جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading
28 آذرماه 1397

رسانه ها؛ ادامه تنش در روابط چین و کانادا و…

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: بازداشت سومین تبعه کانادایی در چین، نفوذ هکرها به شبکه ارتباطی دیپلماتیک اروپا، اعتراض ژاپن به ساخت‌وسازهای نظامی روسیه در جزایر کوریل، سنای آمریکا به دنبال به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر جولان، عقب نشینی ترامپ از تعطیل کردن دولت، افشای سفرهای متعدد رئیس موساد به عربستان ،دیدار معاون لاوروف با مقامات کرد سوریه، تشکیل شاخه «فرماندهی فضا» به دستور ترامپ، اعتراض چین به اسناد دفاعی ژاپن، آمادگی آمریکا برای فروش سیستم موشکی پاتریوت به ترکیه ، دیدار نمایندگان طالبان و آمریکا در امارات متحده عربی، هشدار روسیه به آمریکا درخصوص گسترش و تولید موشک‌های میان‌برد و پایان نشست سوریه در ژنو ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: رسانه‌ها ازیک رسانه کانادایی به نقل از وزارت خارجه این کشور امروز چهارشنبه خبر داد که به دنبال تنش‌ها بر سر بازداشت مدیر ارشد شرکت «هوآوی»، چین سومین تبعه کانادایی را هم بازداشت کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس،بنا بر گزارش این رسانه، یک سخنگوی وزارت خارجه کانادا اعلام کرده که این وزارتخانه از بازداشت سومین شهروند این کشور در چین اطلاع دارد.کانادا ۱۵ آذرماه بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی، منگ وانژو مدیر ارشد شرکت فناوری «هوآوی» را دستگیر کرد.

خبرگزاری صداو سیما:  پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز نوشت: هکرها سال هاست به شبکه ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا نفوذ کرده و از هزاران تلگراف آن ها ، نسخه برداری کرده اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ نیویورک تایمز در گزارشی به قلم مشترک دیوید سانگر و استیون ارلانگر نوشت: هکرها سال هاست به شبکه ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا نفوذ کرده و از هزاران تلگراف آن ها که فاش کننده نگرانی ها در مورد دولت غیرقابل پیش بینی ترامپ و تلاش برای برخورد با روسیه و چین  است، نسخه برداری کرده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رسانه‌های محلی ژاپن امروز (چهارشنبه) گزارش دادند که دولت توکیو مراتب اعتراض دیپلماتیک خود را بابت ساخت خوابگاه نظامی در جزایر مورد مناقشه کوریل توسط روسیه ابراز کرده است. به گزارش ایسنا، اخیرا وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که قصد دارد نیروهای خود را در چهار خوابگاه نظامی در جزایر مورد مناقشه با ژاپن تا پایان سال جاری میلادی مستقر کند.

خبرگزاری مهر:   برای نخستین بار از زمان جنگ سال ۱۹۶۷ مجلس سنای آمریکا در پی ارائه طرحی است که حاکمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی‌های اشغالی جولان را به رسمیت بشناسد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین،در پیش‌نویس این طرح که دو سناتور جمهوری‌خواه تد کروز و توماس کاتن آن را ارائه داده‌اند، آمده است که تا سال ۱۹۶۷، جولان تحت سیطره دولت سوریه بود که از این منطقه برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کرد!

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور آمریکا در یک عقب نشینی آشکار از درخواست خود برای اختصاص ۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی مکزیک منصرف شده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، کاخ سفید روز سه شنبه درخواست خود مبنی بر اختصاص منابع مالی 5 میلیارد دلاری برای احداث دیوار مرزی مکزیک را بازپس گرفته است که این اقدام نشانگر یک عقب نشینی آشکار از سوی دونالد ترامپ از مواضع قبلی خود است.

الکوثرفارسی: شبکه 14 رژیم صهیونیستی از سفر چندین باره «یوسی کوهن» رئیس موساد به عربستان سعودی در سال گذشته میلادی خبر داد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  طبق این گزارش، در ماه ژوئن گذشته نیز وی با رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی عربستان، مصر، اردن و تشکیلات خودگردان در نشستی که دولت آمریکا ترتیب داده بود، دیدار کرده بود.

العالم: معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با مقام‌هایی از کردهای سوریه بر ضرورت حفظ وحدت سوریه تأکید کرد.وزارت خارجه روسیه از دیدار «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر امور خارجه این کشور با برخی از مقام‌های محلی کرد سوریه خبر داد.بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه که به این مناسبت صادر شده است، بوگدانوف اخیرا با «ابراهیم برو»، رئیس شورای موسوم به «شورای ملی کُرد» و «کامیران حاجو»، رئیس دفتر روابط خارجی این شورا دیدار و در مورد اوضاع شمال سوریه رایزنی کرده است.

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور تشکیل «فرماندهی فضا» را صادر کرد.این نهاد تازه تاسیس که زیرمجموعه پنتاگون قرار خواهد گرفت، کنترل کلیه عملیات نظامی در فضا را برعهده خواهد داشت.تاسیس این مرکز فرماندهی مجزا از تصمیم قبلی دونالد ترامپ دائر بر تشکیل یک شاخه جدید نظامی تحت عنوان «نیروی فضایی» خواهد بود.

رادیو چین:  هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین دربارۀ اسناد دفاعی جدید دولت ژاپن گفت ژاپن در این اسناد دفاعی فعالیتهای عادی دفاعی و نظامی چین مورد نقد غیرمسؤولانه و بی پایه قرار گرفته و چین از آن شدیدا ناراضی است و با آن مخالفت می کند و درخواست جدی برای مشورت درباره این موضوع به ژاپن ارائه داده است.

اسپوتنیک روسیه: امریکا از احتمال عقد قرارداد فروش سیستم دفاع هوایی و راکتی “پاتریوت” به ترکیه خبر داد. به گزارش اسپوتنیک به نقل آژانس همکاری در زمینه های دفاعی و امنیتی پنتاگون ، وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن موضوع فروش سیستم دفاع راکتی پاتریوت را به ارزش 3 میلیارد و 500 میلیون دلار به ترکیه در نظر گرفت است.

آناتولی ترکیه: سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که نمایندگان این گروه و آمریکا در امارات متحده عربی دیدار کردند.ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان طی پیامی اعلام کرد که نمایندگان این گروه و آمریکا در امارات متحده عربی دیدار کرده اند.

دویچه وله : ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است، در صورتی که ایالات متحده از “پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد” خارج شود، روسیه بر تولید سلاح‌های خود خواهد افزود. او گفت برای روسیه بسیار ساده است که سلاح‌های هدایت‌پذیر از زمین با برد متوسط تولید کند و مستقر سازد.

پارس تودی : نشست مشورتی سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو برگزار شد.در بیانیه این نشست بر استقلال و تمامیت ارضی سوریه همچنین تلاش برای تسهیل آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه با تعامل مستقیم طرف‌های سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *