جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین آزادی بیان برافتاده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اعتراضات دانشجویان یهودی در آمریکا و اعلام بیزاری از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی نوشت: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار آزادی بیان و حقوق بشر برافتاده است.

Loading
نگاهی به روند مذاکرات پیونگ‌یانگ - واشنگتن

غیرقابل اعتماد بودن آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – تنها با گذشت کمتر از سه ماه از دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران آمریکا و کره شمالی در جزیره سنتوزای سنگاپور شاهد هستیم که مذاکرات به شکلی متوقف شده است؛ زیرا دو طرف یک سری توقعات از همدیگر دارند و ادعا می‌کنند این توقعات برآورده نشده است.

اسماعیل بشری – کارشناس مسائل شبه جزیره کره

از یک طرف آمریکا از این مسئله گله‌مند است که کره شمالی اقدامات مهمی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای انجام نداده و گام‌های سطحی و کوچکی در این رابطه برداشته است. در طرف مقابل نیز پیونگ‌یانگ معتقد است که هرچند آنها (کره‌ای‌ها) اقدامات اندکی انجام داده باشند، اما آمریکا هیچ اقدامی در زمینه برداشتن برخی تحریم‌ها انجام نداده و از این گلایه دارند که واشنگتن برداشتن تحریم‌ها را به خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره شمالی منوط کرده است.
دررابطه با اقدامات کره شمالی شاهد بودیم که این کشور جنازه‌هایی که از زمان جنگ دو کره، در کره شمالی بوده را پس داده، یک سکوی پرتاب موشک را منهدم و یک مرکز آزمایش هسته‌ای‌اش را از بین برده است. با وجودیکه شک‌وشبهه‌هایی در خصوص اقدامات کره شمالی وجود دارد اما این کشور هنگام انجام این اقدامات از خبرنگاران دعوت کرد تا با فیلمبرداری و تصویربرداری اقدامات پیونگ یانگ را رسانه‌ای کنند. این در حالی است که آمریکا اقدام چشمگیری در راستای تعهداتش در قبال کره شمالی انجام نداده است. آنها صرفا عنوان کردند که منطقه شبه‌جزیره کره در حال حرکت به سمت صلح است و ترامپ نیز وعده‌هایی به رهبر کره شمالی داده مبنی بر اینکه کمک‌هایی ارائه خواهند کرد تا وضعیت کره شمالی نسبت به گذشته بهبود یابد، اما ظاهرا هیچ اقدامی از سوی واشنگتن صورت نگرفته است.
به طور کلی دلایلی از این دست باعث توقف مذاکرات و همچنین لغو سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی شده است.
این در حالی است که گفتگوها و مذاکرات در سطح دو کره هرچند به شکل اندک، اما در جریان است. حتی بین کره شمالی و ژاپن نیز تحولاتی در حال شکل گرفتن است و طرفین بر سر برخی توافقات رایزنی‌هایی انجام داده‌اند. لذا فقط کاخ سفید مذاکرات با پیونگ‌یانگ را متوقف کرده و منتظر عکس‌العمل کره شمالی هستند.
البته باوجود این اختلافات، شرایط به نحوی نیست که آمریکا و کره شمالی به نقطه اول بازگردند و دست از مذاکرات بکشند. فقط در حال حاضر در حال سبک سنگین کردن همدیگر و ارزیابی این مسئله هستند که چه امتیازاتی می‌توانند از هم بگیرند. امتیازاتی که کره شمالی می‌خواهد به آمریکا بدهد نسبت به امتیازات طرف مقابل خیلی متفاوت است و به همین دلیل هم فعالیت قابل توجهی از سوی پیونگ‌یانگ مشاهده نمی‌شود.
در رابطه با چشم انداز این مذاکرات از سمت کره شمالی این برداشت دریافت می‌شود که آنها می‌خواهند این بن‌بست را از میان بردارند و مذاکرات ادامه داشته باشد؛ چرا که ادامه مسیر به شکلی که سابق انجام می‌دادند برایشان دشوار است. یعنی تحمل تحریم‌های همه جانبه و انزوا از سوی اغلب کشورهای جهان، شرایط را برای آنها بسیار طاقت‌فرسا کرده بود. این در حالی است که تخطی از این تحریم‌ها نیز به گونه‌ای بود که بسیاری از کشورها را دچار مشکل می‌کرد. یعنی حتی چین که متحد نزدیک کره شمالی است سعی کرده بود که بخش قابل توجهی از این تحریم‌ها را رعایت کند. لذا ادامه این مسیر برای کره شمالی بسیار سنگین است و به همین دلیل خواهان تداوم مذاکرات با آمریکا است. اما در عین حال پیونگ‌یانگ نمی‌خواهد تمام ابزارها و کارت‌هایی که دارد را بدون گرفتن امتیاز از دست بدهد. بنابراین در آینده مجددا دو کشور یا به صورت مستقیم یا از طریق واسطه‌هایی مذاکرات را از سر خواهند گرفت. مسئله دیگری که می‌تواند در این جریان تاثیرگذار باشد تنش اقتصادی بین چین و آمریکا است؛ در نتیجه آمریکا از چین گله دارد که چرا فشارهایش را بر کره شمالی کاهش داده و تلاشی برای متقاعد کردن پیونگ‌یانگ جهت ادامه مذاکرات به نحوی که آمریکا مایل است، صورت نمی‌دهد. البته باید توجه داشت که چین مایل به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است زیرا پکن مایل نیست کشوری در همسایگی‌اش سلاح هسته‌ای داشته باشد. البته چین اصلا مایل نیست که کره شمالی تضعیف و یا رژیم آن ساقط شود و حکومتی متحد آمریکا در آنجا شکل بگیرد. این یک واقعیت است که کره شمالی برای چین اهمیت راهبردی دارد و پکن مایل نیست طوری عمل کند که کره شمالی را کاملا از دست بدهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *