جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

پاسخ سنجیده اسرائیل به حمله ۱۹ آوریل ایران، به دو طرف این امکان را داد که موقتا دور کنونی نزاعشان را ببندند. با این حال، کارزار پایدار میان دو طرف بعید است که پایان پذیرد و سابقه ای که مداخلات مستقیم نظامی شان برجای گذاشته، گزینه تازه ای را روی میزِ هماوردی قرار می دهد.

غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس

درپی برگزاری انتخابات محلی در روز پنج شنبه این هفته، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر اعتراف کرد جنگ اسرائیل – فلسطین، عامل مهمی در از دست رفتن اکثریت این حزب در شورای شهر اولدهام بوده است.

هشدار شدیداللحن ارتش یمن به اسرائیل درباره حمله به رفح

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ضمن اعلام آغاز چهارمین مرحله عملیات‌های این کشور برای حمایت از مردم فلسطین، تأکید کرد که دامنه حملات یمن از دریای مدیترانه تا هر نقطه‌ای خواهد بود که دست این کشور به کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی برسد.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از آغاز چهارمین مرحله عملیات در برابر رژیم صهیونیستی خبرداد

یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن که در راهپیمایی میلیونی در صنعا سخنرانی می‌کرد، گفت نیرو‌های ما روند تحولات در نبرد غزه و ادامه تهاجم علیه این منطقه و آماده شدن برای حمله به رفح را دنبال می‌کنند.

راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه

بزرگترین میدان صنعا بعد از ظهر امروز (جمعه) شاهد حضور میلیون‌ها نفر در راهپیمایی «وفاداری یمن به غزه آزاد» برای حمایت از ملت فلسطین و تأیید آمادگی برای ورود به فاز چهارم تشدید تنش توسط نیرو‌های مسلح یمن علیه «مثلث تجاوز» بود.

Loading
طرح اقتصادی ترامپ برای فشار علیه ایران

ترامپ مانع حضور ایران در سازمان تجارت جهانی می شود؟

۱۳۹۵/۱۱/۱۷ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی این اتحادیه، از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می کند ولی به گزارش نشریه وال استریت ژورنال، یک گروه دوحزبی از نمایندگان مجلس آمریکا سال گذشته بر کاخ سفید فشار آوردند تا با پیشنهاد ایران برای پیوستن به این سازمان مخالفت کند. آنها به این نگرانی اشاره کردند که الحاق ایران می تواند توانایی آمریکا در اعمال تحریم های آینده بر این کشور را تضعیف کند.

ویدا یالیخانی درنیوزویک نوشت:

توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی که سال گذشته به طور کامل اجرایی شد، این امیدواری را به وجود آورده بود که ایران شاید بتواند اشتیاق دیرینه خود را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، محقق سازد.
ایران نخستین بار در سال ١٩٩۶ تلاش کرد تا به سازمان تجارت جهانی ملحق شود، ولی با پرسش هایی در مورد شایستگی آن کشور از سوی آمریکا و دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی مواجه شد. سازمان تجارت جهانی ٩ سال بعد یعنی در سال ٢٠٠۵ موافقت کرد که درخواست ایران برای پیوستن به این سازمان را بررسی کند و ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهانی پذیرفته شد.
دولت ها از طریق پیوستن به سازمان تجارت جهانی به دنبال دسترسی بهتر به بازار و قادر ساختن شرکت ها در تبدیل امتیازات تجاری به فرصت های تجاری هستند. هدف اصلی نظام قانون محور تحت اداره سازمان تجارت جهانی تضمین این نکته است که بازارها همچنان باز باقی بمانند و این دسترسی به وسیله اقدامات خودسرانه و محدود کننده تجارت، مختل نشود.
کشورها برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باید قوانین و راهبردهای تجاری خود را با قوانین این سازمان همسو کنند. سیاست سازمان تجارت جهانی از کشورهای خواستار عضویت در این سازمان می خواهد که مقررات تجاری خود را با معیارهای آن منطبق سازند.
ایران تا سال ٢٠٠٩ مقدمات لازم را برای چنین الحاقی، مانند قوانین و مقررات مورد نیاز برای عضویت در سازمان تجارت جهانی، فراهم ساخته بود.
ولی تشدید مناقشات میان تهران و جامعه بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران، به برقراری تحریم های شدید علیه اقتصاد این کشور منجر شد و تلاش های آن برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را متوقف ساخت.
در نهایت، سال ها مذاکره میان ایران و گروه پنج + یک (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و کشور آلمان) منجر به امضاء سند موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد که یک توافق فراگیر قابل راستی آزمایی بود و فعالیت های هسته ای مهم ایران را محدود می کرد.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه دسامبر ٢٠١۵ رأی به خاتمه تحقیقات ده ساله در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران داد که منجر به رفع تحریم های سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران شد. این تحریم ها مانع اصلی در الحاق ایران به مجامع مختلف بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی بود.
با خاتمه یافتن تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجرایی شدن برجام در سال گذشته، مسیر مقابل ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی هموار به نظر می رسید.
محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در کنفرانس سطح بالای مدیریتی سازمان تجارت جهانی در نایروبی، مرکز کنیا، در ماه دسامبر سال ٢٠١۵، با تأکید بر این نکته اظهار داشت:
ما همراه با پیامی مهم در اینجا هستم. اکنون که سال ها مذکرات فشرده سرانجام، به همه سوء تفاهم های موجود در اطراف فعالیت های هسته ای ایران پایان داده است، ما در حال برداشتن گام بعدی به سوی پیوستن هرچه گسترده تر به اقتصاد جهانی هستیم.
در بخشی از این هدف اعلام شده برای پیوستن به اقتصاد جهانی، نهایی شدن عضویت در سازمان تجارت جهانی برای دولت ایران یک اولویت محسوب می شود. عضویت کامل ما به عنوان بزرگ ترین اقتصاد غیر عضو یک رویکرد برد – برد و گامی مهم برای ایجاد یک سازمان جهانی واقعی محسوب
می شود.
پیشرفت حاصله میان ایران و جامعه بین المللی در حل مسئله هسته ای، این وعده را داده است که عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی باعث اتفاق نظر قوی تر بین المللی خواهد شد. ولی ایران هنوز هم با موانع قانونی، اقتصادی و اجتماعی داخلی بزرگی برای رسیدن به اقتصاد آزاد تحت قوانین سازمان تجارت جهانی مواجه است و برخی تحلیل گران و مقامات دولتی درون ایران مطمئن نیستند که عضویت در این سازمان در آینده نزدیک به نفع ایران باشد.
به عنوان مثال محمد رضا سبز علی پور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در تهران، در نشست عمومی سال ٢٠١۵ سازمان تجارت جهانی در نایروبی گفت پیوستن به این سازمان برای صنایع داخلی فاجعه بار خواهد بود و می تواند به تعطیلی آنها منجر شود.
اگرچه او نتیجه گرفت که عضویت در سازمان تجارت جهانی “لازم و اجتناب ناپذیر است” ولی گفت تا زمانی که ایران به یک کشور دارای ثبات اقتصادی و قادر به صادرات تبدیل نشود، خطر آن وجود دارد که امتیازات زیادی را در فرایند مذاکرات واگذار کند. در نهایت آن که، پیوستن به سازمان تجارت جهانی در شرایط کنونی باعث خواهد شد “چندین کارخانه فعال به سرعت ورشکسته شوند و درهای خود را ببندند.”
در حال حاضر، حدود ده هزار نوع محصول به ایران وارد و مابقی آنها به وسیله تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود. با تغییر در مقررات حمایت گمرکی، ایران برای همسو شدن با قوانین تجارت جهانی، تعداد محصولات وارداتی می تواند تا ٢٠٠ هزار قلم افزایش یابد که تولیدکنندگان داخلی را حداقل در کوتاه مدت نابود خواهد کرد تا آن که این تولیدکنندگان بتوانند با معیارهای جهانی رقابت کنند.
به رغم این موانع بالقوه در برابر صنایع داخلی، دولت رئیس جمهور روحانی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را بخشی از تلاش خود برای الحاق ایران به اقتصاد جهانی قرار داده است.
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور روحانی، سال گذشته در نشست جهانی اقتصاد در داووس واقع در سوئیس، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت ایران امیدوار است تا اواخر سال ٢٠١۶ به سازمان تجارت جهانی ملحق شود. او خواستار تسریع در این فرایند شد.
فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی این اتحادیه، از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می کند ولی به گزارش نشریه وال استریت ژورنال، یک گروه دو حزبی از نمایندگان مجلس آمریکا سال گذشته بر کاخ سفید فشار آوردند تا با پیشنهاد ایران برای پیوستن به این سازمان مخالفت کند. آنها به این نگرانی اشاره کردند که الحاق ایران می تواند توانایی آمریکا در اعمال تحریم های آینده بر این کشور را تضعیف کند.
رئیس جمهور دونالد ترامپ توافق هسته ای را به شدت مورد انتقاد قرارداده است و به نظر می رسد که بسیاری از مشاوران او رویکردی منفی در قبال ایران دارند. در چنین شرایطی، پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی به این زودی محقق نخواهد شد.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت خارجه

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *