جدیدترین مطالب

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

برنامه شراکت کره جنوبی – ناتو؛ گامی در راستای تقابل ناتو با چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ناتو بی سر و صدا وارد مرحله جدیدی از همکاری با کره جنوبی، همراه با سایر کشورهای شریک این پیمان نظامی در هند و اقیانوسیه شده است. برنامه شراکت 2023-2026 کره جنوبی و ناتو گامی کوچک، اما ملموس برای پیوند دادن توانایی های متحدان آمریکا در اقیانوس هند و اقیانوس آرام با کشورهای یورو-آتلانتیک محسوب می‌شود.

هائه وون جون در تحلیلی که اندیشکده انگلیسی راسی منتشر کرد، نوشت: نشست ویلنیوس ناتو در ژوئیه 2023 تا حدودی نقطه اوج برای کسانی بود که انتظار پیشرفت چشمگیری در چشم انداز گسترش ناتو را در منطقه هند و اقیانوس آرام داشتند. اگرچه رهبران چهار کشور کلیدی هند و اقیانوسیه (به اصطلاح AP4 یا IP4 – استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و نیوزلند) برای دومین بار در این اجلاس شرکت کردند، اما مخالفت فرانسه با افتتاح اولین دفتر رابط ناتو در آسیا در ژاپن پیش از این اجلاس، توجهات را از این اجلاس منحرف کرد.

گام مهمی برای دسترسی ناتو به اقیانوس هند و اقیانوس آرام در سال 2023 برداشته شده است. در پایان اجلاس، ناتو سه برنامه مشارکت (ITPP یا Individually Tailored Partnership Programs) را با استرالیا، ژاپن و کره جنوبی امضا کرد و یک برنامه را با نیوزیلند در حال مذاکره دارد.

 

نگاهی به ITPP 2023-2026 کره جنوبی- ناتو

ITPP سندی است که همکاری بین ناتو و کشورهای شریک آن را توصیف می کند. این سند قابل تمدید است و از نظر قانونی الزام آور نیست. ITPPها برنامه‌های جامع و ملموس برای همکاری در یک دوره چهار ساله را پوشش می‌دهند و تعهد قوی‌تر و پاسخگوتر از سوی ناتو و کشورهای شریک به فرآیند اجرایی محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه متن کامل هیچ یک از آنها در دسترس عموم نیست، به نظر می رسد ناتو و سه کشور شریک آن در هند و اقیانوس آرام تلاش دارند توافقنامه های مشارکت جدید را کم اهمیت جلوه دهند. این احتیاط ممکن است نشان دهنده عدم اجماع بر سر اهمیت هند و اقیانوس آرام در داخل ناتو و همچنین احتیاط سه کشور این منطقه در خصوص واکنش چین به روابط خود با ناتو باشد.

در بین این سه ITPP، تنها یکی از آنها که بین ناتو و ژاپن برای سال‌های 2023-2026 امضا شده، در حال حاضر به عنوان یک نسخه عمومی در دسترس است و این نشان می‌دهد نسخه دیگری (احتمالا طولانی‌تر) وجود دارد. بیانیه مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری کره که در خصوص اجلاس و به زبان کره ای منتشر شده، جامع ترین و رسمی ترین شرح سند ITPP کره جنوبی-ناتو محسوب می‌شود. این نشان دهنده اشتیاق دولت یون سوک یول برای تقویت شبکه امنیتی کره جنوبی از طریق تقویت همکاری با توسعه یافته ترین ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده یعنی ناتو است.

بر اساس اطلاعات موجود، ITPP کره جنوبی-ناتو انحراف اساسی نسبت به توافق نامه قبلی همکاری کره جنوبی و ناتو با محوریت گفتگو دارد و کره جنوبی را در یک نقش نسبتاً منفعل نسبت به فعالیت های ناتو قرار می دهد. ITPP کره جنوبی-ناتو با هدف مشارکت مشترک در حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین در زمینه های منافع مشترک امنیتی، به شدت به دستیابی به قابلیت همکاری بیشتر بین کره جنوبی و ناتو از طریق تقویت همکاری های فناورانه و تسهیل توسعه قابلیت های دفاعی و امنیتی متمایل است.

11 زمینه همکاری ذکر شده در ITPP این جهت گیری را تأیید می کند. این زمینه‌ها عبارتند از: (1) گفتگو و مشورت (2) همکاری ضد تروریسم (3) زنان، صلح و امنیت (4) کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه (5) توسعه قابلیت و قابلیت همکاری (6) علم و فناوری (7) همکاری عملی برای قابلیت همکاری (8) دیپلماسی عمومی (9) فناوری‌های نوظهور و مخرب (10) دفاع سایبری و (11) تغییرات آب و هوا و امنیت.

ITPP شامل گام های مشخصی است که باید توسط کره جنوبی و ناتو برای اجرای همکاری در هر حوزه، با جدول زمانی مشخص برای دوره 2023-2026 برداشته شود. حتی در این سند مشخص شده که کدام بخش‌های دولت کره جنوبی و کدام بخش‌های سازمانی ناتو قرار است در خصوص فعالیت‌های همکاری خاص عمل کنند. بنابراین، این سند اگرچه از نظر قانونی الزام آور نیست، اما تا حد زیادی تعامل بین این دو را برای چهار سال آینده دیکته خواهد کرد.

ITPP با تصمیم دیگری که توسط دولت کره جنوبی در اجلاس اعلام شد، تکمیل می شود و آن مشارکت آتی این کشور در سامانه جمع آوری و بهره برداری اطلاعات میدانی جنگ ناتو (BICES) است. این تصمیم اگرچه بخشی از ITPP نیست، اما دامنه مانورهای ناتو را که کره جنوبی می تواند در آن مشارکت کند، گسترش و کارایی ارتباط بین دو طرف را افزایش می دهد.

تاکنون، تنها چند شریک ناتو مانند استرالیا، فنلاند و سوئد به همراه کشورهای عضو ناتو به این سیستم دسترسی پیدا کرده‌اند.

 

تقویت ارتباط عملکردی بین ناتو و متحدان ایالات متحده در هند و اقیانوس آرام

اگرچه ITPP حتی برای اولین قدم به سوی ناتوی آسیایی بسیار کوتاه در نظر گرفته می‌شود، اما به نظر می رسد که ITPP وابستگی متقابل بین کره جنوبی و ناتو را تقویت خواهد کرد. از آنجایی که این سند بر همکاری عملی و فنی تمرکز دارد، بنابراین کمتر شعاری و بیشتر عمل محور است.

این سند کمتر ژئوپلیتیکی و ماهیتا بیشتر کارکردگراست، زیرا هیچ گونه تنظیمات جغرافیایی را برای اقدامات مشترک مشخص نمی کند. علاوه بر این، این سند کمتر هدفمند و بیشتر دوراندیش است، زیرا در حالی که از چین نامی نمی برد، اما اقدامات مشترک را در خصوص چالش های امنیتی فعلی و آینده مانند فناوری های نوظهور و مخرب، از طریق تبادل تحقیق و توسعه ترویج می کند.

اثر دیگر ITPP افزایش فرصت ها برای همکاری جمعی بین ناتو و چهار کشور شریک هند و اقیانوس آرام است. با فرض اینکه ITPPهای ژاپن-ناتو، استرالیا-ناتو و نیوزلند-ناتو رویکردی مشابه با کره جنوبی-ناتو داشته باشند، چهار ITPP به صورت جداگانه باید قابلیت همکاری بین چهار کشور را افزایش دهند.

0 Comments