جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

Loading

رسانه‌ها؛ اقدام عملی روسیه و چین برای با حذف دلار و…

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: گام عملی روسیه و چین برای حذف دلار، آغاز فرایند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، تصمیم نیروی دریایی آمریکا برای تشکیل نیروی ویژه پهپادی در خلیج‌فارس، لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان، تکذیب تایید کابینه طالبان از سوی آمریکا، وعده طالبان به برگزاری  انتخابات با مشارکت تمام مردم افغانستان، تأکید روسیه و اروپا بر لزوم حمایت از برقراری صلح در افغانستان، هشدار روسیه به ناتو در خصوص گشودن مرزهای افغانستان، درخواست وزیران خارجه آلمان و آمریکا از طالبان، استقبال چین از تشکیل ساختار سیاسی گسترده و فراگیر در افغانستان، اقدام روسیه به اعزام جت‌های جنگنده به بلاروس به منظور مقابله با ماجراجویی‌های احتمالی غرب و ناتو، برگزاری رژه نظامی بزرگداشت ۷۳ امین سالگرد تاسیس کره شمالی، نظارت هفتاد و شش  سازمان و کشور بر انتخابات پارلمانی عراق، افشای حمایت مالی شرکت لافارژ فرانسه از داعش، پایان دور دوم مذاکرات مشورتی بین ترکیه و مصر، گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، هشدار بلینکن درخصوص رها کردن احیای توافق هسته‌ای با ایران، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: “الکساندر والریویچ دیوکوف”، مدیرعامل شرکت “گازپروم” روسیه اعلام کرد، این شرکت پرداخت سوخت هواپیما را با “یوان” چین و “روبل” روسیه به جای دلار آمریکا، آغاز کرده است. “دیوکوف” با بیان اینکه این شرکت از ابتدای ماه سپتامبر پرداخت هزینه سوخت گیری هواپیما‌ها در فرودگاه‌های چین را به یوان شروع کرده و به صورت متقابل، پرداخت برای سوخت رسانی به هواپیما‌های چینی در فرودگاه‌های روسیه را به روبل انجام می‌دهد افزود، توافق بین طرفین برای حذف دلار پس از مذاکرات طولانی بین شرکت گازپروم  که 34 فرودگاه چین را اداره می‌کند و اپراتور ملی سوخت خطوط هوایی چین، حاصل شد. این درحالیست که چین همچنین تصمیم گرفته است  که در معاملات بورس کالا ، قیمت گذارى به دلار را لغوکند وبه‌جای دلار ، رسما یوان چین را اساس معاملات کند. این یک گام جسورانه و مهم در تاریخ اقتصادی چین با دنیا است.

اسپوتنیک روسیه: روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو به نقل از منابع خود گزارش می دهد که ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) ملحق می شود و آغاز تشریفات پیوستن تهران به SCO در اجلاس آینده این در تاجیکستان اعلام خواهد شد.اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای 16 و17 سپتامبر در شهر دوشنبه برگزار می شود. در حال حاضر  روسیه ، هند ، قزاقستان ، قرقیزستان ، چین ، پاکستان ، تاجیکستان و ازبکستان اعضای این سازمان هستند.در مقاله منتشره آمده است: “به زودی شمار اعضای این اتحادیه به نه کشور خواهد رسید. قرار است در اجلاس آینده در دوشنبه ، سران کشورها … آغاز روند پذیرش ایران در صفوف خود را اعلام کنند.”

خبرگزاری ایلنا: ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از تشکیل یک نیروی ویژه جدید متشکل از پهپادهای زیردریایی، دریایی و هوایی همزمان با تشدید تنش با ایران خبر داد.ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در واکنش به افزایش حملات به کشتی‌ها در سال‌های اخیر تصمیم به تشکیل یک نیروی ضربت پهپادی متشکل از پهپادهای زمین به هوا، پهپادهای مخصوص سطح دریا و زیردریایی دارد.دریادار «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، گفت: «هدف ما استقرار سامانه‌های بیشتری برای کنترل تمامی مسیرهای دریایی چه در آسمان و چه در زیر دریاست».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پنتاگون اعلام کرد، وزیر دفاع آمریکا که در تور سفر به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است سفر خود به عربستان را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تصمیمی که گفته شده به “مشکل در جدول زمانی سفر” مرتبط است، سفرش به عربستان را به تعویق انداخت.یک مقام پنتاگون به خبرگزاری فرانسه گفت، این سفر به دلیل مشکلات مربوط به جدول زمانی به تعویق افتاده است.

خبرگزاری مهر : آمریکا تائید کابینه طالبان در افغانستان را رد کرد. «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: به تلاش‌های همیشگی خود ادامه می‌دهیم تا فشار را بر طالبان افزایش دهیم و این گروه به اتباع آمریکا و کسانی که اوراق اقامت دائم و اسناد درست دارند را اجازه خروج از افغانستان بدهد، هرچند در حال حاضر واشنگتن در جلوگیری از پرواز هواپیماها از فرودگاه کابل هیچ نقشی ندارد، چون ما در آنجا حضور میدانی نداریم و این کاری نیست که دولت آمریکا انجام دهد.سخنگوی کاخ سفید در ادامه، تائید دولت طالبان در افغانستان از سوی آمریکا را رد کرد و گفت: کابینه طالبان یک کابینه موقت است که هیچکس در این دولت، نه رئیس جمهور نه هیچکس در تیم امنیت ملی حضور ندارد.

خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد طالبان از برگزاری انتخابات سراسری با حضور اقشار مختلف افغانستان در این کشور خبر داد. معاون وزیر اطلاعات حکومت طالبان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تائید کرد که انتخابات در این کشور برگزار می‌شود و همه افغان‌ها در آنها شرکت می‌کنند.وی گفت: مرحله بعدی انتخابات خواهد بود که در آن همه لایه‌های جامعه افغانستان شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم:رئیس جمهوری روسیه و رئیس شورای اروپایی طی گفت‌وگویی تلفنی بر ضرورت حمایت از برقراری صلح، جلوگیری از خشونت، آغاز مذاکرات واقعی بین افغان‌ها با هدف تأمین تمامیت ارضی و منافع تمامی اقوام این کشور تأکید کردند. کاخ کرملین اعلام کرد که “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه مذاکراتی تلفنی با “شارل میشل” رئیس شورای اروپایی برقرار کرد که در جریان آن روند اوضاع در افغانستان در مرکز توجه گفت‌وگوهای طرفین قرار داشت.

العالم فارسی: روسیه در مورد اقدام ناتو برای گشودن مرزهای افغانستان هشدار داد.ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد تلاش سازمان ناتو برای گشودن مرزهای افغانستان و سرازیر شدن موج مهاجران از این کشور به اروپا هشدار داد.زاخارووا در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: اگر ناتو برنامه ای برای گشودن مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه را به اجرا در آورد، اروپا از این مساله به شدت آسیب خواهد دید.سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که اجرای این طرح، فاجعه خواهد بود.

دویچه وله: هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پایگاه هوایی رامشتاین دیدار کرد. موضوع دیدار و گفت‌وگوی این دو سیاستمدار اوضاع حاکم بر افغانستان و تصرف قدرت توسط طالبان بود. هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان دیروز در پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین، واقع در ایالت راینلند فالتس با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.آنتونی بلینکن از طالبان در افغانستان خواست تا برای خروج شهروندان این کشور و همکاران محلی‌اش امکان پرواز هواپیماها از آن کشور را فراهم سازد.

رادیو چین: وزارت خارجه چین نسبت به تشکیل ساختار سیاسی گسترده و فراگیر در افغانستان ابراز امیدواری کرد.وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هفتگی خود  گفت: چین اهمیت زیادی برای تصمیمات اتخاذ شده توسط طالبان افغانستان مبنی بر اعلام ایجاد یک دولت موقت و هماهنگی برای برخی افراد مهم قائل است و امیدوار است که این کشور بتواند دولتی با یک ساختار سیاسی گسترده و فراگیر ایجاد کند.وانگ ون‌بین گفت که موضع چین در مورد مسئله افغانستان ثابت و روشن است. چین به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می گذارد، در امور داخلی افغانستان دخالت نمی کند و از مردم افغانستان نیز حمایت می کند تا به طور مستقل یک مسیر توسعه مناسب با شرایط ملی خود را انتخاب کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد روسیه، جت‌های جنگنده سوخوی سو-۳۰ به غرب بلاروس اعزام کرده است. وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که روسیه به منظور ایجاد یک مرکز آموزش نظامی مشترک، انجام ماموریت‌های پروازی مشترک و گشت زنی در مرز‌های دو کشور، جت‌های جنگنده سوخوی سو-۳۰ به غرب بلاروس اعزام کرده است.این خبر، دو روز قبل از آغاز رزمایشی در بلاروس و روسیه که باعث نگرانی در ائتلاف نظامی ناتو و برخی از کشور‌های غربی شده است، بیان شد. قرار است، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس روز پنجشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های دولتی کره شمالی از برگزاری رژه نظامی بزرگداشت ۷۳ امین سالگرد تاسیس این کشور در بامداد پنجشنبه خبر دادند. این رژه نظامی که تصور می شود با هدف ایجاد وحدت ملی انجام شده است اولین رژه نظامی این کشور بعد از ژانویه سال جاری بود، زمانی که پیونگ یانگ اولین کنگره حزب کارگران حاکم را بعد از پنج سال برگزار کرد.گزارش حاکی است «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی که کت و شلوار خاکستری پوشیده بود، رژه را که از نیمه شب در میدان «کیم ایل سونگ» واقع در مرکز پایتخت آغاز شد تماشا کرد.

الکوثر فارسی: ۷۶ سازمان و کشور بر انتخابات پارلمانی در عراق نظارت می‌کنند.کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از تعداد کشورها و سازمان‌های ناظر بر انتخابات پارلمانی عراق خبر داد که قرار است دهم ماه اکتبر برگزار شود. نبراس ابوسوده، معاون سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت، ۷۶ سازمان و کشور عربی و خارجی بر انتخابات پارلمانی نظارت خواهند داشت.وی افزود، کمیساریای انتخابات ضمن هماهنگی با وزارت خارجه از این کشورها و سازمان‌ها برای نظارت بر انتخابات دعوت کرد.ابوسوده گفت، ۱۰۰ ناظر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه وارد عراق شده و در  جریان روند مقدمات انتخابات قرار گرفتند.

آناتولی  ترکیه: حمایت مالی شرکت لافارژ فرانسه از داعش افشا شد. بنا بر اسنادی که در اختیار خبرگزاری «آناتولی» قرار گرفته، شرکت لافارژ (Lafarge)، یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده سیمان در فرانسه برای ادامه فعالیت‌های تجاری خود در سوریه به گروه تروریستی داعش پول پرداخت و حمایت مالی و ارتباط خود با این گروه تروریستی را با اطلاع و آگاهی دولت و سرویس اطلاعاتی فرانسه برقرار کرده‌ است. در پرونده‌ قضایی که در فرانسه برای شرکت مذکور به اتهام «تامین مالی گروه تروریستی داعش» و «شراکت در جنایات جنگی» تشکیل داده شده‌است، گفته می‌شود، شرکت لافارژ ارتباط خود با داعش را با اطلاع و آگاهی دولت فرانسه و سرویس اطلاعاتی این کشور برقرار کرده‌است.

تی.آر.تی ترکیه: ترکیه و مصر تمایل خود را برای انجام اقدامات بیشتر در راستای عادی‌سازی روابط دو کشور ابراز داشتند.وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای درباره این مذاکرات اعلام کرد: طرفین تتمایل خود را برای انجام اقدامات بیشتر در راستای عادی‌سازی روابط دو کشور ابراز داشتند.وزارت خارجه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای درباره مذاکرات مشورتی (مقدماتی) با مصر اعلام کرد طی این مذاکرات علاوه بر روابط دوجانبه مسائل مربوط به منطقه به ویژه تحولات لیبی، سوریه و عراق نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند. همچنین بر ضرورت ایجاد صلح و امنیت در مدیترانه شرقی تاکید شد.

ان. اچ.کی ژاپن: آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران به غنی سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ در صدی ادامه می دهد؛ سطحی که بسیار فراتر از محدودیت تعیین شده در پیمان هسته ای سال ۲۰۱۵ برای ایران است. در یکی از گزارش های اخیر این آژانس در مورد برنامه هسته ای ایران آمده است که تخمین زده می شود که ایران اکنون ۱۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در این سطح در اختیار دارد. این سطح بسیار بیشتر از محدودیت خلوص ۶۷ / ۳ درصدی است که در برجام تعیین شده بود.

یورونیوز: وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که عدم همکاری ایران کشورش را در آستانه رها کردن تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای وین قرار داده است.آنتونی بلینکن که در جریان یک کنفرانس خبری در پایگاه نظامیان آمریکایی در رامشتاینِ آلمان سخن می‌گفت، هشدار داد: «ایالات متحده در مواجه با بن‌بست مذاکرات و عدم همکاری تهران ناگزیر خواهد بود که به زودی از تلاش برای به جریان انداختن توافق ‌هسته‌ای با ایران صرف نظر کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *