جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

برنامه‌های بحران‌آفرین رژیم صهیونیستی در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی از یک سو تلاش کرده است که به لحاظ سیاسی در سطح منطقه پذیرفته شود و یا آنگونه که مقامات آمریکایی می‌گویند در منطقه خاورمیانه «ادغام» گردد و از سوی دیگر وارد ترتیبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی در سطح منطقه و فراتر از آن شود. فاطمه نکولعل آزاد-کارشناس مسائل بین‌الملل

پذیرفته شدن رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و از سوی برخی دولت‌های عربی، مسئله فلسطین را به حاشیه می‌برد و از طرفی چون تل‌آویو بزرگترین دشمن خود را جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده، مشارکت و حضور آن در هر گونه ترتیبات امنیت منطقه‌ای با هدف ضدیت با ایران است.

 

تلاش رژیم صهیونیستی برای ادغام در منطقه خاورمیانه

این سیاست رژیم صهیونیستی، با امضای پیمان‌های موسوم به ابراهیم در سال 2020 سرعت بیشتری به خود گرفت. بعد از شناسایی رژیم صهیونیستی توسط اردن در سال 1994، علیرغم تلاش‌های مختلف هیچ دولت عربی دیگری برای شناسایی رژیم صهیونیستی اقدام نکرد، اما با امضای پیمان‌های ابراهیم، نه تنها امارات، بحرین، سودان و مراکش رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند، بلکه اخبار متعدد حاکی از تلاش‌های گسترده برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی است.

بنا به گزارش روزنامه‌های صهیونیستی، عربستان و رژیم صهیونیستی پیشرفت زیادی در گفتگوهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشته‌اند، به گونه‌ای که قرار است دو طرف با یکدیگر همکاری‌های امنیتی نیز داشته باشند که خود گویای این واقعیت است که در عرصه سیاسی نیز احتمالا به توافق‌های مهمی دست پیدا کنند.

در این راستا، بازگردانده شدن دو جزیره متعلق به عربستان در دریای سرخ توسط مصر و با همراهی رژیم صهیونیستی، از نشانه‌های ملموس آن است. علاوه بر این، عربستان سعودی روز جمعه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) اعلام کرد که در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به این پادشاهی، حریم هوایی خود را به روی همه خطوط هوایی از جمله رژیم صهیونیستی باز می‌کند. جو بایدن بلافاصله آن را «تصمیم تاریخی» خواند و از آن استقبال کرد. هرچند پیشتر نیز هواپیماهای صهیونیستی از حریم هوایی عربستان عبور می‌کردند، اما از این به بعد می‌توانند در داخل خاک سعودی نیز به زمین بنشینند. لازم به ذکر است که شناسایی احتمالی رژیم صهیونیستی توسط عربستان، زمینه را فراهم خواهد کرد که برخی دیگر از دولت‌های عرب و اسلامی نیز اقدام مشابهی انجام دهند.

 

حضور رژیم صهیونیستی در ترتیبات امنیتی سیاسی

رژیم صهیونیستی در کنار تلاش برای پذیرفته شدن در سطح منطقه وارد برخی ترتیبات همکاری‌جویانه با کشورهای دیگر شده است که تمایل دارد آنها را علیه ایران معرفی کند. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم 150 نشست امنیتی با مقامات کشورهای عربی داشته است. این خبر خود گویای این واقعیت است که همگرایی موجود بین برخی رژیم‌های عربی و رژیم صهیونیستی یک تمایل درونی است و خواست آمریکا و دیگر دولت‌های غربی در اولویت بعد قرار دارد.

بر اساس اخبار متعدد منتشر شده، مهم‌ترین وجه همکاری‌های امنیتی محرمانه بین رژیم صهیونیستی و اعراب که تل‌آویو قصد دارد آن را علیه ایران معرفی کند، همکاری در سامانه‌های دفاعی مشترک است. پیش‌تر اخباری منتشر شده بود که کنگره آمریکا به دنبال ملزم کردن پنتاگون به ایجاد سامانه دفاعی مشترک با حضور رژیم صهیونیستی و کشورهای سازش کننده با رژیم صهیونیستی است.

البته کنگره از عراق و قطر نیز برای پیوستن به این سامانه مشترک نام برده است. بر این مبنا، یک سامانه دفاعی 360 درجه شکل می‌گیرد که در آن دولت‌های عضو سامانه، اطلاعات راداری خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. سامانه دفاع هوایی خاورمیانه، طرحی مقدماتی برای همکاری‌های امنیتی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی در شناسایی، هشدار و مقابله با تهدیدات هوایی ناشی از موشک‌های بالستیک و پهپادها است و به طور خاص جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است. این اتحاد هنوز در مراحل اولیه و مقدماتی آن قرار دارد و تنها بر سر مراحل شناسایی و هشدار تهدیدات توافق‌هایی انجام شده است.

همچنین گفته می‌شود که رژیم صهیونیستی از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده که با تحویل سامانه دفاع هوایی لیزری رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی متحد آمریکا از جمله عربستان سعودی موافقت کند. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع ناشناس، گزارش داد که این طرح شامل تحویل سامانه «پرتو آهنین» به امارات و احتمالاً عربستان سعودی خواهد بود.

علاوه بر طرح سامانه دفاعی مشترک، رژیم صهیونیستی عضو ترتیبات موسوم به کواد خاورمیانه نیز هست که روز پنج شنبه 23 تیر ماه یک نشست مجازی بین آنها در رژیم صهیونیستی برگزار شد. همزمان با برگزاری نشست مجازی سران ‎کواد خاورمیانه (آمریکا، رژیم صهیونیستی، هند و امارات) موسوم به I2U2 خبری از برنده شدن شرکت هندی آدانی در مناقصه بندر حیفای رژیم صهیونیستی منتشر شد. آدانی با ارائه پیشنهادی ۱.۷ میلیارد دلاری موفق شده تا دو رقیب صهیونیستی خود را در مناقصه کنار بزند‏ تا بدین شکل شراکت راهبردی هند، امارات و رژیم صهیونیستی گام مهم دیگری در مسیر پیشبرد پروژه «کریدور عربی- مدیترانه» و احتمالا تشویق دهلی‌نو به توقف سرمایه‌گذاری‌هایش در بندر ‎چابهار ایران را رقم زند.

علاوه بر تلاش برای همگرایی با کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی طرح‌های مشابهی البته به شکل محرمانه در کشورهای همسایه ایران مانند عراق و جمهوری آذربایجان پیش می‌برد.

بدیهی است پیشبرد این طرح‌ها که همگی تحت حمایت و پشتیبانی آمریکا در حال انجام است، در صورتی که علیه منافع ایران عملیاتی شوند با واکنش سخت ایران علیه رژیم صهیونیستی و متحدان آن مواجه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *