امریکا، به سر می‎برد، با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، دیداری داشته است.

پرس تی وی : پارلمان مجارستان طرح بازداشت تمام پناه‌جویان در اردوگاه‌های موقت در مرزهای این کشور را تصویب کرد که «نگرانی عمیق» کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را در پی داشته است.بر اساس این مصوبه، همۀ پناه‌جویانی که وارد مجارستان می‌شوند و همچنین پناه‌جویانی که در حال حاضر در این کشور به سر می‌برند تا زمان تعیین تکلیف، در اردوگاه‌های موقت نگهداشته می‌شوند.

خبرآنلاین: وزیر دفاع آمریکا بر پایبندی واشنگتن به تعهدات نظامی خود در قبال تل آویو و تضمین برتری نظامی این رژیم بر کشورهای منطقه تاکید کرد.

یورونیوز:مجلس اعیان بریتانیا عصر سه شنبه به اصلاحیه ای رای داد که به پارلمان قدرت می دهد تا در صورت نیاز، نتیجه مذاکرات دولت این کشور با اتحادیه اروپا را در موضوع برکسیت وتو کند.به این ترتیب این پارلمان بریتانیاست که باید حرف آخر را درباره توافق نهایی برکسیت و موافقتنامه های تجاری با اتحادیه اروپا بزند.

دویچه وله:   دیوان عالی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سفارتخانه‌های کشورهای عضو این اتحادیه را نمی‌توان به صدور ویزای “بشردوستانه” وادار کرد. برخی نهادهای حقوق بشری در این راستا از صدور “رأیی اسف‌انگیز” سخن گفتند.طبق رای این دیوان هر یک از کشورهای عضو طبق قوانین و حقوق خود می‌توانند تصمیم‌بگیرند که آیا می‌خواهند برای پناهجویانی که در معرض شکنجه و مرگ قرار دارند، ویزای بشردوستانه صادر کنند یا خیر. تصمیم‌گیری و رأی دیوان عالی اتحادیه اروپا در این مورد در ارتباط با یک خانواده‌‌ی سوری بچه‌دار از حلب صورت گرفت که به این دیوان شکایت برده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *