جدیدترین مطالب
تلاشهای کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهرهبرداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانهای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بینالملل نشان میدهد که این رژیم، بهدنبال «برجسته و غالبسازی» تنشهای اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقهای، بینالمللی و حتی دولتهای اروپایی علیه جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.
تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حملهای موشکی و پهپادی را علیه سرزمینهای اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاعرسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقهای و فرامنطقهای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.
چالشهای پیشروی مودی در انتخابات سراسری هند
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسیهایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر میرسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.
أحدث المقالات
ببینید | لحظه اصابت 3 موشک خوشهای اوکراینی به ارتش روسیه
طبق گفته اوکراینیها محل تجمع نیروهای روسی به وسیله موشکهای دارای کلاهک خوشهای ATACMS مورد اصابت قرار گرفته، باتوجه به ویدئو حداقل سه موشک در حمله استفاده شده است.اگر به لحظات اول ویدئو توجه کنید در ثانیه دوم پیش از رسیدن موج بمبهای خوشهای یک برخورد بزرگ دیده میشود که در واقع حاصل اصابت کلاهک خوشهای خالی شده موشک ATACMS در فاز آخر است./Viral vids
فرصتسازی ترامپ برای ایران
رحمان قهرمانپور –کارشناس مسائل بینالملل
رئیسجمهور آمریکا بعد از دیدار با کیمجونگ ایل اعلام کرده بود که کره شمالی آماده خلع سلاح است، اما با گذشت زمان چنین اتفاقی نیفتاد و برداشت پیونگیانگ از این توافق به گونه دیگری بود.
سفر ترامپ به بریتانیا و مصاحبه با روزنامه «سان» نیز به یک نوع آبروریزی سیاسی برای ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تبدیل شد و فشارها را بر او افزایش داد.
در نهایت بعد از دیدار ناموفق دیپلماتیک ترامپ با پوتین، مشخص شد که چقدر بین ادعاهایی که ترامپ مطرح میکند و واقعیتهای موجود سیاست بینالملل فاصله وجود دارد. از این مولفهها میتوان نتیجه گرفت که این اتفاق میتواند بخش مهمی از کشورها و دیپلماتهای این کشورها را به این جمعبندی برساند که ترامپ فرد قابل اطمینانی نیست و خیلی نمیتوان روی حرفهای او حساب باز کرد.
همین مسئله پنجرهای برای ایران باز میکند که بتواند دیپلماسی فعلی خود را تقویت کند و از آن نتیجه بگیرد. اگر این روند ادامه پیدا کند، انگیزه اروپا و بعد از آن روسیه، چین و هند برای همکاری با ایران و جلوگیری از اثرپذیری کامل آنها از آمریکا تشدید میشود.
حتی در مرحله بعد ممکن است کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن که حرفشنوی بیشتری از واشنگتن دارند، در سیاست ترامپ برای اعمال تحریمها شک کنند، لذا میتوان حدس زد که بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریمها به شکلی که ترامپ پیشبینی میکرد، مورد استقبال متحدان واشنگتن آمریکا شامل اروپا و غیرمتحدانش قرار نخواهد گرفت که این مسئله میتواند برای ایران فرصتی قلمداد شود.
در این شرایط، اکنون این پرسش مطرح است که ایران چگونه میتواند از این فرصت استفاده کند. باید توجه داشت که استفاده از این فرصت الزاماتی دارد و ایران در وهله نخست باید بپذیرد که شرایط فقط برای کشور ما سخت نیست، بلکه برای اروپا نیز دشوار است.
وقتی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام میکند که در موضوع برجام با آمریکا همراهی نخواهند کرد و مقامات مختلف اروپایی به اشکال مختلف اعلام میکنند که اروپا در عدم همراهی با آمریکا جدی است، این برای ایران یک فرصت تلقی میشود؛ لذا ایران متقابلا باید تلاش کند که اروپا به همکاری با کشور ما ترغیب شود. البته این بدان معنا نیست که ایران از خواستههای خود صرفنظر کند.
امروز شاهدیم که اروپاییها با توجه به تجربهای که از مذاکره با ایران طی سالهای 2003 تا 2005 داشتند به صورت جدیتری با شروط ایران برخورد کرده و این احساس را دارند که دیگر نمیتوانند مانند آن زمان در مورد ایران وقتکشی کنند.
این نگاه اروپا به مثابه فرصتی برای ایران قلمداد میشود که باید از آن استفاده کرد. در مقابل ایران نیز یک سری خواستهها دارد که نمیتواند از آنها کوتاه بیاید. لذا برای استفاده از فضای جدید ایجاد شده، ایران باید بررسی کند که تاچه حد میتواند به الزامات این فضا پایبند باشد. یعنی اگر قرار است اروپا، روسیه، چین و هند در مقابل تحریمهای آمریکا بایستند قاعدتا تهران نیز باید زمینه را فراهم کند تا در زمینه مالی این کشورها بتوانند پول را به ایران منتقل کنند یا به عنوان مثال موانع اضافی فنی و تکنیکی در این فرایند ایجاد نشود. اینها مسائلی است که نظام سیاسی و تصمیمگیران سیاست خارجی باید در مورد آن به اجماع برسند که ما تا چه حد میتوانیم و باید به الزامات بهرهبرداری از فضای موجود پایبند باشیم.
در نهایت مسئله مهم آن است که در شرایط فعلی چون برای اروپا و خیلی دیگر از کشورها مشخص شده است که ترامپ فرد قابل اعتمادی نیست و نمیتواند اجماع ایجاد کند، فرصت بالقوهای برای ایران ایجاد شده که اگر درصدد بهرهبرداری از آن است، باید به بخشی از الزاماتی که اشاره شد، پایبند بوده و بدون آنکه از اصول و جهتگیریهای کلیمان عدول نماید، یک سری تغییرات در رویکردها ایجاد کند تا امکان کار و مقابله با تحریمهای آمریکا به شکل موثری فراهم شود.
0 Comments