جدیدترین مطالب
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
أحدث المقالات
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
سفر اردوغان به یونان؛ امیدها و تردیدها
مقامات رسمی یونان نتایج دیدار رئیس جمهور ترکیه از آتن را مثبت ارزیابی میکنند. با توجه به اینکه دو کشور در سال 2020 در آستانه درگیری نظامی قرار گرفته بودند، تحولات ماههای گذشته و بهخصوص نتایج دیدار اردوغان مثبت ارزیابی میشود. نتایج مثبت دیدار در سه محور خلاصه میشود:
1- «اعلامیه آتن» که توسط آقایان میچوتاکیس نخستوزیر یونان و اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امضا شد، اگر چه لازم الاجرا نیست باشد اما بسیار حائز اهمیت است و گامهای بعدی گفتگوی سیاسی و چشم انداز ورود موضوعات حساس چون تحدید مناطق دریایی بهدستور کار مذاکرات را پیش بینی میکند.
2- موضوعات «دیپلماسی نرم» که در «دستور کار مثبت» گنجانده شدهاند، از مرحله رایزنی خارج شده و با امضای 15 توافقنامه، یادداشت تفام و بیانیه مشترک وارد مرحله اجرایی شده است.
3- آتن و آنکارا اعلام میدارند که از اقدامات و تحرکاتی که ممکن است موجب تضعیف ثبات در منطقه شود، اجتناب نمایند.
البته پارهای از اختلافات اساسی و دیرینه بین دو کشور همچنان به قوت خود باقی است که مهمترین آن عبارتند از:
1- آنکارا معتقد است مراجعه به دادگاه بینالمللی لاهه نباید فقط شامل مسئله تحدید مناطق دریایی (فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی) شود، بلکه باید سایر مسائل مرتبط (حاکمیت برخی جزایر، غیر نظامی سازی جزایر شرق اژه، گسترش آبهای سرزمینی و …) را نیز در برگیرد.
2- طرفین در مورد مسئله قبرس اختلاف نظر دارند. یونان معتقد است که مسئله قبرس باید بر اساس قطعنامههای شورای امنیت (راه حل فدراسیون دو منطقهای – دو جامعهای) حلوفصل شود، در حالیکه از دیدگاه ترکیه باید واقعیت کنونی جزیره مد نظر گرفته شود و از راه حل دو دولتی حمایت میکند.
3- طرفین همچنان در مورد تعریف اقلیت تراس (مناطق مسلماننشین ترک تبار در یونان) اختلاف نظر اساسی دارند. رئیس جمهور ترکیه در دیدار با نخستوزیر یونان تاکید کرده برای ترکیه حقوق اقلیت ترک از هر مسئله دیگری مهمتر است. اما دولت یونان در مورد تعریف اقلیت، نظر متفاوتی دارد و بر این باور است که از آنجا که اعضای اقلیت شهروندان یونانی محسوب میشوند، دولت تمامی اقدامات لازم را انجام میدهد تا شهروندان یونانی اعم از مسلمان و مسیحی از فرصتهای برابر برخوردار باشند. ادعای آتن، مورد قبول آنکارا نیست.
به اعتقاد طرف یونانی، برای ایجاد فضایی که امکان تعمیق همکاریها و پرهیز از تنش در روابط دوجانبه را فراهم کند، باید اراده سیاسی متقابل وجود داشته باشد. بیش از هر زمان دیگری لازم است یونان و ترکیه برای تقویت رفاه، حفظ صلح، ثبات و قوانین بینالمللی و همچنین ارتقای روابط حسن همجواری به نفع دو ملت با یکدیگر همکاری کنند.
بر اساس نقشه راهی که تعیین شده است، وزرای خارجه دو کشور تا ماه فوریه دو یا سه بار چه بهصورت دوجانبه چه در حاشیه اجلاسهای بینالمللی با یکدیگر دیدار خواهند کرد. در ماه فوریه دور بعدی گفتگوی سیاسی بین معاون وزرای خارجه دوکشور برگزار خواهد شد که طی آن به موضوعات مورد اختلاف ورود خواهند کرد. بر اساس نتایج دیدارهای فوق الذکر، در دیدار نخستوزیر یونان از آنکارا در ماه آوریل در مورد گامهای بعدی تصمیم گیری خواهد شد.
رئیس جمهوری ترکیه در اولین سفرش به آتن طی شش سال گذشته مصمم بود با رویکرد برد – برد از منازعات و تنشهای باقی مانده از آخرین سفرش به آتن بکاهد. در جریان این سفر یک روزه تعدادی از توافق نامههای همکاری به اصطلاح «دستور کار مثبت» با هدف غلبه بر اختلافات طولانی مدت امضا شد. پس از سالها تنش و خطر تقابل نظامی، دو متحد ناتو بهدنبال بازگرداندن اعتماد و ارائه پیام به موقع برای همکاری در شرق مدیترانه هستند. اهمیت بهبود روابط فراتر از تماسهای دوجانبه است و میتواند به ترکیه کمک کند تا روابط متزلزل خود با اتحادیه اروپا و سایر متحدان غربی را بهبود بخشد.
یونان و ترکیه اگرچه در 7 دسامبر در بالاترین سطح سیاسی، مذاکراتی در چارچوب شورای عالی همکاریهای دوکشور داشتند و منجر به امضای 15 موافتنامه، یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک شد اما موضوع «قبرس» همچنان به عنوان یکی از اختلافات جدی دوطرف باقی مانده است. آتن بر این باور است مسئله قبرس باید براساس قطعنامههای شورای امنیت (راه حل فدراسیون دو منطقهای – دو جامعهای) حل شود، اما ترکیه از راه حل دو دولتی حمایت میکند.
از نظر اردوغان «دست یافتن به راهحلی عادلانه، دائمی و پایدار برای قبرس، باید براساس واقعیتهای جزیره و بهنفع کل منطقه باشد.» میچوتاکیس نیز بر این باور است که «دو کشور در مورد مسئله قبرس اختلاف نظر دارند و راه حلی غیر از قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد و مذاکرات باید از نقطهای که در سال 2017 قطع شد از سرگرفته شود.»
دو کشور در مجموع 15موافقتنامه در زمینههایی از جمله آموزش، صادرات و کشاورزی امضا کرده و متعهد شدند که گفتوگوهای مستمری را درباره موضوعات سیاسی و اقتصادی مانند انرژی و گردشگری انجام دهند و درباره اقدامات اعتمادساز برای از بین بردن منابع تنشِ ناخواسته، توافق کردند. آنها متعهد شدند که کانالهای ارتباطی را باز نگه دارند و از هرگونه اقدام یا بیانیهای که ممکن است روح دوستانه این پیمان را تضعیف کند، خودداری کنند. هر دو کشور متعهد شدند در صورت بروز هرگونه اختلافی، آن را از راههای مسالمتآمیز حل کنند.
اگرچه این پیمان از نظر قانونی الزامآور نیست، اما از نظر تاریخی اهمیت دارد. رهبران پیشین یونان تلاش کرده بودند به این توافق برسند، اما نتوانستند به آن دست یابند. درحالیکه توافق اخیر دارای نمادهای قویتری است. مقامات ارشد دو کشور درباره موضوعاتی از جمله مهاجرت، انرژی، گردشگری و تجارت نیز گفتوگو کردند.
اگرچه در دو کشور دیدگاههای بسیار مثبتی از روند روابط ابراز میشود اما بعضا تردیدهایی هم دیده میشود. وزیر دفاع یونان اگرچه مدعی است دیدار اردوغان گام مثبتی بود اما تاکید میکند که یونان وظیفه دارد برای تمامی سناریوها آماده باشد. از دیدگاه او برای دستیابی به تحول واقعی در روابط با ترکیه، به تغییر رویکرد این کشور در مسائل ساختاری که بهطور بالقوه میتواند تنش در روابط ایجاد کند نیاز است. تهدید جنگ علیه حق مشروع یونان در گسترش آبهای سرزمینی خود، توافقنامه ترکیه و لیبی پیرامون تحدید مناطق دریایی بین دو کشور، نظریه «وطن آبی»، رویکرد آنکارا در مسئله قبرس و مطالبات بیپایهای که در مورد موضوعات مختلف توسط آنکارا مطرح میشود، از جمله زمینههایی است که باید رویکرد ترکیه تغییر یابد.
0 Comments