أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها؛ تب و تاب دیپلماتیک در افغانستان  و…

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: دیدار  نمایندگان ویژه روسیه، چین و پاکستان با کرزی و عبدالله و طالبان، هشدار عمران خان درخصوص بروز جنگ داخلی در افغانستان، دیدار نماینده پوتین در افغانستان با نمایندگان طالبان، توافق جانسون و بایدن درباره شروط به رسمیت شناختن طالبان، درخواست انگلیس از چین و روسیه برای توافق روی استراتژی افغانستان، انتخاب نماینده دائم  طالبان در سازمان ملل متحد، حضور حداقلی اروپا در افغانستان، تصمیم جمهوری‌خواهان برای ارائه طرح استیضاح بایدن، تاکید بایدن بر عدم ورود آمریکا به یک جنگ سرد جدید، درخواست رسمی رئیس جمهور کره جنوبی برای پایان جنگ دو کره ، هشدار بایدن به جانسون درخصوص به‌خطر افتادن صلح در ایرلند شمالی، افشای  سندی درخصوص  همکاری استرالیا و فرانسه، لغو نشست آمریکا با متحدان اروپایی‌اش، دیدار سران ارتش‌‌های آمریکا و روسیه در هلسینکی و دستور شی جین پینگ برای خروج چین از پروژه های ساخت نیروگاه حرارتی در خارج از این کشور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  فرستاده‌های کشورهای روسیه، چین و پاکستان با حامد کرزی، رئیس جمهوری اسبق افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه دولت وقت اشرف غنی دیدار کردند.عبدالله عبدالله در مطلبی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است با اعلام این خبر گفت که این دیدار بعد از ظهر امروز با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه، شیائو یونگ، نماینده ویژه چین و صادق خان نماینده ویژه پاکستان انجام شد. وی تصریح کرد که در این دیدار حامد کرزی نیز حضور داشته است.وی درباره محتوای این دیدار گفت که درباره موضوعات جاری کشور بحث و تبادل نظر شد و سفرای روسیه و پاکستان در کابل نیز حضور داشتند.

الکوثر فارسی: نخست وزیر پاکستان ضمن هشدار درباره بروز جنگ داخلی در صورت عدم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، گفت که این مسئله منجر به بحران انسانی می شود که بر پاکستان اثر مستقیم می گذارد.«عمران خان» هشدار داد در صورتی که طالبان نتواند دولت فراگیر در این کشور تشکیل دهد، خطر «جنگ داخلی» در افغانستان وجود دارد.وی در همین رابطه گفت: اگر آنها یک دولت فراگیر نداشته باشند و این مسئله به تدریج به یک جنگ داخلی ختم شود، موضوعی که دیر یا زود [اتفاق خواهد افتاد] و این مسئله بر پاکستان نیز تأثیر می گذارد.

ایران پرس: ضمیرکابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان با نمایندگان گروه طالبان دیدار و درباره اوضاع افغانستان با آن‌ها گفت‌وگو کرد.محمد نعیم سخنگوی گروه طالبان به خبرگزاری ریانووستی گفت: کابولوف با نمایندگان طالبان در خصوص آخرین اوضاع افغانستان و سرنوشت این کشور و همکاری‌های آن با کشورهای دیگر تبادل نظر کرد.در این دیدار که در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد، همچنین وضعیت اقتصادی افغانستان، مشکلات آن و دورنمای همکاری آن با کشورهای دیگر بررسی شد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا در واشنگتن درباره شروط به رسمیت شناختن طالبان با یکدیگر توافق کردند.لندن اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا طی مذاکره در واشنگتن با یکدیگر توافق کردند که به رسمیت شناختن بین‌المللی طالبان باید هماهنگ و بدون شرط باشد. سخنگوی داونینگ استریت اعلام کرد: «توافق کردیم که هر گونه به رسمیت شناختن طالبان در صحنه بین‌المللی باید با هماهنگی و همراه با احترام به حقوق بشر از سوی این گروه باشد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): براساس بیانیه وزیر خارجه انگلیس در سازمان ملل، لندن امروز (چهارشنبه) از چین و روسیه می‌خواهد تا بر سر رویکرد بین‌المللی هماهنگ برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاهی امن برای شبه‌نظامیان توافق کنند. وزیران امور خارجه انگلیس، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه قرار است با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جریان حضور در نیویورک برای مشارکت در مجمع عمومی دیدار کنند.انگلیس که در حال حاضر گروه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را هماهنگ می‌کند، از این نشست برای درخواست برای همکاری بیشتر به منظور ارتقای امنیت بین‌المللی با تمرکز ویژه بر افغانستان استفاده خواهد کرد.

دویچه وله: طالبان با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل شد. این گروه سهیل شاهین را به عنوان نماینده دائم خود در سازمان ملل تعیین کرد. سازمان ملل نامه طالبان را بررسی می‌کند.

آناتولی  ترکیه: کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد پلتفرمی منطقه‌ای به منظور هماهنگی با همسایگان افغانستان برای همکاری‌های سیاسی راه‌اندازی کرده و حضور حداقلی در کابل داشته باشد. کمیسیون اتحادیه اروپا امروز طی نشستی تصمیمی را اتخاذ کرد که بر اساس آن پلتفرمی منطقه‌ای به منظور هماهنگی با همسایگان افغانستان برای همکاری در زمینه‌های سیاسی راه‌اندازی خواهد شد.در این تصمیم همچنین تاکید شد که اتحادیه اروپا به تلاش‌های خود برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و به حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد. مقامات اروپایی تاکید کردند که این به معنی به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان نیست و رویکرد اروپا در مقابل افغانستان متناسب با اقدامات و سیاست طالبان در این کشور شکل خواهد گرفت.

خبرگزاری ایرنا:
باب گیبز نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوهایو با حمایت دو هم حزبی دیگر خود، طرح استیضاح بایدن را در چگونگی رسیدگی به وضعیت مرز جنوبی، تلاش برای تمدید مهلت قانونی دولت فدرال برای اخراج مستاجران و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ارائه دادند. تارنمای خبری واشنگتن اگزمینر نوشت که اندی بیگز نماینده جمهوری‌خواه ایالت آریزونا و برایان بابین و رندی وِبِر نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت تگزاس نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که آمریکا برای مقابله با تهدیدهای نوظهور همکاری با متحدان را افزایش خواهد داد اما در پی « یک جنگ سرد جدید» نیست.بایدن نخستین سخنرانی خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سالانه گفتگوهای این مجمع در نیویورک ایراد کرد.بایدن گفت آمریکا تمرکز خود را بر روی اولویت ها و مناطقی از جهان قرار خواهد داد که امروز دارای بیشترین اهمیت هستند مانند منطقه اقیانوس های هند و آرام.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور کره جنوبی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر پیشنهاد خود مبنی بر اعلان پایان رسمی جنگ دو کره را پیشنهاد داد. «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر پیشنهاد داد که دو کره به همراه ایالات متحده و احتمالاً با پیوستن چین، پایان رسمی جنگ دو کره (۵۳-۱۹۵۰) را اعلام کنند.مون خطاب به سران و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: «من پیشنهاد می‌کنم که سه طرف شامل دو کره و ایالات متحده، یا چهار طرف شامل دو کره و ایالات متحده و چین گردهم آیند و اعلان کنند که جنگ در شبه جزیره کره پایان یافته است».

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس درخصوص به خطر افتادن توافق «جمعه خوب» درپی تشدید اختلافات لندن و بروکسل بر سر ایرلند شمالی هشدار داد. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب در دیدار با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس درخصوص به خطر افتادن صلح در ایرلند شمالی هشدار داد.بایدن که در دفتر کار خود در کاخ سفید میزبان جانسون بود، هشدار داد تنش‌های اخیر میان اتحادیه اروپا و بریتانیا نباید موجب به‌خطر افتادن صلح در ایرلند شمالی شود.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت نیرو‌های مسلح فرانسه سند “خیانت” استرالیا در لغو یکجانبه قرارداد خرید ۱۲ فروند زیر دریایی به ارزش ۵۶ میلیارد یورو را ارائه کرد.بر اساس این سند، همان روز که قرارداد خرید زیردریایی‌ها لغو شد، استرالیا به فرانسه سندی ارائه می‌کند که نشان دهنده رضایتشان از پیشرفت برنامه و موافقتشان با ادامه قرارداد است.

خبرگزاری تسنیم: مقام‌های آمریکایی از لغو نشست چندجانبه‌ای خبر داده‌اند که قرار بود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بین ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش برگزار شود. مقام‌های آمریکایی اعلام کردند: نشستی که قرار بود بین ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش از جمله فرانسه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود، به‌علت مسائل مربوط به برنامه‌ریزی لغو شده است.

العالم فارسی:  «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و «والری گراسیموف» همتای روس او در شهر هلسینکی فنلاند دیدار کردند. در شرایطی که جنجال‌ها در آمریکا درباره اقدامات رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ ادامه دارد، او با همتای روس خود دیدار دوجانبه ترتیب داد.بنا بر خبری که منابع رسانه‌ای آمریکایی مخابره کردند، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و «والری گراسیموف» همتای روس او در شهر هلسینکی فنلاند دیدار کردند.

رادیو چین: شی جین پینگ گفت: چین دیگر در خارج از کشور پروژه های ساخت نیروگاه حرارتی با سوخت ذغال اجرا نمی کند. رییس جمهور چین روز سه شنبه با حضور آنلاین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی تحت عنوان «افزایش اطمینان، مقابله مشترک با مشکلات زمان و ایجاد دنیای بهتر» ایراد کرد.وی در سخنان خود تاکید کرد: «چین تلاش می کند که تا سال 2030 میزان انتشار کربن خود را به اوج رسانده و تا قبل از سال 2060، خنثی سازی کربن منتشر شده را تحقق بخشد. این نیاز به تلاش سخت دارد، اما ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *