جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

رسانه‌ها؛ زوایای طرح ضد ایرانی نفتالی بنت و…

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: طرح چهار ستونی نفتالی بنت به بایدن برای مقابله با ایران، هشدار انتقال فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به آسیای مرکزی، درخواست رایزنی وزاری خارجه گروه هفت از  روسیه و چین درخصوص افغانستان، اعلام رهبران و اعضای احتمالی دولت آینده طالبان، تشدید اقدامات دیپلماتیکی کشورها در قبال افغانستان،تمایل ناتو به مشارکت روسیه و چین برای مبارزه با تروریسم در افغانستان،آخرین تحولات پنجشیر، هشدار رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا در باره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان، واکنش روسیه به قصد آمریکا برای گرفتن انتقام کشته شدگان آمریکایی در کابل،تاکید صدراعظم اتریش برمقابله با ورود پناهجویان افغان به اروپا، آمادگی اپوزیسیون برای ادامه مذاکرات با دولت ونزوئلا، برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی با حضور ۱۵ حزب سیاسی در «دمشق»، آزادسازی کامل شهر رحبه در استان مأرب یمن، اقدامات امنیتی جدید روسیه در شبه جزیره کریمه ، مخالفت پوتین با سیاسی سازی منشاءیابی کرونا، تاکید  ۱۲۰ نهاد بین‌المللی بر ممنوعیت فروش سلاح به اسرائیل و ادامه اختلافات بر سر سد النهضه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی برای «کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی بزرگ آمریکایی» از تشکیل یک تیم مشترک با واشنگتن برای مقابله با ایران خبر داد. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در سخنرانی ویدئو کنفرانسی در جمع سران تعدادی از لابی‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا ضمن بازگو کردن مواضع تل‌آویو علیه ایران، درباره مسائل منطقه و روابط این رژیم با آمریکا صحبت کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک المنافع در مورد خطر انتقال فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به کشورهای همسود به ویژه آسیای مرکزی هشدار داد. «آندره نوویکوف» رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک المنافع در مورد خطر انتقال فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به آسیای مرکزی گفت: این امر در صورتی امکان پذیر است که سایر گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان از طالبان که به قدرت رسیدند، اطاعت نکنند.

خبرگزاری مهر: جهت گفتگو درباره تحولات افغانستان، وزاری خارجه گروه هفت، روسیه و چین را به جلسه آتی خود دعوت کردند. وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد اعضای گروه هفت قرار است جلسه ای در سطح وزاری خارجه در هفته آینده با حضور روسیه، چین و دیگر کشورها پیرامون وضعیت افغانستان، برگزار کنند.«توشیمیتسو موتگی» امروز یکشنبه اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت موسوم به «جی ۷» قرار است هفته آینده درباره وضعیت افغانستان به گفتگو بپردازند.

الکوثرفارسی: با گذشت حدود سه هفته از سقوط کابل و کنترل پایتخت افغانستان به دست طالبان ،گفته می شود در آینده ای نزدیک گروهی متشکل از ۸ تا ۱۰ تَن از رهبران طالبان که هم اکنون در افغانستان حضور دارند دولت را تشکیل  خواهند داد. گروه طالبان پس از تهاجم آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی از قدرت ساقط شد و رهبران آن یا به پاکستان فرار کردند و  تعدادی نیز در گوانتانامو زندانی شدند، امروز پس از ۲۰ سال جنگ بار دیگر به قدرت برگشته اند.

ان اچ کی ژاپن: در پی تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در روز ۳۰ اوت، کشورهای اروپایی و آمریکا در حال تشدید اقدامات دیپلماتیکی خود در قبال افغانستان هستند.طالبان با برگزاری گفت و گوهایی با شرکت مسئولان این گروه و مقام های ارشد دولت پیشین سرگرم آماده شدن برای تشکیل یک دولت جدید است.دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، پس از دیدار از قطر، وارد پاکستان شد. آمریکا و کشورهای اروپایی قطر را مرکز اقدامات دیپلماتیکی خود برای واکنش به اوضاع افغانستان تعیین کرده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل ناتو تاکید کرد، روسیه و چین باید در پیشگیری از اشاعه تروریسم در افغانستان به دنبال خروج نیروهای خارجی، نقش ایفا کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز یکشنبه به روزنامه دیلی تلگراف گفت: کاملاً موافقم که کل جامعه بین‌المللی از جمله روسیه و چین، باید برای جلوگیری از این که افغانستان محلی باشد که گروه‌های تروریستی می‌توانند آزادانه در آن فعالیت کنند و برای حملات علیه کشورهای ما آماده شده، سازماندهی، برنامه‌ریزی و تأمین مالی انجام دهند، همکاری کنند.

ایران پرس: در حالی که درگیری ها در مرزهای ولایت پنجشیر افغانستان میان نیروهای طالبان و مقاومت پنجشیر به رهبری احمد مسعود ادامه دارد؛ وی در توییتى شایعه سقوط پنجشیر و فرار خود را تکذیب کرد و آن را به رسانه‌هاى پاکستانى نسبت داد. ولایت پنجشیر در شمال‌ شرقی افغانستان، تنها ولایتی هست که بدست طالبان نیافتاده است.احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود فرمانده فقید نیروهای مقاومت پنجشیر همچنان در برابر طالبان، ایستادگی می کند و حاضر به تسلیم پنجشیر نیست.

دویچه وله: مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا احتمال بی‌ثباتی سیاسی و وقوع یک جنگ داخلی در افغانستان را منتفی نمی‌داند. میلی همچنین در مورد تجدید سازماندهی گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان هشدار داده است. ژنرال میلی در مصاحبه‌ای با فرستنده خبری “فاکس‌نیوز” گفته است: «من نمی‌دانم که آیا طالبان در موقعیتی هستند که بتوانند قدرت خود را تحکیم بخشیده و یک دولت [مقتدر] تشکیل بدهند.»

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت که ایالات متحده قصد دارد در افغانستان انتقام ناکامی‌های خود را بگیرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: ایالات متحده با اعلام قصد خود برای گرفتن انتقام کشته شدگان آمریکایی در انفجار فرودگاه کابل، انتقام شکست‌های خود را در افغانستان خواهد گرفت. زاخارووا در برنامه “رادیو روسیه” تصریح کرد: ما تاکنون از واشنگتن شنیده‌ایم که آنها انتقام آنچه را که در کابل در اطراف فرودگاه اتفاق افتاده است و در آن آمریکایی‌ها کشته شدند، خواهند گرفت؛ آنجا شهروندان افغانستان نیز کشته شدند.

یورونیوز: سباستین کورتس، صدر اعظم اتریش خواستار پیشگیری از وقوع یک بحران مهاجرتی جدید در اروپا پس از تحولات نظامی اخیر در افغانستان شد.برخی دولتمردان اروپایی بویژه طیف نزدیک به راست و راست افراطی پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تحولی که بسیاری از شهروندان افغان را به فرار از کشورشان ترغیب کرده است نسبت به در پیش بودن یک بحران تازه مهاجرتی هشدار داده‌اند. صدراعظم اتریش از این دست سیاستمداران است که معتقد است هرگونه موج مهاجرت از افغانستان به سوی اروپا باید در کشورهای همسایه کنترل شود.

خبرگزاری ایلنا: رئیس هیئت مذاکره‌کننده اپوزیسیون ونزوئلا تاکید کرد که اپوزیسیون برای دستیابی به توافقات با دولت کاراکاس تلاش خواهد کرد. رئیس هیئت مذاکره‌کننده اپوزیسیون ونزوئلا تاکید کرد که اپوزیسیون برای دستیابی به توافقات با دولت کاراکاس تلاش خواهد کرد.«جراردو بلاید» گفت: «این روندی است که تازه آغاز شده و پیچیده است. این روندی است که نیاز به ساعت‌ها کار و تلاش از جانب ما دارد.

خبرگزاری تسنیم: در چارچوب سیاست درهای باز دولت جدید «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در برابر معارضان داخلی سوری، ۱۵ حزب سیاسی، کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوری ـ سوری را در دمشق برگزار کردند.خانم «پروین ابراهیم» دبیرکل حزب جوانان برای سازندگی و تغییر اعلام کرد: «کنفرانسی که در دمشق تشکیل شد، مقابل دیدگان دولت جدید سوریه بود که تلاش می‌کند تصویری جدید از تعامل با معارضان ملی ارائه دهد».

العالم فارسی: یک منبع امنیتی در استان مأرب یمن از آزادسازی کامل شهرستان رحبه در این استان به دست ارتش و کمیته‌های مردمی خبر داد.یک منبع امنیتی به خبرگزاری «سبأ» یمن گفت، شهر «رحبه» در جنوب استان مأرب از نیروهای اشغالگر و وابسته به اشغالگران پاکسازی و به طور کامل آزاد شد.این منبع با بیان اینکه «آرامش و ثبات به همه مناطق شهرستان رحبه بازگشته است»، به خبرگزاری یمن گفت، همه مردم می‌توانند به منازل و مزارع خود بازگردند و زندگی عادی را از سر بگیرند.

آناتولی  ترکیه: امینه جبار، معاون وزیر امور خارجه اوکراین در حساب توییتر خود اعلام کرد که بیش از 50 نفر در شبه جزیره کریمه که از سال 2014 در اشغال روسیه است، بازداشت شده‌اند.وی تاکید کرد که سرکوب گسترده شهروندان اوکراینی به منظور انتقام از نشست کریمه است که روز 23 آگوست برگزار شد.گفتنی است روز 23 آگوست امسال نشست بین‌المللی با عنوان «پلتفرم کریمه» در پایتخت اوکراین برگزار شد و شرکت‌کنندگان با انتشار بیانیه‌ای مشترک بر حمایت خود از “تمامیت ارضی، حاکمیت و اتحاد اوکراین در مرزهایی که در عرصه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده‌اند”، تاکید کردند.

رادیو چین: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت که موضوع منشاءیابی ویروس کرونا نباید سیاسی شود، بلکه باید برای مبارزه مشترک با این اپیدمی تلاش کرد.بر اساس گزارش تلویزیون دولتی روسیه، پوتین در پاسخ به سوال مجری در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق گفت: ریشه‌یابی کرونا امری صحیح است، اما سیاسی سازی آن توسط برخی کشورها یک اشتباه بزرگ است.وی افزود: تحقیقات باید بر اساس فاکتورهای عینی انجام شود و دستکاری سیاسی فقط مردم را از حقیقت دور می کند.

خبرگزاری ایرنا: ۱۲۰ نهاد بین‌المللی در آمریکا، اروپا، فلسطین و دیگر کشورها در پیامی به کشورهای عضو پیمان تجارت اسلحه نسبت به پیامدهای قانونی هرگونه صادرات اسلحه به رژیم صهیونیستی یا واردات سلاح از این رژیم به اعتبار اینکه شریک جنایات آن علیه غیرنظامیان فلسطینی خواهند بود، هشدار دادند. این نهادها از تمامی سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرده‌اند که فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را ممنوع اعلام کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور مصر گفت جامعه بین المللی باید در زمینه سد النهضه نقش جدی داشته باشد.عبد الفتاح السیسی گفت برای آبگیری سد النهضه باید به توافق قانونی الزام آوری برسیم.وی در کنفرانس خبری با رئیس جمهور قبرس، تاکید کرد جامعه بین المللی باید در قضیه سد النهضه برای حفظ ثبات منطقه به طور جدی ایفای نقش کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *