جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

ابعاد مذاکره احتمالی مادرید با کاتالون‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: استاد ژئوپلیتیک در تشریح آخرین وضعیت کاتالونیا می گوید اتحادیه اروپایی به خوبی می‌داند که اگر کاتالونیا از اسپانیا جدا شود، باید منتظر جدایی اسکاتلند از بریتانیا، جزیره کورس از فرانسه و حتی سیسیل از ایتالیا باشد؛ از این جهت بروکسل و مادرید با هم هماهنگ هستند.

«عبدالرضا فرجی‌راد» استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل آخرین وضعیت همه‌پرسی استقلال کاتالونیا اظهار داشت : کاتالونیا منطقه‌ای است در شمال شرقی اسپانیا که از نظر فرهنگی و همچنین زبان و گویش محلی با سایر نقاط اسپانیا متفاوت است و دولت محلی آن از گذشته تاکنون به دنبال استقلال است. باید توجه داشته باشیم که کاتالونیا از ۸۰ سال پیش یک منطقه خودمختار به حساب می‌آمد و به دلیل اینکه دارای زمین‌های کشاورزی و حاصلخیز فراوانی بوده یک جغرافیای ثروتمند به حساب می‌آید. زمانی که ارتش «فرانسیسکو فرانکو» از اواخر دهه ۳۰ میلادی با اهالی منطقه وارد جنگ شد، چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند که برای جغرافیای کوچکی مانند کاتالونیا رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش قانونی به تصویب رسید که اختیارات منطقه کاتالونیا افزایش پیدا کرد که بیشتر آن در حوزه فرهنگی، زبان و قوانین محلی مانند شهرداری‌ها بود اما این اختیارات به عنوان یک خودمختاری مطلق به حساب نمی‌آمد. چهار سال بعد این اختیارات لغو شد و حساسیت شهروندان کاتالونیا نسبت به این موضوع بیش از پیش افزایش پیدا کرد. تا جایی که آنها موقعیت خود را در خطر دیدند و خواستار استقلال به جای خودمختاری بودند که نهایتاً در دو، سه روز اخیر همه‌پرسی استقلال برگزار شد که برخورد شدید نیروهای امنیتی و پلیس را با رای‌دهندگان شاهد بودیم.

سفیر سابق کشورمان در نروژ با بیان اینکه مردم کاتالونیا نسبت به پرداخت مالیات‌ همانند سایر نقاط اسپانیا معترض هستند، گفت: کاتالون‌ها اعلام کردند که هشت میلیون جمعیت دارند و بخش اعظمی از اقتصاد، تکنولوژی و حتی توریسم اسپانیا از طریق آنها تامین می‌شود. از این جهت آنها معتقدند که با توجه به این وضعیت در صورت استقلال می‌توانند از پس مسائل و مشکلات پیش‌ رو برآیند. بخش دیگری از تصمیم‌های آنها جنبه اعتراضی دارد؛ آنها معتقدند که بخش عظیمی از درآمد اسپانیا توسط منطقه کاتالونیا تامین می‌شود و دلیلی ندارد که همانند سایر نقاط این کشور مالیات بدهند. لذا خواهان استقلال و ادامه حیات سیاسی و ملی خود به صورت جداگانه هستند.

وی افزود: در مقابل دولت اسپانیا معتقد است که اگر کاتالون‌ها استقلال پیدا کنند، این وضعیت به نقاط دیگر اسپانیا سرایت خواهد کرد و این کشور با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که در قانون اساسی اسپانیا حرفی از برگزاری همه‌پرسی و جدا شدن کاتالون‌ها به میان نیامده است. از این منظر، دولت اعلام می‌کند که برگزاری همه‌پرسی غیر قانونی است و همین موضوع موجب شد تا همه‌پرسی اخیر با ورود نیروهای پلیس به خشونت کشیده شود. نکته اصلی این است که اتحادیه اروپایی هم از استقلال کاتالونیا استقبال نمی‌کند. چراکه در صورت جدایی این ناحیه از اسپانیا، سیسیل در ایتالیا، جزیره کورس در فرانسه، اسکاتلند در بریتانیا و حتی مجارهای ساکن رومانی به دنبال استقلال و جدایی‌طلبی خواهند رفت که مجموعه این عوامل می‌تواند اتحادیه اروپایی را با مشکل مواجه کند.

فرجی‌راد در پایان عنوان کرد: با نگاهی به گذشته و وضعیت فعلی کاتالونیا به نظر می‌رسد که بهترین راه برای دولت اسپانیا، مذاکره با کاتالون‌ها و نهایتاً اعطاء یک خودمختاری مشخص یا وحدت ملی در این راستا است. چراکه پیش‌بینی‌های اولیه در خصوص همه‌پرسی کاملاً با شکست روبه‌رو شد و قرار نبود که تا به این اندازه رای به جدایی از اسپانیا داده شود. حتی یکی از اشتباهات دولت اسپانیا که البته چاره‌ای جز اجرای آن نداشت، بحث ورود خشن پلیس بود که موجب شد تا احساسات مردم جریحه‌دار شده و با قدرت بیشتر پای صندوق‌های رای بیایند. از این جهت بهترین روش برای مهار این بحران ورود به مذاکره با کاتالون‌ها برای رسیدن به یک وحدت ملی است.

منبع: ایلنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *