جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

تحلیلی بر تغییرات سیاسی برزیل در دوره جدید ریاست جمهوری داسیلوا

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: پژوهشگر مسائل آمریکای لاتین درباره انتخاب دوباره لولا داسیلوا به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل و سیاست‌های وی در عرصه داخلی و خارجی گفت مهمترین دستورکار داسیلوا در دوره جدید، تقویت مرکوسور در منطقه آمریکای لاتین است.

هادی اعلمی‌فریمان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب برزیل سه محور اصلی دارد، توضیح داد: «نخست اینکه تمایل داسیلوا به راهبرد همکاری جنوب – جنوب و تقویت مرکوسور در منطقه است که اولین و مهمترین دستورکار وی خواهد بود. دومین مسئله توسعه مشارکت برزیل در سازمان‌های بین‌المللی، مشارکت فعال در عملیات حفاظت از صلح، رشد حضور در بازار تجهیزات نظامی و تقویت پیمان‌های همکاری دوجانبه با کشورها است.»

فریمان افزود که هر دولت مستقر در برزیل این مسائل را به عنوان یک اصل پرستیژی و ثابت پیگیری کرده است.

به گفته این کارشناس، محور سوم به روابط جدیدی مربوط می‌شود که احتمالا داسیلوا در پیش خواهد گرفت و آن همکاری با اروپا و سایر نقاط و پیشبرد همان روابط قبلی با ایالات متحده خواهد بود.

وی درباره مناسبات برزیل و آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری مجدد داسیلوا گفت: «در حوزه همکاری با آمریکا به نظر می‌رسد که کماکان مبادلات تجاری با این کشور برقرار خواهد بود؛ باید توجه داشت که اختلاف برزیلی‌ها با آمریکا در حوزه سازمان تجارت جهانی، فناوری‌های اطلاعات و محصولات کشاورزی مثل اتانول و کتان است و چون الان چین هم وارد بازار شده و با آمریکا رقابت می‌کند، نقش پکن در این حوزه‌ها مهم خواهد بود که در قالب حوزه بریکس قابل بررسی است.»

به گفته این کارشناس روابط سیاسی دو طرف به تحولات پیش رو بستگی دارد.

اعلمی فریمان با تشریح این موضوع که روسای جمهوری برزیل از هر طیفی و در هر مقطع زمانی که بر سر کار بودند، با ایالات متحده روابط پر فرازو نشیبی داشتند، گفت البته باید روابط تجاری و اقتصادی را از روابط سیاسی تفکیک کرد.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان این موضوع که در حوزه اقتصادی و تجاری شریک اول آمریکایی‌ها در آمریکای لاتین، برزیل است و همیشه مبادلات دو جانبه در صادرات و واردات کالا در سطح بالایی بوده است توضیح داد: «اما در حوزه سیاسی روابط طرفین بستگی به این داشته که کدام جناح در برزیل قدرت را دست داشته است؛ اگر جناح راست حاکم بوده روابط خوب بوده اما اگر جناح چپ روی کار بوده روابط به سردی گرائیده است.»

وی همچنین به واکاوی سیاست‌های داسیلوا در دوره پیشین ریاست‌جمهوری‌اش پرداخت و گفت: «وی در دوره اول برنامه‌های خود را با طرح بزرگ فقرزدایی در برزیل شروع کرد و میزان فقر را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. همچنین نوعی عدالت گرایی در آن کشور حاکم شد و در ادراک مردم برزیل یک حس نوستالژی سیاسی بسیار خوب شکل گرفت.»

فریمان ادامه داد: «ارزیابی پژوهشگران حوزه توسعه بر این مبنا است که یکی از موفق‌ترین دوره‌های شکوفایی توسعه اقتصادی بزریل همین دوره اول داسیلوا بوده است. رئیس جمهور بعدی خانم دیلما روسف بود که ایشان نیز با حمایت داسیلوا موفق شد رئیس‌جمهور شود و موفقیت خانم روسف بیشتر در حوزه‌های حقوق بشری، بحث حمایت از زنان سرکوب شده و جنبش‌های اجتماعی بود. »

این کارشناس درباره روی کار آمدن ژایر بولسونارو، سلف داسیلوا توضیح داد: «زمانی که بولسونارو رئیس‌جمهور شد، ایشان با حمایت اکثریت مردم و با استناد به شکست حزب کارگر در مسئله افشای فساد در این حزب و ماجرای شرکت پتروبراس موفق شد آرای مردم را کسب کند. بولسونارو، ترامپ آمریکای لاتین لقب گرفت. مهمترین مواضع و عملکرد وی در ماجرای خودداری از واکسیناسیون گسترده در بزریل بود که منجر به کشته شدن ۶۰۰ هزار نفر شد. در ماجرای مذاکرات مربوط به سلاح نیز ایشان معتقد به آزادی حمل سلاح بود.»

اعلمی فریمان در خصوص تاثیر پیروزی مجدد داسیلوا بر کشورهای چپ منطقه آمریکای لاتین گفت: «در حال حاضر ۱۴ کشور چپ در حوزه آمریکای جنوبی حضور دارند که در حال پشتیبانی فرهنگ چپ‌گرایی هستند. البته باید توجه داشت که دو نوع جناح چپ در این منطقه داریم؛ یک جناح به بحث‌های حقوق بشری، صلح و دموکراسی تمایل دارند ولی دسته دیگر دیدگاه اقتدارگرایانه و غیردمکراتیک دارد که در کشورهایی مانند کوبا، نیکاراگونه و ونزوئلا حاکم شده‌اند.»

وی با بیان اینکه این  که چپ‌ها در منطقه در یک اردوگاه هستند افزود: «ولی تفاوت دیدگاه‌ها مشهود است و احتمالا دیدگاه‌های داسیلوا به دیدگاه‌های روسای جمهوری جدید شیلی و کلمبیا نزدیک خواهد بود.»

کارشناس مسائل آمریکای لاتین در نهایت در مورد سیاست احتمالی رئیس‌جمهور جدید برزیل در قبال ایران گفت: «احتمالا در دوره جدید به نسبت دوره بولسونارو روابط با ایران بهتر و متعادل‌تر باشد اما احتمالا این روابط مانند دوره اول داسیلوا نخواهد بود».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *