جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را خطرناک خواند

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش اسرائیل قانونی کردن پاسگاه‌های شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد و هشدار داد که چنین اقدامی «خطرناک و غیرمسئولانه» است.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

Loading

 رسانه‌ها؛ ائتلاف سه گانه اروپایی ضد روسیه و…

۱۴۰۰/۱۱/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: ائتلاف سه گانه اوکراین، لهستان و انگلستان ضد مسکو، سفر رئیس پنتاگون به اروپا ، هشدار روسیه به آمریکا درخصوص تشدید تحریم ها، انتقاد ولادیمیر پوتین از اوکراین،  استقرار 2500 نیروی نظامی دیگر آمریکا در لهستان، واکنش چین به تحولات اوکراین، تاکید آمریکا برتشکیل نشست شورای امنیت درباره کره شمالی، فروش سامانه هشدار حملات موشکی به امارات از سوی رژیم اسرائیل، اعزام جنگنده‌های آمریکایی برای کمک به امارات متحده عربی، استقبال «حماس» و «جهاد اسلامی» از گزارش اخیر عفو بین‌الملل، عملیات هوایی ترکیه در شمال عراق و سوریه، پیش‌بینی روسیه در رابطه با آینده طالبان و افغانستان، سالروز کودتای نظامیان در میانمار، تهدید ترامپ به شورش عمومی، حضور تایوان در مراسم های المپیک پکن و شکست کودتا در گینه بیسائو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  اوکراین، لهستان و انگلستان ائتلاف سه گانه تشکیل می‌دهند. دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای در حساب فیسبوک خود اعلام کرد که تلاش‌ها برای تشکیل یک ائتلاف سه گانه جدید بین اوکراین، لهستان و انگلستان آغاز شده است.کولبا با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تشکیل «ائتلاف کوچک» بین اوکراین، لهستان و انگلستان، گفت باید برخی نکات در این زمینه شفاف سازی شود. وزیر خارجه اوکراین گفت: ما نمی‌توانیم منتظر رفاه و محیطی امن تا زمان پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو باشیم. ما امروز به اینها نیاز داریم. به همین دلیل، ما با متحد کردن کشورهای دوست و نزدیک در ائتلاف‌های کوچک قوی‌تر می‌شویم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع آمریکا قرار است در ماه جاری میلادی برای دیدار با متحدان ناتو و بررسی اوضاع اوکراین و گفت‌وگوهای در جریان با روسیه به اروپا برود. «کارلا باب» خبرنگار رادیو صدای آمریکا در توئیتی نوشت:‌ لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای دیدار با متحدان ناتو و در میانه تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین به اروپا برود. وی ادامه داد: آستین قرار است در نشست وزرای دفاعی ناتو به میزبان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ۱۶ و ۱۷ فوریه شرکت کند.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی ادامه تنش‌ها برسر مناقشه اوکراین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد به آمریکا هشدار داد که اگر تحریمی علیه روسیه اعمال شود، واکنش متقابل مسکو را به همراه خواهد داشت. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با ادامه تنش‌ها برسر مناقشه اوکراین، هشدار داد که اگر علیه روسیه تحریمی اعمال شود، این تحریم‌ها تنها به روسیه آسیب نخواهد زد و واکنش متقابل مسکو را به همراه خواهد داشت.نماینده روسیه گفت: «مسکو یاد گرفته است که با تحریم‌ها زندگی کند اگر آن‌ها به علیه روسیه تحریمی وضع کنند این فقط روسیه نخواهد بود که آسیب می‌بیند.» غرب و آمریکا با ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین، مسکو را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کرده‌اند.

 یورونیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با ابراز نارضایتی از «نادیده گرفته شدن نگرانی‌های امنیتی روسیه از سوی ایالات متحده و ناتو» گفت: «اوکراینی به ابرازی در درست آمریکا علیه مسکو بدل شده است. رئیس جمهوری روسیه با این حال گفت: «امیدوارم برای این بحران یک راه حل پیدا کنیم.» آقای پوتین پس از دیدار با ویکتور اوربان، نخست وزیر راست‌گرای محافظه‌کار مجارستان گفت:‌ «ما پاسخ‌های کتبی ایالات متحده و ناتو را بررسی خواهیم کرد ولی برایمان پیشاپیش روشن است که آمریکا و ناتو دغدغه‌های امنیتی ما را نادیده می‌گیرند.»

خبرگزاری فارس: در ادامه تنش آفرینی‌های کشورهای ناتو در شرق اروپا، آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد 2500 نیروی نظامی دیگر به لهستان در همسایگی اوکراین اعزام کند. درحال حاضر آمریکا بیش از 4000 نیروی نظامی در لهستان دارد. طی ماههای گذشته، آمریکا و ناتو به بهانه تهدید احتمالی روسیه برای حمله نظامی به اوکراین، تحرکات نظامی گسترده‌ای در این منطقه داشته‌اند که منجر به تشدید تنشها در این منطقه نیز شده است.«پاول سولوچ» رئیس سازمان امنیت لهستان روز چهارشنبه گفت: ایالات متحده 2500 نیروی دیگر در راستای اقدامات این کشور در شرق اروپا مستقر می‌کند.

رادیو چین: نمایندگی دائم چین در سازمان ملل اعلام کرد: نباید به بحران اوکراین دامن زد.«جانگ جون» نماینده دائم جمهوری خلق چین در سازمان ملل،  ضمن تشریح موضع پکن، از همه طرف‌های درگیر خواست آرامش خود را حفظ کرده و از انجام هر اقدامی که به تنش‌ها دامن می‌زند و موجب تحریک آن می‌شود، خودداری کنند.

العالم فارسی: آمریکا در پی آزمایش های موشکی کره شمالی خواستار تشکیل نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل شد.کره شمالی روز دوشنبه آزمایش موشکی میان‌برد بالستیک موسوم به هواسونگ- ۱۲ خود را تایید و اعلام کرد هدف از این پرتاب، تایید سلامت سیستم تسلیحاتی این موشک بوده است.منابع دیپلماتیک گفتند که آمریکا با حمایت انگلیس و فرانسه این درخواست را مطرح و خواستار تشکیل این نشست برای روز پنجشنبه پشت درهای بسته شده است.منابع دیپلماتیک درعین حال گفتند که زمان برگزاری این نشست هنوز مشخص نشده است.

الکوثرفارسی: اسرائیل سامانه هشدار حملات موشکی به امارات می‌فروشد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم موافقت کرده است تا سامانه‌های هشدار اولیه حملات موشکی را در اختیار امارات قرار دهد تا موشک‌هایی را که به سمت خاکش پرتاب می‌شود، پیش از اصابت به اهداف رهگیری کند.«الون بن دیوید»، تحلیلگر نظامی این شبکه صهیونیستی گفت سامانه های هشدار اولیه که اسرائیل تصمیم گرفت به امارات ارائه کند شامل رادار و نرم‌افزار کنترل است. وی افزود که هدف تل آویو از این تصمیم که پس از حملات انصارالله [حوثی ها] به عمق امارات گرفته شد، راه اندازی یک سامانه دفاعی منطقه ای است که بتواند در آینده خود نیز از مزایای آن بهره مند شود.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع ایالات متحده به ولیعهد امارات اعلام کرده است که جنگنده‌های نسل پنجم خود را برای کمک به مقابله با حملات موشکی اخیر، به این کشور می‌فرستد.«لوید آستین» در گفت‌وگویی تلفنی به «محمد بن زاید» ولیعهد امارات گفت که واشنگتن یکی ناوشکن‌های خود که حامل موشک‌های هدایت‌شونده است را برای کمک به نیروی دریایی امارات اعزام خواهد کرد. در ادامه بیانیه وزارت دفاع آمریکا در این باره آمده است که وزیر دفاع ایالات متحده، ولیعهد امارات را از تصمیم خود مبنی بر اعزام جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا برای کمک به مقابله با تهدیدی که امارات متحده عربی هم‌اکنون با آن مواجه است، مطلع کرد.

خبرگزاری مهر : جنبش‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» فلسطین از گزارش اخیر سازمان عفو بین الملل علیه رژیم صهیونیستی استقبال کردند. «هشام قاسم» رئیس بخش رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج از فلسطین در سخنانی اعلام کرد که این جنبش از تلاش سازمان عفو بین الملل برای تهیه گزارش در خصوص آپارتاید رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان قدردانی می‌کند.وی افزود: گزارش سازمان عفو بین الملل، نشان دهنده واقعیت فاجعه باری است که ملت فلسطین در سایه اشغالگری صهیونیست‌ها با آن مواجه است. رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید است و تبعیض نژادی در سیاست‌های آن موج می‌زند.

 خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد که عملیات هوایی با نام عقاب زمستان علیه مواضع تروریست‌ها در شمال عراق و سوریه انجام شد.وزارت دفاع ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات هوایی با نام “عقاب زمستان” علیه مواضع تروریست‌ها در مناطق دریک، سینجار و کاراجاک که به عنوان پایگاه تروریست‌ها در شمال عراق و سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرند، انجام شد.در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این عملیات هوایی به منظور نابودی کامل عناصر پ.ک.ک /ی.پ.گ و سایر عناصر تروریستی، جلوگیری از احتمال حملات تروریستی علیه مردم و نیروهای امنیتی از شمال عراق و سوریه و تامین امنیت مرزها انجام شده است.

تی .آر.تی ترکیه: نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان از احتمال آغاز مقاومت گسترده‌ای علیه طالبان در ماه‌ها بهار در افغانستان خبر داد.ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که ممکن است در ماه‌ها بهار در افغانستان مقاومت گسترده‌ای علیه دولت طالبان رخ دهند.کابلوف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تظاهرات میان گروه‌های قومی در افغانستان می‌تواند به‌دنبال پایان فصل زمستان به مقاومت گسترده‌ای در برابر طالبان تبدیل شود یا نه؟ گفت: متاسفانه چنین احتمالی وجود دارد.

دویچه وله: سازمان ملل در نخستین سالروز کودتای نظامیان در میانمار از بررسی احتمال ارتکاب جنایت علیه بشریت در این کشور خبر داد. اول فوریه ۲۰۲۲، یک سال پس از کودتای نظامی در میانمار، سازمان ملل متحد در گزارشی کودتاگران را به اعمال “خشونت وحشتناک” علیه شهروندان غیرنظامی متهم کرد. نیکلاس کومجیان، رئیس بازرسان مکانیزم تحقیق مستقل در امور میانمار (IIMM) می‌گوید، چگونگی سر به نیست کردن بیش از هزار نفر از معترضان توسط نیروهای امنیتی کودتاگران احتمالا می‌تواند به عنوان جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی طبقه‌بندی شود.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنرانی خود بیان داشت که اگر قضات آمریکایی علیه او اقدام کنند، هوادارانش در سراسر کشور تظاهرات خواهند کرد.ترامپ در سخنرانی طولانی خود در تگزاس گفت: “اگر این دادستان‌های افراطی، فاسد و نژادپرست اقدامی نادرست یا غیرقانونی انجام دهند شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات‌هایی که تاکنون دیده شده در واشنگتن دی‌سی، نیویورک، آتلانتا و هر کجای دیگر خواهیم بود زیرا کشور و انتخابات ما فاسد است”.رئیس جمهور سابق آمریکا دادستان‌های این کشور را به “سوء رفتار قضایی در بالاترین سطح” متهم کرد و آن‌ها را “دچار بیماری روانی” توصیف کرد و گفت: ” بدون هیچ گونه حمایتی از حقوق من از سوی دیوان عالی یا بیشتر دادگاه‌های دیگر، مرا تعقیب می‌کنند. در واقع، آن‌ها دنبال من نیستند، دنبال شما هستند”.

ان. اچ.کی ژاپن: تایوان تصمیم خود را تغییر داد و در مراسم های المپیک پکن شرکت می کند. تیم تایوان بعد از دریافت تقاضاهایی از سوی کمیته بین المللی المپیک برای شرکت در المپیک زمستانه پکن، تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این بازی ها را تغیر داده است. مقامات در تایوان اعلام کرده بودند که تیم اعزامی ۱۵ نفره المپیک شامل ۴ ورزشکار در مراسم های این رویداد شرکت نخواهند کرد.کمیته سازمان دهنده رقابت های پکن مطابق با موضع تایوان، در وبسایت رسمی خود از عبارت چین تایپه استفاده کرده است.

ایران پرس: «اومارو سیسوکو امبالو»، رئیس جمهور گینه بیسائو سه‌شنبه شب اعلام کرد، تلاش برای کودتا در این کشور با شکست مواجه شده است.تلاش برای کودتا در گینه بیسائو زمانی روی داد که نشست فوق العاده شورای وزیران این کشور با حضور رئیس جمهور و «نونو گومز نابیام»، نخست وزیر در حال برگزاری بود. «اومارو سیسوکو امبالو»، رئیس جمهور گینه بیسائو سه شنبه شب در توییتر با بیان اینکه حالش خوب است اعلام کرد، دولت کنترل اوضاع را در دست گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *