جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم / سعی داریم با همکاری آمریکا ائتلافی جهانی و منطقه‌ای علیه تهران تشکیل دهیم

مقام اسرائیلی با بیان اینکه تل آویو سعی دارد با همکاری آمریکا ائتلافی جهانی و منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهد، گفت اسرائیل تصمیم خواهد گرفت که در چه زمانی، در چه مکانی و به چه شیوه‌ای به حمله اخیر ایران پاسخ دهد.

گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

مقام صهیونیست با بیان اینکه رژیم صهیونیستی سعی دارد با همکاری آمریکا ائتلافی جهانی و منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهد، گفت اسرائیل تصمیم خواهد گرفت که در چه زمانی، در چه مکانی و به چه شیوه‌ای به حمله اخیر ایران پاسخ دهد.

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

سی ان بی سی نوشت: درحالیکه اسرائیل وعده تلافی علیه ایران داده، اما از آن‌ها خواسته شده تا خویشتنداری نشان دهد. جلسه دوشنبه کابینه جنگی پنج نفره اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، بدون اظهار نظر در مورد اینکه آیا دولت به تعهد خود مبنی بر تلافی عمل می‌کند یا به درخواست‌ها از سوی رهبران بین‌المللی برای پاسخ سنجیده رضایت می‌دهد، به پایان رسید.  

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

رسانه‌ها؛ واکنش اروپا به ادعاهای برجامی آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۷/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: انتقاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پلان دوم برای توافق هسته‌ای ایران، ادعای صهیونیست‌ها درباره ایجاد پایگاهی برای جاسوسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، وحشت آمریکا از فروپاشی دیوار تحریم‌ها با گسترش رمز ارز‌ها، قدرت‌نمایی چین برای آمریکا با آزمایش موشک مافوق صوت، کره شمالی به دنبال آزمایش موشک های دوربرد ، رزمایش دریایی مشترک روسیه و چین در دریای ژاپن، انتقاد پمپئو از بایدن ، واکنش بیت شیعی عراق به نتایج انتخابات پارلمانی، ادای احترام نخست وزیر جدید ژاپن  به معبد جنجالی یاسوکنی، اقدام ونزوئلا به لغو  مذاکره با اپوزیسیون ، تظاهرات گسترده در رم علیه فاشیسم و نیروهای راستگرا، انتقاد اردوغان از نژادپرستی و تبعیض علیه جامعه ترک ها در اروپا، برگزاری نشست چهارجانبه چین، روسیه، پاکستان و آمریکا درباره افغانستان ، واکنش شدید نظامیان حاکم بر میانمار به تصمیم آ. سه. آن و اعتراف فرانسه به قتل عام مردم الجزایر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه هیچ نقشه دومی درخصوص ایران و توافق هسته‌ای نمی‌تواند طرح خوبی باشد، مدعی شد زمان برای بازگشت تهران به مذاکرات محدود است. «جوزپ بورل»  در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها درخصوص ایران روی میز است، گفت که اتحادیه اروپا در صورت شکست دیپلماسی حول برجام، در مورد «نقشه دوم» فکر نمی‌کند.

خبرگزاری ایلنا: ارتش اسرائیل مدعی شد که یک پایگاه اطلاعاتی بسیار محرمانه برای تجزیه و تحلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران راه‌اندازی کرده است. به ادهای صهیونیست‌ها این پایگاه عمدتا به منظور شناسایی ابعاد برنامه هسته‌ای ایران راه‌اندازی شده‌ است.یک افسر عالی‌رتبه ارتش اسرائیل مدعی شد: این پایگاه با استفاده از ظرفیت‌های بالا و امکانات هوش مصنوعی توانسته‌ است اطلاعات زیادی در مورد برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری کند .

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت خزانه‌داری آمریکا، صرافی‌های رمز ارز و شرکت‌های ارائه دهنده کیف‌های دیجیتالی را وادار کرد با استفاده از ابزار و فناوری موقعیت‌یابی جغرافیایی، دسترسی کشورهای تحت تحریم‌های آمریکا را مسدود کنند.وزارت خزانه داری آمریکادر بیانیه ای مدعی شد تمهیدات بیشتری برای کمک به صنعت ارزهای مجازی جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد تحریم شده و دیگر عاملان غیرقانونی اعلام کرده و این اقدامات بخشی از تلاش متمرکز و یکپارچه دولت جو بایدن برای مقابله با تهدید باج‌افزار است.

العالم فارسی: یک نشریه آمریکایی به نقل از پنج منبع مطلع گزارش داد که چین در ماه آگوست، موشک مافوق صوتی را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشت، آزمایش کرده که باعث شگفتی جامعه اطلاعاتی آمریکا شده است.بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش موشک‌های مافوق صوت توسط آمریکا، روسیه، کره جنوبی و کره شمالی در هفته‌های قبل، اکنون گفته می‌شود که دولت پکن چند ماه قبل از آنها آزمایش چنین موشکی را انجام داده است.نشریه «فایننشال تایمز» شامگاه شنبه گزارش داد که چین در ماه آگوست یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده که قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان دهنده قابلیت فضایی پیشرفته‌ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت زده کرد.

خبرگزاری ایرنا: آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی که به تجزیه و تحلیل قابلیت های نظامی کره شمالی پرداخته است، هشدار داد پیونگ یانگ به عنوان یک “چالش امنیتی حیاتی” برای ایالات متحده و متحدانش، ممکن است سال آینده به دنبال آزمایش موشک های دوربرد باشد.این گزارش که بتازگی منتشر شده آخرین هشدار در مورد تلاش های کره شمالی برای تقویت قدرت نظامی این کشور با وجود عدم آزمایش موشک های قاره پیما یا سلاح های هسته ای در چند سال گذشته است.

یورونیوز: با وجود تنش‌های ایجاد شده بین کشتی‌های آمریکا و روسیه، رزمایش دریایی مشترک چین و روسیه در دریای ژاپن ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که یک ناو جنگی روسیه روز جمعه مانع از آن شده بود که ناوشکن نیروی دریایی آمریکا وارد آب‌های سرزمینی این کشور شود. این در حالیست که فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده بیانیه روسیه را نادرست خوانده بود.این اتفاق در حالی رخ داد که روسیه و چین در حال برگزاری مانورهای دریایی مشترک در منطقه دریای ژاپن هستند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه سابق آمریکا در خصوص سیاست های بایدن اظهار نظر کرد و آنرا زیر سوال برد.مایک پمپئو در سخنانی اظهار داشت که آمریکا به دلیل اقدامات «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی این کشور ضعیف شده و رو به افول است. پمپئو در مصاحبه ای با شبکه «فاکس‌نیوز» بیان داشت: من فکر می‌کنم که جهان بسیار نگران است و بسیاری نگران هستند که آمریکا در حال ترک عرصه جهانی است.وی در خصوص خروج آمریکا از افغانستان گفت: «وقتی شما از افغانستان بدون در نظر گرفتن پیامدها و تعامل با آن و اطمینان از خوب بودن شرایط عقب نشینی می‌کنید، با افول آمریکا مواجه خواهید شد».

الکوثر فارسی: هیأت هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» که شامل احزاب و گروه‌های شیعه است، در رد نتایج انتخابات این کشور بیانیه منتشر کرد.این هیات اعلام کرد از کمیساریای انتخابات انتظار داشتیم، تخلفات بزرگی را تصحیح کند که در جریان و پس از شمارش آراء و اعلام نتایج صورت گرفت.این نهاد تأکید کرد، پس از اینکه کمیساریای انتخابات اصرار کرد که نتایج آرائی که مورد شکایت قرار گرفت، صحیح است، «ما نیز مخالفت کامل خود را با نتایج این انتخابات اعلام می‌کنیم». نتایج اولیه اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق نشان می‌دهد هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی، میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و  ائتلاف میان گروه‌های سیاسی مختلف مانند دوره‌های پیشین، برای تشکیل کابینه ضروری است.«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق که در انتخابات اخیر پارلمانی عراق موفق به کسب ۷۲ کرسی شده،  از تشکیل کمیته ویژه برای مذاکره با طرف‌های سیاسی به منظور ایجاد ائتلاف‌های پارلمانی و زمینه‌سازی برای تشکیل دولت جدید در عراق خبر داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر جدید ژاپن امروز (یکشنبه) و برای نخستین بار به معبد یاسوکنی، پیشکشی اهدا کرد. فومیو کیشیدا به معبد مورد مناقشه یاسوکنی در توکیو یک اصله درخت “ماساکاکی” اهدا کرد.خبرگزاری کیودو نیز گزارش کرد که این نخستین بار است که کیشیدا به این معبد یک پیشکش اهدا می‌کند که نماد نظامی‌گری سابق ژاپن محسوب می‌شود.معبد یاسوکنی برای ادای احترام به ژاپنی‌های کشته شده در جریان جنگ دوم جهانی است و سیاستمداران این کشور هر سال از آن بازدید کرده و پیشکش اهدا می‌کنند.

خبرگزاری مهر : ونزوئلا به نشانه اعتراض به استرداد نماینده ویژه ریاست جمهوری این کشور به آمریکا؛ مذاکره با اپوزیسیون را که قرار بود امروز یکشنبه در مکزیک از سر گرفته شود؛ لغو کرد. مقامات ونزوئلا اعلام کردند تصمیم برای تعلیق مذاکرات نشانه اعتراض عمیق ونزوئلا به رفتار خشونت آمیزی است که علیه یکی از اعضای تیم کاراکاس صورت گرفته است.

دویچه وله: بیش از ۵۰ هزار نفر در اعتراض به نیروهای راست افراطی و در دفاع از دموکراسی و سندیکاها در ایتالیا به خیابان‌آمدند. هفته گذشته شماری از اعضای حزب راستگرای “فورسا نووآ” به دفتر اتحادیه کارگری CGIL حمله کرده بودند. شهروندان ایتالیا در پایتخت این کشور به دعوت سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری به خیابان‌ها آمده و علیه فاشیسم و نیروهای راستگرا دست به تظاهرات زدند.شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی خواستار ممنوع شدن حزب راستگرای “فورسا نووا” در ایتالیا شدند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه اسلام‌ستیزی، نژادپرستی و تبعیض را از مشکلات اصلی جامعه تُرک در اروپا عنوان کرد. رجب طیب اردوغان، در یک نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در استانبول اظهارداشت: متاسفانه اسلام‌ستیزی، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و تبعیض همچنان از مشکلات اصلی جامعه تُرک در اروپاست.اردوغان تاکید کرد: جامعه تُرک در آلمان مهمترین جنبه اجتماعی روابط و ثروت مشترک ما را تشکیل می‌دهد.

رادیو چین: «ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان اظهار داشت: نشست چهار جانبه روسیه، آمریکا، چین و پاکستان درباره مسئله افغانستان در روز 19 ماه جاری (سه شنبه 27 مهر) در مسکو برگزار خواهد شد و نمایندگانی روسیه، چین، آمریکا و پاکستان در این نشست شرکت خواهند کرد.وی افزود: طرف‌های مختلف درباره مسئله افغانستان مذاکره خواهند کرد و سعی می کنند در این مسئله به توافق برسند.

  ان. اچ.کی ژاپن: ارتش میانمار می گوید که از تصمیم اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) مبنی بر دعوت نکردن رئیس ارتش میانمار به اجلاس سران این گروه در ماه میلادی جاری «بسیار ناامید شده و شدیدا به آن اعتراض دارد.» وزیران امور خارجه آسه آن در یک جلسه اضطراری تصمیم گرفتند که ژنرال ارشد مین آنگ هلینگ را به نشست سرانی که قرار است در روز ۲۶ اکتبر آغاز شود، دعوت نکنند.آسه آن می گوید این تصمیم را به این دلیل اتخاذ کرده است که ارتش میانمار همچنان با تلاش های آن برای میانجیگری بین ارتش و نیروهای دموکراسی طلب این کشور همکاری نمی کند.

ایران پرس: رئیس جمهور فرانسه سرانجام به قتل عام شهروندان الجزایری در پاریس در شصت سال قبل اعتراف کرد و گفت، آن جنایت نابخشودنی است.دفتر«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه راهپیمایی الجزایری‌ها، وحشیانه ، خشونت آمیز و خونین سرکوب شد ، افزود:  طی آن حادثه خونین حدود ۱۲۰۰۰ الجزایری دستگیر، بسیاری مجروح و ده‌ها نفر کشته شدند.ماکرون در مراسمی در غرب پاریس که برخی از الجزایری‌ها ۶۰ سال قبل راهپیمایی خود را آغاز کرده بودند، شرکت کرد.در بیانیه کاخ الیزه آمده است: «ماکرون به حقایق اعتراف کرد. جنایات انجام شده در آن شب تحت فرمان “موریس پاپون” برای فرانسه قابل توجیه نیست.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *