جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

پاسخ سنجیده اسرائیل به حمله ۱۹ آوریل ایران، به دو طرف این امکان را داد که موقتا دور کنونی نزاعشان را ببندند. با این حال، کارزار پایدار میان دو طرف بعید است که پایان پذیرد و سابقه ای که مداخلات مستقیم نظامی شان برجای گذاشته، گزینه تازه ای را روی میزِ هماوردی قرار می دهد.

غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس

درپی برگزاری انتخابات محلی در روز پنج شنبه این هفته، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر اعتراف کرد جنگ اسرائیل – فلسطین، عامل مهمی در از دست رفتن اکثریت این حزب در شورای شهر اولدهام بوده است.

هشدار شدیداللحن ارتش یمن به اسرائیل درباره حمله به رفح

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ضمن اعلام آغاز چهارمین مرحله عملیات‌های این کشور برای حمایت از مردم فلسطین، تأکید کرد که دامنه حملات یمن از دریای مدیترانه تا هر نقطه‌ای خواهد بود که دست این کشور به کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی برسد.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از آغاز چهارمین مرحله عملیات در برابر رژیم صهیونیستی خبرداد

یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن که در راهپیمایی میلیونی در صنعا سخنرانی می‌کرد، گفت نیرو‌های ما روند تحولات در نبرد غزه و ادامه تهاجم علیه این منطقه و آماده شدن برای حمله به رفح را دنبال می‌کنند.

راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه

بزرگترین میدان صنعا بعد از ظهر امروز (جمعه) شاهد حضور میلیون‌ها نفر در راهپیمایی «وفاداری یمن به غزه آزاد» برای حمایت از ملت فلسطین و تأیید آمادگی برای ورود به فاز چهارم تشدید تنش توسط نیرو‌های مسلح یمن علیه «مثلث تجاوز» بود.

Loading
29خردادماه 1398

رسانه ها؛ ادامه پروپاگاندای پامپئو درباره ایران و…

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اظهارات جدید پمپئو درباره ایران، نشست مقام وزارت خارجه آمریکا با سناتورهای جمهوریخواه درباره ایران، نشست مقامات اروپا با برایان هوک درباره ایران، رای دومای روسیه به تعلیق پیمان نیروهای هسته‌ای میانبرد، هشدار مسکو به واشنگتن درباره استقرار پایگاه نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه، واکنش روسیه به اعزام نیروی بیشتر آمریکا به خاورمیانه ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از وخامت اوضاع سیاسی در ونزوئلا، بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار پمپئو و موگرینی، اذعان سازمان ملل به شکست راهکار سیاسی در بحران یمن، کمک آمریکا به تقویت توان نظامی اوکراین، هشدار نمایندگان شرکتهای آمریکایی نسبت به افزایش تعرفۀ گمرکی بر کالاهای چین، آغاز رسمی کارزار انتخاباتی ترامپ، انتخاب وزیر جدید دفاع آمریکا، انتشار گزارش سازمان ملل درباره خاشقچی فردا و ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداو سیما:  وزیر خارجه آمریکا در تازه ترین توئیت خود نوشت: ما نمی‌خواهیم که ایران به یک سلاح هسته ‌ای دست پیدا کند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛  مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تازه ترین توئیت خود نوشت: ما نمی‌خواهیم که ایران به یک سلاح هسته ‌ای دست پیدا کند. وزیر خارجه آمریکا افزود ما از برجام خارج شدیم و در حال حرکت به سمت مجموعه ای از سیاستها هستیم که به گفته وی ایران را متقاعد کند رفتاری همانند کشورهای عادی داشته باشد.

العالم:  وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که مقام بلندپایه این وزارتخانه نشستی در سنای آمریکا برگزار کرده است و سناتورهای جمهوریخواه این کشور را در جریان سیاست های واشنگتن در قبال ایران قرار داده است.مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت که «دیوید مکلین هیل» معاون وزیر امور خارجه این کشور در این نشست سناتورهای جمهوریخواه را در جریان تهدیدهای ادعایی واشنگتن از سوی ایران قرار داد.

دویچه وله : آلمان، بریتانیا و فرانسه دست به ابتکار عملی تازه برای نجات توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی می‌زنند. به گفته‌ دیپلمات‌ها قرار است هفته آینده مقامات این سه کشور با برایان هوک فرستاده ویژه آمریکا در پاریس ملاقات کنند.به گفته دیپلمات‌ها قرار است که در روزهای آینده گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی در سطوح پایین‌تر در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل انجام گیرد.

پارس تودی :  دومای روسیه، به تعلیق پیمان نیروهای هسته‌ای میانبرد «آی ان اف» رای داد.به گزارش پارس تودی، نمایندگان دومای روسیه با اکثریت آرا به حمایت از دستور«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور برای تعلیق تکالیف روسیه در پیمان نیروهای هسته ای میان برد (آی ان اف) با آمریکا رای مثبت دادند. این تصمیم دوما، پس از آن گرفته شد که آمریکا ماه فوریه 2019 روسیه را از قصد خود برای خروج از پیمان نیروهای هسته ای میان برد آی ان اف  مطلع  کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه هشدار داد در صورتیکه واشنگتن، پایگاههای نظامی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند، آماده پاسخگویی به آنها هستیم.به گزارش خبرگزاری فارس،‌ «لنوئید اسلاتسکی» رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه هشدار داد که اگر آمریکا پایگاههای نظامی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند، روسیه نیز آمادگی پاسخگویی به آنها را دارد.

تی .آر.تی ترکیه: معاون وزیر امور خارجه روسیه از تصمیم واشنگتن برای گسترش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و آن را اقداماتی تحریک کننده خواند.سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو در واکنش به افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد: واشنگتن برای اجتناب از افزایش تنش باید از اعزام نیروی بیشتر به خاور میانه خودداری کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه نسبت به وخامت اوضاع سیاسی و انسانی در ونزوئلا نگران است. به گزارش ایسنا،فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا نسبت به وخامت اوضاع سیاسی و وضعیت انسانی در این کشور بسیار نگران است. بر همین اساس این اتحادیه تلاش‌های خود را افزایش می‌دهد. این اتحادیه از طریق گروه تماس بین‌الملل و همچنین انتصاب یک مشاور ویژه در امور ونزوئلا برای حل این بحران تلاش می‌کند.

خبرگزاری مهر: وزارت خارجه آمریکا دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پمپئو را تایید و محورهای رایزنی آنها را اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‎ای از دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.طبق این بیانیه، طرفین در رابطه با مسائل فراآتلانتیکی و پاره‌ای از منافع و چالش‎های مشترک ازجمله امنیت اروپا و مباحثی چون افغانستان، کوبا، ایران، لیبی، مولداوی، بالاکان غربی، روسیه، اوکراین و ونزوئلا به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

الکوثرفارسی: مارتین گریفیتس ، نماینده سازمان ملل در امور یمن طی سخنانی در شورای امنیت از پیشرفت نداشتن حل سیاسی بحران یمن ابراز تاسف کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سومین ماه از پنجمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن رو به پایان است و هیچ اثر و نشانه ای دال بر پایان این جنگ دیده نمی شود. مذاکرات استکهلم که دسامبر 2018 با نظارت سازمان ملل انجام شده بود نیز عملاً با با شکست مواجه شده است زیرا نیروهای سعودی و اماراتی به آتش بس در الحدیده پایبند نبوده و هر روز به این بندر یمنی حمله می کنند.

یورونیوز: وزارت دفاع آمریکا می گوید که به تازگی یک کمک نظامی ۲۵۰ میلیون دلاری در اختیار اوکراین قرار داده است تا این کشور از آن برای تقویت توان و ظرفیت های دریایی و زمینی ارتش خود استفاده کند. پنتاگون با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام این مطلب تصریح کرده است که این کمک نظامی به ارتش اوکراین امکان خواهد داد تا خود را از حیث تسلیحات و تجهیزات نظامی از جمله رادار تقویت کند.

رادیو چین: دفتر مذاکره کنندۀ تجاری آمریکا دربارۀ طرح افزایش تعرفۀ گمرکی برای حدود 300 میلیارد دلار کالای چینی نشست هفت روزۀ استماع شواهد برگزار کرد. دهها نماینده از انجمنهای صنفی و شرکتهای آمریکا در نشست این روز هشدار دادند که افزایش تعرفه باعث افزایش هزینۀ تولید شرکتها و مصرف کنندگان آمریکایی، کاهش توان رقابتی صنعتی و آسیب رسیدن به اقتصاد و اشتغالزایی خواهد شد.

ان .اچ.کی ژاپن:  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی کارزار تبلیغاتی خود برای انتخاب مجدد در سال آینده را آغاز کرده است. ترامپ سه شنبه شب در یک گردهمایی در اورلاندو در ایالت فلوریدا سخنرانی کرد.او گفت که در زمان ریاست جمهوری او، اقتصاد آمریکا «مایه ی حسادت جهان» و «قویترین» در تاریخ کشور شده است.

اسپوتنیک روسیه:  مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا می شود. به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در توئیت خود اعلام نمود که مارک اسپر را به عنوان سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا معرفی می‌ نماید. گفتنی است، پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع آمریکا از انتصاب خود به عنوان وزیر دفاع خودداری نمود.

آناتولی ترکیه:  سازمان ملل متحد گزارش ویژه خود درباره قتل جمال خاشچی را منتشر خواهد کرد.آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی فردا گزارش خود درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مقتول اهل عربستان سعودی را ارائه خواهد کرد.دفتر کمیساریای علی حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن اعلام این خبر تصریح کرده است: گزارش مذکور فردا در صفحه اینترنتی این دفتر منتشر خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *