جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading
10مهرماه 1396

رسانه ها ؛ همه پرسی کاتالونیا و واکنش ها و…

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: اعلام نتیجه همه پرسی کاتالونیا و واکنش رهبران اروپایی‌ به تحولات این منطقه، نگرانی اسرائیل از ارتقای سامانه‌های پدافند هوایی سوریه، تحرک بغداد برای کنترل ۳ گذرگاه مرزی ایران با کردستان عراق، سفر هیات تشکیلات خودگردان به نوار غزه ،انهدام تیم تروریستی داعش در روسیه،اظهارات اردوغان درخصوص عضویت در اتحادیه اروپا، تاکید مقامات ارشد نظامی ایران و ترکیه بر گسترش همکاری های دوجانبه، هشدار شدید سید حسن نصرالله به یهودیان فلسطین اشغالی، دیدار و گفت و گوی وزیران خارجه چین و آمریکا در پکن و آغاز مذاکرات بنگلادش با میانمار درباره بازگشت مسلمانان روهینگیا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  مقامات منطقه خودمختار کاتالونیا در شمال اسپانیا روز دوشنبه اعلام کردند که در همه پرسی روز یک شنبه، ۹۰ درصد شرکت کنندگان از جدایی  این منطقه حمایت کرده اند.شب گذشته مرکز شهر بارسلونا شاهد جشن و پایکوبی مردمی بود که علی رغم سرکوب و خشونت های روز یک شنبه پلیس که تلاش داشت مانع رای دادن مردم شود، پای صندوق های رای رفتند. مردم شرکت کننده در این جشن شعار می دادند: «ما رای دادیم.»کارلوس پوجدمان رهبر منطقه کاتالونیا بعد از اعلام تنایج گفت که این منطقه حق استقلال را کسب کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  به دنبال بروز هرج و مرج در کاتالونیا که منجر به زخمی شدن دست‌کم ۸۴۰ تن شد که حال برخی از آنان وخیم است، بسیاری از رهبران جهان قویا اقدامات مادرید را محکوم کردند. این سرکوب‌ها به دست نیروهای امنیتی دولت اسپانیا علیه رای‌دهندگانی رخ داد که قصد شرکت در رفراندوم جدایی را داشتند.بسیاری از سیاستمداران اتحادیه اروپا از جمله قانونگذاران پارلمان اروپایی و نیز دیده‌بان حقوق بشر شدیدا اقدامات پلیس اسپانیا در “استفاده بی‌تناسب از زور” علیه رای‌دهندگان را محکوم کردند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک کارشناس نظامی اسرائیلی فاش کرد، آمارهای نظامی این رژیم نشان می‌دهد که در پی افزایش حملات هوایی و موشکی اسرائیل به خاک سوریه، ارتش این کشور سامانه‌های موشکی ضد هوایی خود را ارتقا داده است تا برای پاسخ به هر تجاوز هوایی آماده باشد.به گزارش ایسنا، یوهای اوفر، کارشناس اسرائیلی مسائل نظامی در پایگاه ان‌.‌آر.جی گفت: مراکز امنیتی اسرائیل شاهد افزایش تدریجی عملیات‌های شلیک موشک‌های زمین به هوا از سوی ارتش سوریه طی چند ماه اخیر بوده‌اند.

خبرگزاری فارس:  منابع مطلع می‌گویند هیأتی از بغداد برای در اختیار گرفتن کنترل گذرگاه‌های مرزی ایران با کردستان عراق، وارد ایران شده‌ است. وبگاه خبری «التغییر» عراق به نقل از منابع مطلع نوشت، هیأتی 200 نفره از بغداد وارد ایران شده است. هر سه گذرگاه اکنون در اختیار دولت کردستان عراق است.

خبرگزاری مهر:  گزارش های رسانه ای حاکی است در راستای تکمیل توافق صورت گرفته در قاهره، دولت وفاق ملی فلسطین راهی نوار غزه شده است و قرار است جلسه هفتگی خود را در این منطقه تشکیل دهد.به گزارش خبرگزاری مهر، دولت وفاق ملی فلسطین به ریاست «رامی الحمدالله» از رام الله راهی نوار غزه شده است.

خبرگزاری تسنیم:  سرویس امنیتی روسیه یک گروه تروریستی را منهدم کرده که قصد منفجر کردن اماکن شلوغ و تاسیسات زیرساختی این کشور را داشته‌ است. به گزارش خبرگزاری تسنیم،نیروهای امنیتی روسیه یک گروه تروریستی وابسته به داعش را منهدم کرده اند که توسط ارگان های خارجی کنترل و هدایت می شده است. این گروه تروریستی متشکل از اتباع و شهروندانی از منطقه شمال قفقاز بوده اند و همه اعضای این گروه تروریستی بازداشت شده اند.

خبرگزاری ایرنا: ساخت دیوار مرزی امنیتی در مرز ترکیه و سوریه به مراحل پایانی نزدیک شده و تا کنون 711 کیلومتر دیوار بتنی در مرز 911 کیلومتری دو کشور احداث شده است. توران رییس اداره انبوه سازان ترکیه(توکی) که مسئولیت ساخت دیوارهای مرزی ترکیه را برعهده دارد، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ساخت دیوار مرزی امنیتی در مرز ترکیه و سوریه به مراحل پایانی نزدیک شده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور ترکیه گفت : این کشور دیگر به عضویت در اتحادیه اروپا از طریق مذاکراتی که 12 سال است به نتیجه نرسیده، نیاز ندارد. رجب طیب اردوغان در مجلس این کشور با متهم کردن اروپا به پناه دادن به تروریست ها گفت: اگر بخواهیم حقایق را بگوییم ، ما دیگر به عضویت در اتحادیه اروپا نیازی نداریم . با این حال اردوغان به طور کامل موضوع پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا را رد نکرد و گفت : ما طرف تسلیم نخواهیم بود و ترکیه آماده است تنها به عنوان یکی از اجزای شایسته وارد این بلوک شود.

العالم فارسی:  ایران و ترکیه همکاری‌های نظامی خود را گسترش می‌دهند.سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پس از گفت‌وگو و دیدار با ژنرال حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: سفر هیات ترکیه‌ای در ادامه سفر اینجانب به ترکیه بود که امیدواریم موجب تقویت امنیت دو کشور شود. وی افزود:‌ در این دیدار در مورد تهدیدات مشترک دو کشور و موضوعات مختلف منطقه گفت‌وگو کردیم؛ از جمله همه‌پرسی کردستان عراق که هر دو کشور مواضع یکسانی مبنی بر تاکید بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق و عدم قبول انجام این همه‌پرسی داشتند.

الکوثرفارسی:  سید حسن نصرالله دیر کل حزب الله لبنان به یهودیان فلسطین اشغالی هشدار داد که قربانی سیاست‌های‌ صهیونیست‌ها‌ نشوند و فلسطین را ترک کنند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،‌ سید حسن نصرالله در سخنرانی ظهر عاشورای خود در منطقه ضاحیه بیروت که به جمع عزاداران حسینی آمده بود گفت: اسرائیل به هر بهانه ای برای جنگ افروزی در منطقه تلاش می‌کند‌. جنگ ما با یهود به‌عنوان‌ اتباع یک دین آسمانی نیست بلکه با صهیونیست‌های‌ متجاوز و اشغالگر در فلسطین است که به دنبال طرح استعماری در منطقه هستند. یهودیانی که به منطقه آمده اند باید بدانند که هیزم طرح ها و سیاست‌های‌ آمریکا و صهیونیست‌ها‌ علیه ملت‌های‌ منطقه هستند.

رادیوچین:  وانگ یی وزیر خارجه چین با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود دیدار و گفت و گو کرد. وزیر خارجه چین گفت: روابط چین و آمریکا تحت هدایت راهبردی شی جین پینگ و دونالد ترامپ روسای جمهوری دو کشور به طور مثبت پیشرفت کرده و با فرصت مهم توسعه آتی رو به رو است.  وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: پس از تصدی ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا، روابط آمریکا و چین به طور چشمگیر توسعه یافته است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، گفته است که وزیر خارجه اش در تلاش برای مذاکره با کره شمالی بر سر برنامه های موشکی و هسته ای این کشور “وقت خود را تلف می کند.”ترامپ روز یکشنبه در توییتی نوشت که به رکس تیلرسون گفته است “وی در تلاش برای مذاکره با مرد موشکی کوچک وقت خود را تلف می کند.”

اسپوتنیک روسیه: یک نشریه آمریکایی به شبیه‌سازی نبرد نظامی مستقیم احتمالی میان ایران و آمریکا پرداخته و نوشته که ایرانیان با داشتن سواحل گسترده و بخصوص جزائر سه‌گانه، بستری فوق‌العاده برای فرو آوردن بارانی از موشک‌های فلج‌کننده بر سر آمریکایی‌ها دارند. به گزارش اسپوتنیک ؛ نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست در مقاله‌ای به بررسی میزان احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا پرداخته و سپس به راهکارهای موجود ایرانیان برای دفاع از وطن خود در صورت بروز چنین وضعیتی پرداخته است.

پارس تودی:  مذاکره بنگلادش با میانمار درباره بازگشت بیش از نیم میلیون نفر از اقلیت مسلمانان روهینگیایی میانمار به کشورشان آغاز شد.به گزارش روز دوشنبه پارس تودی، «شیخ حسینه واجد» نخست وزیر بنگلادش خواستار پایان دادن به خشونت ها در میانمار و ایجاد مناطق امن در این کشور برای بازگشت مسلمانان روهینگیا شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *