جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

تهران-ایرنا- دستیار وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه ناکامی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این سازمان، برای بشریت غم‌انگیز بود، تصریح کرد: پکن و اکثریت کشورها در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند.

وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ (G۷): از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند /: ایران باید به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه پاسخگو باشد

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کردند: از همه طرف ها می خواهیم که هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند. آنها گفتند: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنند.

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

رسانه‌ها؛ عصبانیت فرانسه از اوکوس و…

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اعتراض دیپلماتیک فرانسه به همکاری زیرسطحی آمریکا و استرالیا، طرح آلمانی ها برای تاسیس نیروهای واکنش سریع در اروپا، تاکید انگلیس و آلمان بر احیای فوری مذاکرات با ایران،امضای فرمان تحریم اتیوپی و چند شخص و نهاد مرتبط با ایران و حزب‌الله لبنان از سوی بایدن، خروج نظامیان آمریکا از عراق، امضای 30 سند همکاری در بیست‌ویکمین نشست شانگهای، استعفای دومین وزیر هلندی به‌دلیل مدیریت ناکارآمد خروج از افغانستان، عذرخواهی رئیس پنتاگون به دلیل کشته شدن غیرنظامیان در حمله هوایی به کابل،تمدید ماموریت «اوناما» در افغانستان، بیانیه مشترک نشست چهارجانبه اعضای دائم شانگهای درباره افغانستان، پیشنهادهای مهم رئیس جمهور چین برای آینده افغانستان، نگرانی آمریکا از پرواز‌های مشکوک از امارات به افغانستان، تاکید اردوغان برگسترش نیروگاههای هسته ای ترکیه، بازگشت فضانوردان چینی از ایستگاه فضایی به زمین، نگرانی کشورهای منطقه از پیوستن چین به پیمان تجاری اقیانوس آرام و تکاپوی آرژانتین برای خرید جنگنده از پاکستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: فرانسه در اعتراض به همکاری زیرسطحی آمریکا و استرالیا، سفیرانش را از این دو کشور فراخواند. وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که سفیران این کشور در واشنگتن و کانبرا را در اعتراض به خبر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در مورد تامین زیردریایی های هسته ای استرالیا بدون مشورت با مقام های فرانسوی، فرا می خواند.ژان ایو لودریان در بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم توسط امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گرفته شده است.فرانسه در پی امضای معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا و در واکنش به حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی استرالیا، پنجشنبه (۲۵ شهریور) مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع آلمان از طرح پیشنهادی خود برای تاسیس نیروهای واکنش سریع اروپا خبر داد. وی گفت: «این بدان معنا نیست که ما باید از آمریکایی‌ها جدا شویم. ممکن است مواردی پیش آید که منافع دیگری از جمله در داخل ناتو داشته باشیم. ما باید بدانیم که چگونه خودمان عمل کنیم».این مقام آلمانی اعتراف کرد که تحولات در افغانستان او را به فکر استعفا از سمت فعلی خود سوق داد‌، اما وی تصمیم گرفته است به مبارزه برای جلوگیری از موارد مشابه در آینده ادامه دهد.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور و «لیز تراس» وزیر خارجه جدید انگلیس طی تماس تلفنی بر نیاز فوری به احیای مذاکرات برجامی با ایران تاکید کردند.«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با لیز تراس همتای انگلیسی جدید خود درباره روابط دو کشور و موضوع برجام، رایزنی تلفنی برقرار کردند.وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: «ما (آلمان و انگلیس) همکاری بریتانیا-آلمان در خصوص سیاست دفاعی و خارجی را ادامه خواهیم داد. توافق شد که به احیای مذاکرات با ایران در موضوع برجام نیاز فوری وجود دارد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از امضای فرمانی توسط رئیس جمهوری آمریکا خبر دادند که بسته تحریمی جدیدی را علیه اتیوپی وضع می‌کند. یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور فرمانی را امضا کرد که به موجب آن می‌توان مقامات اتیوپی را به دنبال حوادت تیگرای و “ارتکاب جنایت” در این منطقه تحریم کرد.وی درباره دلیل امضای این فرمان گفت که هدف از این اقدام تحت فشار قرار دادن اتیوپی برای پایان دادن به درگیری در تیگرای از طریق مذاکره است.

دویچه وله: وزارت  خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که چند شبکه مرتبط با جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان را تحریم کرده است. در میان تحریم‌شدگان نام هفت شهروند ایرانی نیز به‌چشم می‌خورد.در بیانیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده آمده است: «این شبکه‌ها با هم ده‌ها میلیون دلار از طریق سیستم‌های مالی منطقه‌ای پولشویی کرده‌اند و عملیات مبادله ارز و تجارت طلا و لوازم الکترونیکی را به نفع حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داده‌اند.»

خبرگزاری مهر : سخنگوی فرماندهی عملیات ارتش عراق از خروج ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی از عراق تا پایان ماه جاری میلادی خبر داد. تحسین الخفاجی سخنگوی فرماندهی عملیات ارتش عراق اعلام کرد که تا آخر ماه جاری میلادی (سپتامبر) ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی و تا ۳۱ دسامبر (پایان سال جاری میلادی) تمامی نیروهای رزمی این کشور عراق را ترک خواهند کرد.وی با اعلام اینکه طی روزهای اخیر نشست مهمی میان بغداد و واشنگتن درخصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق برگزار شد، گفت: نتایج نشست کمیته‌های فنی- نظامی عراق و آمریکا بسیار مهم بود و درباره خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ توافق شد.

العالم فارسی: در پایان اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای 30 سند همکاری به امضا رسید که زمینه برای گسترش نقش و نفوذ این سازمان در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را بیشتر فراهم خواهد کرد. در این اجلاس روسای جمهور تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، بلاروس، ایران، ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و دبیر کل و مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریستی سازمان همکاری‌های شانگهای سخنرانی کردند.

یورونیوز: آنک بیله‌ولد، وزیر دفاع هلند روز جمعه و در پی انتقادهای گسترده و شدید نمایندگان مجلس این کشور از مدیریت سراسیمه و بحران زده خروج از افغانستان، از مقام خود استعفا داد.خانم بیله‌ولد از حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی دومین قربانی دولت ائتلافی هلند در بحران افغانستان است. یک روز پیش از وی، سیگرید کاخ، وزیر امور خارجه هلند نیز به دلیل آنکه «دولت این کشور واکنش کندی به اخطارهای مربوط به تسلط گروه طالبان بر افغانستان داشته و نتوانست شماری از مترجمان افغان همکار خود را از افغانستان خارج کند»، از مقام خود کناره گرفت. خانم کاخ گفته بود که این واکنش، منحصر به دولت هلند نبوده و بسیاری از کشورها به همین شکل عمل کرده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: رئیس پنتاگون دستور تجزیه و تحلیل تحقیقات درباره حمله آمریکا به کابل در ۲۹ اوت را صادر کرد. لوید آستین اظهار داشت که به زیردستان خود دستور داده است تا تجزیه و تحلیل کاملی از تحقیقات در مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به کابل در ۲۹ اوت که منجر به کشته شدن غیرنظامیان گردید، انجام دهند.آستین تصریح کرد: ما عذرخواهی می‌کنیم و سعی می‌کنیم از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم. به همین منظور، من دستور بررسی کامل تحقیقات را که به تازگی توسط فرماندهی مرکزی آمریکا تکمیل شده است، داده‌ام.

آناتولی  ترکیه: شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که مدت ماموریت «اوناما» در افغانستان را پس از روی کار آمدن طالبان 6 ماه دیگر تمدید کرده است.در این بیانیه با تاکید بر اهمیت تشکیل یک دولت فراگیر به نمایندگی تمامی آحاد مردم به ویژه زنان، دولت فعلی افغانستان را به احترام گذاشتن به حقوق زنان، کودکان دختر و اقلیت‌های این کشور فراخواند.ماموریت ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به «اوناما» از سال 2002 به این سو در این کشور فعالیت می‌کند.

ایران پرس: وزارت امور خارجه پاکستان بیانیه مشترک نشست چهارجانبه درباره افغانستان با حضور دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین و روسیه را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است:  وزیران خارجه ایران، پاکستان، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر دوشنبه دیدار و درباره وضعیت افغانستان گفت وگو کردندو بر عزم یکدیگر برای کمک به ارتقای صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و در کل منطقه تاکید کردند.وزیران چهار کشور تاکید کردند که باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته شود.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری چین در نشست سازمان همکاری شانگهای پیشنهاداتی را برای بهبود شرایط افغانستان ارائه کرد. شی جین پینگ به صورت آنلاین در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی درباره مساله افغانستان شرکت کرد.رییس جمهور چین در این نشست طی سخنانی سه پیشنهاد درباره تحولات افغانستان ارایه داد که کمک به برقراری هرچه سریع تر و باثبات آرامش در افغانستان، حمایت از دستیابی هرچه سریع تر به تفاهمات سیاسی بین طرف های افغانستان و دعوت از طرف های این کشور به مبارزه قاطع با تروریسم از ان جمله بود.

خبرگزاری صدا و سیما: آمریکا از پرواز‌های مشکوک از امارات عربی متحده به افغانستان نگران است. شبکه فاکس نیوز به نقل از کارشناسان آمریکایی اعلام کرد امارات، پس از خروج آمریکا از افغانستان، محموله‌های مبهمی را به صورت هوایی به این کشور منتقل کرد که شاید حامل سلاح و تجهیزات مخابراتی باشد که به دست گروه‌های تروریستی می‌رسد.

تی.آر.تی ترکیه:  رجب طیب اردوغان در مراسم افتتاحیه چندین طرح‌ در شهر مرسین اعلام کرد:  پروژه نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو یکی از نمادهای اصلی اهداف 2023 ترکیه است. وی افزود: این پروژه یکی از نمادهای اصلی اهداف 2023 ترکیه است. هم اکنون 443 نیروگاه هسته‌ای در 32 کشور جهان در حال فعالیت هستند. در حالی که 51 نیروگاه هسته‌ای در 19 کشور نیز در حال احداث است، انگیزه کسانی که نمی‌خواهند ترکیه از این امکانات بهره‌مند شود، مسایل دیگری است.

رادیو چین: فضاپیمای سرنشین دار «شن جوئو-12» روز جمعه 17 سپتامبر به وقت پکن همراه با سه فضانورد خود به نام های «نیه های شنگ»، «لیو بو مینگ» و «تانگ هونگ بو» به زمین بازگشت.به این ترتیب نخستین سفر رفت و برگشت فضاپیمای سرنشین دار چین بین ایستگاه فضایی ساخت خود چین و زمین با موفقیت به پایان رسید.

 ان. اچ.کی ژاپن: مقامات بلندپایه در منطقه آسیا-اقیانوس آرام نسبت به پیوستن چین به توافقنامه جامع و پیشرو برای مشارکت در منطقه اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده اند.دان تِهان وزیر تجارت استرالیا گفت که کشورهای عضو باید مطمئن شوند که چین قادر به رعایت ضوابط سطح بالای این پیمان و پایبندی به قوانین سازمان تجارت جهانی باشد.یازده کشور عضو این توافقنامه هستند که قبلا پیمان تجاری اقیانوس آرام نامیده می شد. این منطقه در مجموع حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی آن ۱۳ درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی جهان است.

خبرگزاری ایرنا: دولت آرژانتین در تازه‌ترین اقدام برای تامین نیازهای جنگ افزاری خود تصمیم به خرید ۱۲ فروند جنگنده از پاکستان موسوم به “جی‌.اف-۱۷” گرفت، محصول مشترکی با چین که خط تولید آن سال‌های اخیر در پاکستان کلید خورد.رسانه‌های پاکستانی روز شنبه از تحولی بزرگ در صنعت دفاعی این کشور خبر دادند که به موجب آن خرید جنگنده بومی “جی‌اف-۱۷ تندر” در دستور کار دولت آرژانتین قرار گرفته است.آرژانتین برای خرید جنگنده‌های پاکستانی ۶۶۲ میلیون دلار در بودجه مالی ۲۰۲۲ هزینه خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *