جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

تاکتیک انحرافی اردوغان برای مواجهه با اوضاع اقتصادی نابسامان ترکیه؟

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ | رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سفیران 10 کشور از جمله ایالات متحده، فرانسه و آلمان را به اخراج از خاک ترکیه تهدید کرده و این اقدام شکاف عمیق با غرب را تشدید خواهد کرد.

فارن پالیسی در تحلیلی در این باره نوشت: اگرچه سفرا هنوز رسماً خاک ترکیه را ترک نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد اردوغان از درخواست‌های این 10 کشور در هفته گذشته برای آزادی عثمان کاوالا خشمگین شده است. او تاجری است که از سال 2017 به اتهام دست داشتن در تأمین مالی اعتراضات پارک قزی در سال 2013 و تلاش برای کودتا در سال 2016 زندانی شده است.

کاوالا به صورت رسمی دادگاهی و مجرم شناخته نشده است و دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) با صدور حکمی، بازداشت وی را با انگیزه سیاسی و نقض کنوانسیون اروپایی حقوق بشر دانسته و از سال 2019 خواستار آزادی وی شده است. ترکیه با وجود عضویت در ECHR هنوز حکم دادگاه را تایید نکرده است.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) ترکیه و رقیب حزب حاکم، موضع اعلامی اردوغان را تاکتیک انحرافی دانسته و مورد تمسخر قرار داده است. وی در توئیتر نوشته است: دلیل این حرکت‌ها حفاظت از منافع ملی نیست، بلکه ایجاد دلایل مصنوعی برای وخامت اوضاع اقتصادی است.

استیون کوک، کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای روابط خارجی و ستون نویس فارن پالیسی معتقد است دو دلیل خوب وجود دارد که بتوان پذیرفت اردوغان به آنچه می‌گوید، باور دارد. اول این که اقتصاد ترکیه ماه‌هاست رو به وخامت گذاشته است، لذا تلاش برای استفاده از تاکتیک انحراف و ایجاد حواس‌پرتی خیلی دیرهنگام است.

ثانیا و مهم‌تر این که اردوغان هرگونه تلاش برای مداخله خارجی در پرونده کاوالا را حمله به حاکمیت ترکیه می‌داند – به‌ویژه وقتی صحبت از موضوعات حساس سیاسی مانند پارک قزی و کودتای 2016 در میان باشد. کوک می‌گوید: «این برای اردوغان مسئله بسیار مهمی است.»

اگرچه ترکیه یکی از معدود اقتصادهای بزرگی بود که در سال 2021 رشد کرده و در سه ماهه دوم سال 2021 تقریباً 20 درصد رشد را تجربه کرده، اما این وضعیت ناشی از تورم بالا و کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور بوده است.

تورم ترکیه در سال جاری حدود 20 درصد برآورد شده است، به‌طوری که لیر ترکیه هفته گذشته به پایین‌ترین سطح تاریخی خود و به ارزش 9.47 در برابر یک دلار رسید که این رقم در سال جاری 22 درصد کاهش ارزش را نشان می‌دهد.

سیاست پولی ترکیه به عنوان سیاستی غیرمنطقی و بسیار نزدیک به تفکر نامتعارف اردوغان مورد انتقاد قرار گرفته است. در حالی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی افزایش نرخ بهره برای مهار تورم هستند، ترکیه نرخ بهره خود را کاهش داده است. این نرخ هفته گذشته دو درصد کاهش داشت.

در حالی که اقتصاد ترکیه با مشکل مواجه است، به نظر می‌رسد افکار عمومی هم به ضدیت با حزب عدالت و توسعه اردوغان (AKP) برخاسته باشد. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که تنها یک سوم از رای‌دهندگان از حزب عدالت و توسعه در انتخابات حمایت می‌کنند که این آمار در مقایسه با 42 درصد حامیان این حزب در انتخابات 2018، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تا سال 2023، مخالفان حزب حاکم ترکیه پیگیر استفاده از نارضایتی هستند. به نظر می‌رسد مخالفان حزب حاکم ترکیه هم در حال روی آوردن به بهره‌برداری از تاکتیک رایج برای پیروزی در انتخابات باشند، به‌طوری که صرفا یک نامزد واحد از میان شش حزب مخالف در انتخابات عرض‌اندام کند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، به نظر می‌رسد قیلیچدار اوغلو از حزب CHP بیشترین بخت را برای رهبری این جبهه دارد.

اخراج سفرا بعید است آخرین اقدام دیپلماتیک تحریک‌آمیز دولت ترکیه باشد. اردوغان فرصت‌های فراوان دیگری برای ذبح غرب در کارزار سیاست داخلی خود و جذب مخاطب و حامی خواهد داشت. کوک معتقد است: «حمله به غرب، به ویژه ایالات متحده، یک راهبرد سیاسی برنده در ترکیه محسوب می‌شود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *