جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار ارمنستان به باکو و آنکارا و…

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار ارمنستان به  آنکارا و باکو، برگزاری انتخابات در گرجستان زیر سایه بازداشت رئیس جمهور سابق، گسترش همکاری های نظامی اتحادیه اروپا و اوکراین، انتقاد کره‌شمالی از استانداردهای دوگانه شورای امنیت، تاکید بورل به اجرای کامل برجام و بازگشت آمریکا ، همکاری انگلیس با آمریکا در ترور سردار شهیدسلیمانی، نتیجه اولین انتخابات پارلمانی قطر، برکناری رئیس امور ویژه پادشاهی عربستان، افزایش تنش در روابط الجزایر و  فرانسه، آغاز ماراتن تشکیل دولت آلمان، ادامه بحران سوخت در انگلیس، رسوایی جدید آمریکا در افغانستان، تاکید جدی ترکیه بر حفاظت از جمهوری تُرک قبرس شمالی، اظهارات سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درخصوص سوریه، اکتشاف میدان نفتی جدید در دریای چین، ورود هواپیماهای نظامی ارتش چین به حریم شناسایی پدافند هوایی تایوان و  ناآرامی در برزیل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: دولت ارمنستان تاکید کرد هیچ کریدور مستقل خارجی در خاک ارمنستان وجود نخواهد داشت.دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان گفت جاده‌های موجود دراین کشور می‌توانند توسط جمهوری آذربایجان یا ترکیه مورد استفاده قرار گیرند، اما این مسیرها تحت کنترل ارمنستان خواهند بود. «آرمن گریگوریان» در مصاحبه با تلویزیون این کشور گفت: «ممکن است مسیرها یا جاده‌ها باز شوند، اما فقط تحت کنترل حاکمیت جمهوری ارمنستان.»

یورونیوز: انتخابات در گرجستان زیر سایه بازداشت رئیس جمهور سابق برگزار شد.گرجی‌ها دیروز در انتخابات شوراها و شهرداری‌های سراسر گرجستان شرکت کردند که به‌عنوان آزمونی برای قدرت حزب حاکم تلقی می‌شود و در مقابل احزاب مخالف امیدوار هسند این انتخابات بتواند منجر به انتخابات زودهنگام ملی شود.رای‌گیری یک روز پس از بازداشت میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور سابق انجام شد که با وجود حکم غیابی و محکومیت به زندان به اتهام «سوءاستفاده از قدرت» از اوکراین به گرجستان بازگشته بود و چند ساعت بعد بازداشت شد.

دویچه وله: اتحادیه اروپا در حال بررسی مأموریت تعلیم و آموزش افسران اوکراینی است. با توجه به فعالیت‌های نظامی روسیه در مرزهای اوکراین این اقدام اروپا می‌تواند نشانه‌ای از “ابراز همبستگی” با کی‌یف باشد.بر اساس یک گزارش اتحادیه اروپا در حال بررسی ماموریت آموزش نظامی مستقل به نام “ماموریت مشاوره و آموزش نظامی اوکراین در اتحادیه اروپا” است. نام اختصاری این ماموریت (EUATM) است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره شمالی امروز (یکشنبه) شورای امنیت سازمان ملل را به اتخاذ معیارهای دوگانه بابت فعالیت‌های نظامی کشورهای عضوش متهم کرد.این اظهارنظر از سوی دولت پیونگ یانگ در حالی مطرح شده است که انتقادهای بین‌المللی بابت آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی به گوش میرسد.شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا و دیگر کشورها نشستی غیرعلنی را روز جمعه درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی برگزار کرد.”جو چول سو”، مدیر اداره سازمان‌های بین المللی وزارت خارجه کره شمالی گفت، نشست شورای امنیت سازمان ملل به معنای “نادیده گرفتن جدی و تجاوزات ناخوشایند” به حق حاکمیت کره شمالی و اقدام “تحریک آمیز جدی و غیرقابل تحمل” است.

اسپوتنیک روسیه: جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان داشت: باید به اجرای کامل برجام برگردیم و این به معنای بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم ها است. وی در گفت وگو با روزنامه عرب نیوز بیان داشت که توافق هسته‌ای همچنان یک دستاورد امنیتی است.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت ممکن است در ترور سردار شهید سلیمانی کمک اطلاعاتی به آمریکا کرده باشد.گاردین افزود: بعد از انتشار گزارشی مبنی بر مشارکت انگلیس در حمله آمریکا به سردار سلیمانی فعالان از وزیران کابینه خواسته اند در این باره توضیح دهند. طبق گزارش منتشر شده پایگاه هوایی سلطنتی منویت هیل که در یورکشایر قرار دارد و بزرگترین پایگاه نظارت الکترونیک دنیا محسوب می‌شود به آمریکا در ترور‌های پهپادی اخیر کمک کرده است.

خبرگزاری فارس: نتایج اولین انتخابات شورای قانون‌گذاری قطر اواخر شب گذشته اعلام شد و مردم قطر با مشارکت ۶۳.۵ درصدی دو سوم اعضای این شورا را انتخاب کردند. یک سوم دیگر نیز به دست «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر منصوب خواهند شد.شورای قانون‌گذاری قطر ۴۵ عضو دارد که ۳۰ عضو آن در روند انتخابات به این شورا راه پیدا می‌کنند. هنوز مشخص نیست که امیر قطر چه زمانی ۱۵ عضو دیگر را منصوب خواهد کرد و پارلمان چه زمانی کار خود را آغاز می‌کند. در انتخابات روز گذشته هیچ یک از ۲۸ کاندیدای زن موفق به راه‌یابی به پارلمان نشدند.

خبرگزاری ایلنا: پادشاه عربستان طی حکمی رئیس امور ویژه پادشاهی را از سمت خود برکنار کرد. «ملک بن سلمان» پادشاه سعودی طی حکمی «ناصر بن عبد الرزاق بن یوسف النفیسی»، رئیس امور ویژه پادشاهی را از سمتش برکنار کرد.پادشاه سعودی در احکام جداگانه‌ای انتصاب‌های دیگری را نیز تعیین کرد.

خبرگزاری ایرنا: با مشخص شدن نتایج انتخابات سراسری آلمان، این بار برخلاف دوره‌های گذشته، احزاب بزرگ نقشی در چگونگی تشکیل دولت ائتلافی این کشور نداشته و سرنوشت دولت آینده را احزاب کوچکتر مانند «سبزها» و «دموکرات آزاد» تعیین خواهند کرد.یک هفته پس از انتخابات پارلمانی آلمان، رهبران حزب سبزها از تعهد خود برای به سرانجام رساندن مسیر دشوار مذاکرات برای تشکیل دولت جدید خبر دادند. روز شنبه «آنالنا بربوک» یکی از دو رهبر حزب در کنفرانس حزبی در برلین گفت ، سبزها باید آشکارا وارد مذاکرات دولت آینده شوند. وی با این حال اعتراف کرد که احزاب پیروز با روندی دشوار برای ائتلاف روبرو هستند.

خبرگزاری مهر : مقامات الجزایر اظهارات رئیس جمهور فرانسه و یادآوری گذشته استعماری پاریس در کشورشان را شدیدا محکوم و آن را توهین به ملت الجزایر و دخالت در امور داخلی عنوان کردند.در بیانیه نهاد ریاست جمهوری الجزایر که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، آمده است: اظهارات ماکرون توهینی غیرقابل قبول به یاد بیش از ۵ میلیون و ۶۳۰ هزار شهیدی است که خود را با مقاومت شجاعانه در برابر استعمار فرانسه (بین سال های ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲) فدا کردند. ماکرون روز پنجشنبه طی سخنانی درباره الجزایر، این کشور را مسئول نفرت از فرانسه دانست.

خبرگزاری تسنیم: بحران سوخت در انگلیس همچنان ادامه دارد و نخست‌وزیر این کشورگفته است که برای مقابله با بحران کمبود راننده در قوانین مهاجرتی بازنگری خواهد کرد. بوریس جانسون در اظهاراتی گفت: قوانین مهاجرت را مورد بازنگری قرار خواهم داد و برای مقابله با کمبود راننده که موجب کمبود شدید سوخت در این کشور شده است، احتمالاً ویزاهای موقت بیشتری صادر خواهیم کرد.ابتلای تعداد زیادی از رانندگان انگلیسی به ویروس کرونا و قرنطینه شدن آنها موجب شده است این کشور با بحران کمبود سوخت روبه‌رو شود.

الکوثر فارسی: انبارهای تسلیحاتی‌ای که برای حملات “فوری” آمریکا علیه القاعده و داعش آماده و پنهان شده بود، از سوی طالبان کشف شدند. دو انبار عظیم کشف شده، حاوی صدها هزار گلوله، سلاح‌های سنگین، موشک، تجهیزات بقا و حتی قطعات یدکی بالگرد هستند. این انبارها دارای قطعات یدکی بالگردهای جنگی‌ای هستند که در عملیات‌های ضد تروریستی، مسئولیت پشتیبانی هوایی را بر عهده دارند. این بدین معناست که وعده حملات “فوری” جو بایدن علیه تروریستها، در نبود پایگاه دائمی در افغانستان، با مشکل مواجه خواهد شد.

آناتولی  ترکیه: وزارت خارجه ترکیه خواست‌های حداکثری یونان و بخش روم‌نشین قبرس را دلیل افزایش تنش‌ها در مدیترانه شرقی دانسته و بر محافظت از حقوق ترکیه و جمهوری تُرک قبرس شمالی تاکید کرد. وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای دلیل تشدید تنش در شرق مدیترانه را ادعاهای حداکثری در خصوص محدوده دریایی توسط یونان و اقدامات یک جانبه این کشور و بخش روم‌نشین قبرس دانسته و اعلام کرد که آنکارا با قاطعیت از حقوق خود و جمهوری تُرک قبرس شمالی محافظت خواهد کرد.

تی.آر.تی ترکیه: سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند درک کرد که ی پ گ از سوی ترکیه به عنوان یک تهدید ملی شناخته شده است.ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری گفت اگر به روسیه و ایالات متحده آمریکا حق ورود به سوریه داده شود، ترکیه نیز از همین حق برخوردار است.

رادیو چین: شرکت نفت دریایی چین اعلام کرده که یک میدان نفتی دیگر را در دریای «بوئو های» کشف کرده است.وزارت منابع طبیعی چین پس از بررسی این میدان نفتی جدید موسوم به «کِنلی 2-10»، حجم کلی ذخایر نفتی دریای بوئو های را بیش از 100 میلیون تن برآورد کرده است.میدان نفتی کنلی 2-10 در آبهای جنوبی دریای بوئو های واقع شده و با شهر «تیان جین» 245 کیلومتر فاصله دارد.

 ان. اچ.کی ژاپن: تایوان می گوید روز شنبه ۳۹ هواپیمای نظامی چینی وارد حریم شناسایی پدافند هوایی تایوان شدند که حاکی از ورود روزانه تعداد بیسابقه جدیدی از نیروهای چینی است.وزارت دفاع تایوان می گوید که این هواپیماها در قالب ۲ گروه وارد این منطقه شدند.روز جمعه نیز ۳۸ هواپیمای نظامی چینی وارد این منطقه شده بودند.

ایران پرس: مردم برزیل با حضور در خیابان های چندین شهر این کشور علیه “ژائیر بولسونارو” Jair Bolsonaro رئیس جمهور برزیل تظاهرات کردند.این تظاهرات با فراخوان جنبش ها و احزاب چپگرای برزیل برگزار شد. افزایش تورم و بیکاری در برزیل، شیوع گسترده ویروس کرونا و ادعاهای مطرح شده توسط بولسونارو درباره احتمال وقوع تقلب در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور از عوامل مهمی است که موجب افزایش نارضایتی مردم از وی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *