جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه در ارمنستان در حال وقوع است، تاثیری مستقیم بر امنیت و اقتصاد و سیاست در ایران خواهد گذاشت. شکست روحانیت مسیحی برای حفاظت از ارمنستان در برابر هجوم نیروهای متحد غرب و صهیونیسم برای ایران نیز مطلوب نیست و این مساله ای است که نباید از چشم مقامات کشور دور بماند. انفعال ما خطرناک است!

نشست 6 جانبه عربی در ریاض درباره تحولات غزه

مقامات بلندپایه چند کشور عربی شب گذشته در ریاض، نشستی مشورتی برای بررسی تحولات اخیر غزه برگزار و بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و جامع در این منطقه و انجام سازوکاری برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید کردند.

توصیه تاجیکستان به خودداری شهروندانش از سفر به روسیه و توضیح مسکو

تهران- ایرنا- در حالی که وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان به خاطر سختگیری اخیر مسکو برای ورود تاجیکان به قلمرو روسیه به شهروندانش توصیه کرد که به طور موقت از سفر به خاک روسیه خودداری کنند، وزارت خارجه کشور روسیه اعلام کرد که این اقدامات سختگیرانه موقتی و در ارتباط با افزایش تدابیر امنیتی مرتبط به حادثه تروریستی است که نیاز به تفاهم دارد.

Loading

وضعیت کنونی اتحادیه اروپا و ایران

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه انسجام و همگرایی اتحادیه اروپا با قوت گرفتن جریان راستگرای افراطی در برخی کشورهای عضو اتحادیه آسیب پذیر شده، لیکن در عصر مواجه با ترامپ، اتحادیه اروپای منسجم می تواند فرصت هایی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم نماید.

مرتضی مکی – کارشناس مسائل اروپا

یکی از چالش‌های پیش‌روی اتحادیه اروپا که پروژه همگرایی در اروپا را با مشکلات جدی روبرو کرده، ظهور جریان راست‌گرای افراطی در این اتحادیه و به قدرت رسیدن برخی احزاب راست افراطی در کشورهایی اروپایی چون ایتالیا و اتریش است. همچنین در کشورهایی مثل آلمان، احزاب راستگرا به بزرگترین جریان مخالف دولت در این کشور تبدیل شده‌اند.

ظهور راستگرایی افراطی و سیاست‌های ملی‌گرایانه‌ای که آنها در اروپا دنبال می‌کنند پروژه اروپای واحد را با مشکلاتی مواجه کرده که مهمترین آن این است که جریان همگرایی اروپایی شعارها و انگاره‌هایی دارد که در تضاد کامل با شعارها، مواضع و دیدگاه‌های جناح راست افراطی است.

این در شرایطی است که جریان‌های راست افراطی در اروپا، همگرایی اروپایی را با چالش‌های جدی در حوزه‌های پولی، مهاجرت و سیاست‌های مالی نهادهای مرکزی اتحادیه اروپا برای نظارت بر کشورهای اروپایی مواجه می‌کند. هم اکنون جریان راست افراطی بحث سیاست مشترک مهاجرتی اروپا را عملا با بن بست مواجه کرده و بحث سیاست مهاجرتی به عنوان یکی از اختلافات اساسی میان کشورهای اروپایی مطرح است. در بحث سیاست‌های مالی می‌توان به مخالفت حزب لگا ایتالیا، یکی از احزاب مشارکت کننده در دولت با سیاست‌های پولی و مالی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان باهدف جلوگیری از تکرار بحران‌های پولی و مالی در اتحادیه اروپا اشاره کرد.

فرانسه و آلمان در طرح اصلاحات در نهادها و سیاست‌های اتحادیه اروپا می‌کوشند از بحران مالی سال 2008 در یونان، اسپانیا و پرتغال و… جلوگیری کنند. در طرح‌های اصلاحات در نهادها و سیاست‌های اتحادیه اروپا  نظارت‌های  مالی بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خصوص بر بودجه سالانه دولت‌های اروپایی افزایش پیدا خواهد کرد. این نظارت‌ها در تضاد کامل با شعارها و رویکردهای جریانات ملی‌گرا و افراطی است. این تضاد و اختلاف نگاه دولت‌هایی مثل ایتالیا یکی از بنیانگذاران اتحادیه اروپا با فرانسه و آلمان که تا پیش از این یکی از همگراترین کشورها در پیشبرد پروژه اروپا بود می‌تواند باعث کند شدن و حتی اخلال در همگرایی در اتحادیه اروپا شود.

امروز اتحادیه اروپا به صورت جدی با خطر تضعیف همگرایی و قوت گرفتن جریان واگرایی مواجه است. قدرت گرفتن احزاب راست افراطی ملی‌گرا در اکثر کشورهای اروپایی غیر قابل کتمان است. آنها به صراحت از سلطه و برتری آلمان و فرانسه در اتحادیه ابراز ناخشنودی می‌کنند. تا حدی که سالوینی، وزیر کشور ایتالیا و رهبر حزب راست افراطی لگا از نخست وزیر انگلیس می‌خواهد در مذاکرات برگزیت ایستادگی کند و در برابر خواسته‌های اتحادیه اروپا عقب‌نشینی نکند؛ یا اینکه در جریان سفر نخست وزیر ایتالیا به واشنگتن ترامپ از دیدگاه‌های مهاجرستیزانه او در جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک ایتالیا ستایش کرد. برخی رسانه‌های اروپا در پی این موضع‌گیری ترامپ از تکمیل محور رم-واشنگتن در مقابل محور برلین-پاریس نوشتند ترامپ یکی از طرفداران تضعیف اتحادیه اروپا است و از احزاب راست افراطی اروپاستیز و همچنین برگزیت حمایت می‌کند. پس از همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت برخی این گمانه‌زنی را مطرح کردند که اتحادیه اروپایی دیگر آن همگرایی سابق را نخواهد داشت. روند تحولات در اروپا و مواضع ضد اتحادیه‌ای ترامپ، نشان از کند شدن روند همگرایی در مواردی مثل سیاست‌های مشترک مهاجرتی و اصلاحات در نهادهای اتحادیه اروپا دارد و در این موارد شاهد یک واگرایی هستیم.

با توجه به وضعیتی که اتحادیه اروپا دارد این پرسش مطرح می‌شود که آیا یک اتحادیه اروپای منسجم برای ایران بهتر است یا اتحادیه اروپایی ضعیف؟

اگر بخواهیم شرایط امروز را در نظر بگیریم با آمریکای ترامپ مواجه هستیم که قائل به هیچ یک از قوانین و حقوق بین‌الملل و حتی قواعد همکاری و همگرایی با متحدان سنتی‌ خود در اروپا نیست. در چنین شرایطی یک اتحادیه اروپای قوی بیشتر می‌تواند در جهت تامین منافع و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران عمل کند. مقامات مختلف اروپایی به خصوص آلمان در واکنش به سخنان ترامپ اعلام کرده‌اند که آمریکا دیگر شریک قابل‌اطمینان و قابل اتکایی نیست و حرکت به سمت خوداتکایی امنیتی را آغاز کرده‌اند. تلاش آنها برای حفظ برجام را نیز باید در همین چارچوب نگریست، زیرا از دید آنها برجام توافقنامه‌ای در چارچوب منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است که با استفاده از قدرت نرم به دست آمده است. به همین دلیل چنین توافقی برای آنها دستاوردی بزرگ است. در چنین شرایطی یک اتحادیه اروپای قوی و منسجم با قدرت بیشتری می‌تواند در برابر آمریکا ایستادگی کند تا یک اروپای متفرق و ضعیف شده.

اگر اتحادیه اروپا بتواند در روند سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه‌ای که ترامپ در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی در پیش گرفته ایستادگی کند، بیشتر می‌تواند فشارهای آمریکا به جمهوری اسلامی ایران را کمرنگ‌تر و تلطیف کند.

امروز در شرایطی که اروپا انگیزه و اراده زیادی برای ایستادن در برابر رئیس‌جمهور آمریکا و مواضع و سیاست‌های یک‌جانبه وی دارد، بدون شک اتحادیه اروپای منسجم و قوی برای منافع و خواسته‌های ایران کارآمدتر خواهد بود.

همچنین این گزینه نیز مطرح است که اگر اتحادیه اروپا از هم فروبپاشد آیا ایران خواهد توانست به صورت مطلوب‌تری با هر یک از کشورهای اروپایی و به صورت جداگانه مناسباتش را پیش ببرد و منافعش را تامین کند. در این رابطه باید گفت در حال حاضر با جهانی مواجه هستیم که کشورها به شدت از نظر اقتصادی به هم وابسته هستند لذا اگر روند همگرایی و پیوستگی این کشورها کمتر شود، قدرت مانور و ایستادگی شان در برابر آمریکا نیز کمتر خواهد شد. آمریکایی که با 18 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را دارد و چین با تولید ناخالص 14 هزار میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

در چنین وضعیتی یک اتحادیه اروپای تجزیه شده قطعا از قدرت مانور کمتری برای ایستادن در مقابل سیاست‌های ترامپ برخوردار است.

نباید از نظر دور داشت که آمریکا نیز امروز به دنبال یک اروپای ضعیف شده است؛ زیرا یک اروپای ضعیف برای پیشبرد سیاست‌های ترامپ خیلی مناسب‌تر است. درنتیجه ایران نیز در شرایط کنونی در همکاری با اتحادیه اروپای منسجم بهتر می‌تواند منافعش را تأمین کند و هزینه‌های ناشی از تحریم‌های یک جانبه آمریکا را کاهش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *