جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

کرملین اظهارات اخیر مکرون و کامرون را «خطرناک» خواند

تهران- ایرنا- «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز (جمعه) گفت که اظهارات اخیر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس درباره جنگ اوکراین «خطرناک» و عامل تشدید تنش است.

پیام اضطراری مکرون به اروپا: خطری مرگبار در کمین است

نشریه اکونومیست این هفته سرمقاله خود را به مصاحبه‌ای با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره چشم انداز بدبینانه او برای آینده اروپا اختصاص داده است. آقای مکرون معتقد است که خطراتی قریب الوقوع این منطقه را تهدید می‌کند که باید فورا به آنها رسیدگی شود.

Loading

چشم اندازشکل گیری ارتش اروپا

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: سران رهبران فرانسه و آلمان روز سوم بهمن‌ماه (22 ژانویه) بعد از 56 سال با امضای دوباره یک پیمان دوستی مشترک عزم خود را برای نقش‌آفرینی جدید در قاره سبز اعلام کردند.

در متن پیمان دوستی آلمان و فرانسه آمده است: دو کشور همکاری‌های خود را در زمینه امور خارجی، دفاعی، امنیت و توسعه داخلی و خارجی و هم‌زمان همکاری در راستای تقویت توانایی اروپا برای اقدام مستقل تعمیق می‌بخشند.

تاریخچه همکاری آلمان و فرانسه

شروع همکاری دو کشور آلمان و فرانسه به سال 1957 میلادی و امضای معاهده پاریس برای تأسیس اتحادیه اروپای غربی برمی‌گردد. بعدازآن، دو کشور با عضویت در جامعه اقتصادی اروپا به‌نوعی رهبری اروپا را در دست گرفتند.

این همکاری تا جایی پیش رفت که در سال 1963 صدراعظم وقت آلمان و ژنرال دوگل، رئیس‌جمهوری وقت فرانسه در کاخ الیزه با یکدیگر دیدار و معاهده دوستی را امضا کردند. بر اساس این معاهده مقرر شد تا دو کشور علاوه بر همکاری‌های سیاسی در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی نیز با یکدیگر همکاری کنند.

این همسویی ازجمله دلایلی بود که هر دو کشور به عضویت نهادها و سازمان‌های متعدد بین‌المللی ازجمله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سازمان امنیت و همکاری اروپا، پیمان شنگن، آژانس انرژی اتمی اروپا درآمدند.

البته دو کشور در تمام موارد و زمینه‌ها به‌طور کامل همسو نبودند و بلکه گاهی رقابت هم داشتند. برای نمونه می‌توان به عدم تمایل فرانسه نسبت به گسترش اتحادیه اروپا به سمت اروپای شرقی یا همکاری‌های پشت پرده لندن و پاریس برای تضعیف آلمان در نهادهای اروپایی اشاره کرد.

با همه این‌ها رهبران دو کشور بازهم تصمیم به امضای پیمان دوستی گرفته‌اند که به‌نوعی علاوه بر تحکیم معاهده 1963 با توجه به اقتضائات زمانی در بسط و توسعه همکاری‌های دوجانبه به‌خصوص در حوزه دفاعی تأکید دارد.

ایده تشکیل ارتش مشترک اروپایی

ایده تشکیل ارتش مشترک اروپایی از زمانی که ترامپ کشورهای اروپایی را برای پرداخت سهمیه خود در ناتو تحت‌فشار گذاشت، شکل جدی‌تری به خود گرفته است؛ تا جایی که رئیس‌جمهور فرانسه آبان ماه امسال با اشاره به لزوم قدرت گرفتن ارتش اروپایی از آمریکا به‌عنوان یک تهدید یاد کرد.

مکرون تشکیل ارتش واقعی در اروپا برای حفاظت از این قاره در مقابل چین، روسیه و حتی آمریکا را لازم دانسته و با اشاره به تصمیم ترامپ درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد؛ قربانی اصلی این تصمیم را اروپا و امنیت اعضای آن عنوان کرد.

کمیسیون اروپا نیز از پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه برای تشکیل ارتش اروپایی حمایت کرد و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا گفت تمکین از ناتو دیگر نمی‌تواند بهانه قانع‌کننده علیه تلاش‌های مشترک دفاعی در اروپا باشد.

از سوی دیگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بحث همکاری دفاعی در اتحادیه اروپا را قوت بخشیده است، چرا که بروکسل نگران آن است که ترامپ در مقایسه با اوباما تمایل کمتری برای دفاع از اروپا در مقابل اقدامات خصمانه احتمالی روسیه داشته باشد.

برای همین نیز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با سخنرانی در پارلمان اروپا در آبان ماه از ایجاد ارتش اروپایی حمایت کرد و آن را مکمل خوبی برای ناتو دانست. مرکل تأکید کرد: سرنوشت اروپا باید در دستان خودش باشد.

وزیر خارجه آلمان نیز گفته بود صرف‌نظر از دوران ترامپ اروپا نیازمند یک مشارکت جدید و متوازن با آمریکا و تقویت ستون اروپایی ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس است.

از دیدگاه آلمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا و بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا، ترامپ به شکلی مشخص و حساب شده، مبادرت به تخریب تمام ابزارها و مقررات چندجانبه‌‌گرایی کرده و رویکرد یک‌جانبه‌گرایی مبتنی بر کاربرد زور را سرلوحه اقدامات بین‌المللی خود قرار داده است.

طرح تشکیل ارتش اروپایی اما با مخالفت شدید رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد تا جایی که ترامپ در سفرش به پاریس، سخنان رئیس‌جمهور فرانسه درباره ایجاد ارتش اروپایی مستقل را توهین‌آمیز خواند.

البته ایده تشکیل ارتش اروپایی ایده‌ی جدیدی نیست. تاریخچه این ایده به دوران دکترین دوگل برمی‌گردد که ستون اروپا در ناتو را به‌طور مستقل از آمریکا پیش‌بینی کرده بود. فرانسه پیش‌تر هم در سال 1950 چنین طرحی را با حضور شش کشور اروپایی شامل بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و آلمان غربی سابق ارائه داده بود.

ازاین‌رو مکرون که به اعتقاد کارشناسان در سیاست خارجی، پیرو ژنرال دوگل است ایده تشکیل ارتش اروپایی را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. طرح دوباره ایده‌ی ایجاد ارتش اروپایی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به دنبال آن هستند تا از حیطه تأثیرپذیری آمریکا خارج شوند. این یعنی اروپا بتواند به‌تنهایی و بدون وابستگی به آمریکا از خود دفاع کند، چراکه سیاست اول آمریکای ترامپ با انتقادهای گسترده‌ای از سوی رهبران اروپا همراه بوده است. آن‌ها معتقدند رئیس‌جمهور آمریکا ائتلاف‌های سنتی غرب ازجمله ناتو را تضعیف کرده است. اروپایی‌ها معتقدند ناتو بیشتر از آنکه بر‌ای تأمین امنیت اروپا تلاش کند، در خدمت اهداف نظامی‌گری آمریکا است.

چالش‌های ارتش اروپایی

استقبال از طرح ارتش اروپایی در اصل به معنای عملی شدن آن نیست، زیرا برخی از کشورهای عضو ناتو همچنان درباره آن تردید دارند. درعین‌حال برخی از کارشناسان معتقدند که تأسیس نهاد دفاعی اتحادیه اروپا با معضلات خاص حقوقی روبه‌رو می‌شود، چراکه چنین نهادی پشتوانه حاکمیت دولتی را ندارد و فاقد مسئول دفاعی و مسئول مالی است.

برای مثال صلاحیت نهایی تصمیم‌گیری در قبال استفاده از نیروی نظامی در خارج از مرزها، در اختیار پارلمان کشورهای اروپایی است و چنین موضوعی در مواقع اضطرار می‌تواند از سرعت عمل نیروی نظامی اروپا بکاهد. درعین‌حال در حال حاضر، بسیاری از کشورهای اروپایی قادر به هزینه‌کرد حتی دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای بودجه نظامی نیستند.

سخن پایانی

به‌هرحال سران کشورهای کلیدی اروپا یعنی فرانسه و آلمان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ادامه اتکا به واشنگتن برای حفظ امنیت اروپا با توجه به رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه رئیس‌جمهور آمریکا امکان‌پذیر نیست و اروپایی‌ها باید خود به فکر امنیت‌شان باشند. درعین‌حال اقدامات اروپا برای کسب استقلال دفاعی و نظامی که ازجمله اهداف آن ایجاد توانایی اروپایی برای برخورد با بحران‌های امنیتی داخل اروپا است، موجب نارضایتی هرچه بیشتر آمریکا شده است، زیرا تحقق آن به معنای کاهش ظرفیت واشنگتن برای مداخله و نقش‌آفرینی در بحران‌های امنیتی اروپا خواهد بود.

به نظر می‌رسد اصرار رئیس‌جمهور آمریکا بر یک‌جانبه‌گرایی و خروج از معاهدات همکاری روزبه‌روز بر شکاف بین آمریکا و غرب می‌افزاید تا جایی که روند افول هژمونی آمریکا سرعت بیشتری گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *