جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

ادعای رسانه آمریکایی: اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره روند مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: (رژیم) اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا بین گزینه‌های توافق بر سر آتش‌بس یا آغاز حمله زمینی به رفح، یکی را انتخاب کند.

Loading

تحولات سیاسی در عراق و چالش‌های پیش روی دولت آینده

۱۴۰۱/۰۷/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت جدید در عراق با چالش‌های جدی مواجه است، گفت: آنچه اکنون در عراق در حال شکل‌گیری است، مطلوب برخی از بازیگران خارجی نیست و این شرایط، زمینه مداخله بیشتر خارجی را در این کشور فراهم می‌کند.

دکتر سیدرضی عمادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تعیین رئیس جمهور و نخست وزیر پس از حدود یک سال انسداد سیاسی در این کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین موانع در مسیر انتخاب رئیس جمهور، اختلافات کُردها با یکدیگر بود، اکنون به نظر می‌رسد آن‌ها اختلافات خود را در این باره کنار گذاشتند و به توافقی رسیدند. حزب دموکرات که تقریبا دو برابر اتحادیه میهنی کردستان، در انتخابات سال 2021 رای آورد، خواستار تصدی ریاست جمهوری بود. اتحادیه میهنی کردستان نیز ریاست جمهوری را حق خود می‌داند، چراکه بعد از سقوط رژیم بعثی در عراق، همواره رئیس جمهور از میان اعضای این اتحادیه انتخاب شده است.

وی افزود: حزب دموکرات نامزدی معرفی نکرد و تنها رقابت میان اتحادیه میهنی بود. در واقع دراین رقابت «برهم صالح» و دکتر «عبداللطیف رشید» حضور داشتند که نهایتا رشید انتخاب شد. واکنشی که بعد از آن اعضای حزب دموکرات، از جمله مسعود بارزانی و نیچروان بارزانی انجام دادند و در تماس‌هایی با رشید، تبریک گفتند و برای او آرزوی موفقیت کردند، نشان داد که اختلافاتشان را حل کرده‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه چارچوب هماهنگی شیعیان، مذاکرات سازنده‌ای را با گروه‌های کُردی انجام داده است، گفت: این مذاکرات نشان داد چارچوب هماهنگی خواستار عبور عراق از بن‌بست یک ساله است و این امر سبب شده تفاهمی میان گروه‌های عراقی، از جمله شیعیان و کُردها شکل گیرد. این تفاهم قبل از آن با «محمدالحلبوسی» رئیس مجلس از اهل سنت انجام شده بود تا تکلیف مناصب قدرت را روشن کنند.

عمادی توضیح داد: در واقع زمانی که حلبوسی از ریاست پارلمان استعفا داد و این استعفا در پارلمان بررسی شد، با این هدف بود که می‌خواست رای‌دهی اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان را ارزیابی کند. ایشان زمانی رئیس پارلمان شد که نمایندگان جریان صدر 73 کرسی در اختیار داشتند. با تغییر ترکیب ناشی از استعفای آن‌ها، حلبوسی رای اعتماد جدید گرفت و چارچوب هماهنگی این پیام را به او داده که با ریاستش بر پارلمان مشکلی ندارد و به طور کلی خواستار عبور عراق از این وضعیت است.

وی با بیان اینکه تفاهم سه گانه‌ای میان شیعیان، اهل سنت و کُردها برای عبور عراق از چالش یک ساله شکل گرفته است، ادامه داد: این تفاهم خود را در انتخاب رئیس جمهور نشان داد و درخصوص نخست وزیری هم خواهد بود. البته دررابطه با تشکیل کابینه وضعیت به این سادگی نخواهد بود.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه با خروج جریان صدر از پارلمان، تفاهم میان گروه‌های شیعی ایجاد شد، گفت: وقفه ایجاد شده در تفاهم میان شیعیان بعد از این خروج نیز، به نوع رفتار جریان صدر بستگی داشت، چراکه آن‌ها به اردو کشی خیابانی روی آورند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که حتی این اقدامات منجر به دستیابی به اهدافشان نخواهد شد. بعد از بیانیه آیت الله حائری و عذرخواهی مقتدی صدر از مردم عراق، آن‌ها عملا نمی‌توانستند به آشوب‌های خیابانی روی آورند و به نوعی جریان شکست خورده محسوب می‌شد. بنابراین کار چارچوب هماهنگی راحت‌تر شده بود.

 

چالش‌های جدی پیش روی دولت آینده

عمادی در عین حال با تاکید بر اینکه مشکلات عراق پیچیده و متعدد است، یادآور شد: عراق درگیر فساد گسترده و منازعه قدرت است و مشکلاتش به سادگی با این تفاهم‌ها حل نخواهد شد و همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه این کشور با نارضایتی گسترده مردم که ناشی از عملکرد گروه‌ها بوده نیز مواجه است. حتی اگر دولت و کابینه به زودی تشکیل شوند، این کابینه هم چالش‌های جدی خواهد داشت.

به گفته این تحلیلگر مسائل غرب آسیا، یکی از این چالش‌ها ادامه الگوی رفتاری جریان صدر خواهد بود. به نظر نمی رسد آن‌ها به سادگی اجازه فعالیت به دولت آینده عراق را بدهند و احتمالا با بسیج نیروهایشان، به آشوب و تظاهرات خیابانی ادامه خواهند داد و کارشکنی می‌کنند. ممکن است در ماه‌های ابتدایی فعالیتی نداشته باشند، اما کوچک‌ترین بهانه‌ای زمینه آشوب‌ها را فراهم می‌کند و آن‌ها از هر فرصتی استفاده خواهند کرد.

وی نارضایتی‌های گسترده مردمی را از دیگر چالش‌های پیش روی دولت آینده عراق عنوان کرد و افزود: نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات عراق در کوتاه مدت حل شود، همانطور که دولت عادل عبدالمهدی تنها یک سال توانست در قدرت بماند و با توطئه قربانی شد چراکه میراث‌دار مشکلات گذشته بود. این وضعیت می‌تواند درخصوص دولت «شیاع السودانی» نیز رخ دهد. به این دلیل که مردم ناراضی‌اند و مخالفان نیز آماده بهره‌برداری از این نارضایتی‌ها هستند.

عمادی با بیان اینکه بازیگران خارجی نیز به دنبال ایجاد آشوب درعراق و استفاده از نارضایتی‌های داخلی هستند، خاطرنشان کرد: آنچه اکنون در عراق در حال شکل‌گیری است، مطلوب آن‌ها نیست. در واقع هم «عبدالطیف رشید» بازیگری نیست که مطلوب کشورهایی مانند عربستان و یا ترکیه باشد و هم «شیاع السودانی» به عنوان نخست وزیر مورد حمایت چارچوب هماهنگی شیعیان، مطابق خواست آن‌ها نیست.

 

زمینه مداخله خارجی بیشتر در عراق

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این شرایط زمینه مداخله خارجی بیشتر را در عراق فراهم می‌کند، گفت: آمریکا پیام تبریکی ارسال و اعلام کرد خواستار عبور عراق از این وضعیت است؛ اما این موضعگیری رسمی است و آنچه اعمال خواهد شد بستگی به نوع عملکرد دولت جدید در برابر نظامیان آمریکایی، جایگاه گروه‌های مقاومت و نوع رابطه با ایران خواهد داشت. علاوه بر این‌ها، باید مطالبات برخی بازیگران داخلی که با دولت جدید زوایه دارند از دولت آمریکا را نیز درنظر گرفت.

وی تاکید کرد: کاهش مشکلات پیش روی عراق، برای دولت جدید کار بسیار دشواری است و نیاز به تمرکز جدی دولت بر مشکلات دارد. ضمن اینکه عراق در سال‌های گذشته با تهدیدهای امنیتی جدی مواجه بوده که همچنان نیز وجود دارند. دولت در واقع باید تلاش کند مشکلات بیشتر از آنچه هست، نشوند و بعد رفته رفته برای حل آن‌ها اقدام کند. در این شرایط، دور از انتظار نخواهد بود که عراق بار دیگر شاهد آشوب‌های خیابانی و تظاهرات باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *