جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

اهداف عربستان از ارائه مجدد طرح فریبکارانه آتش‌بس در یمن

۱۴۰۰/۰۱/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ارائه طرح تکراری آتش‌بس از سوی عربستان صرفاً با این هدف انجام شد که بتوانند مانع روند پیشروی در استان مارب شوند، گفت: عربستان با تلاش برای خرید زمان به دنبال این است که بتواند به آمریکا و غرب بفهماند که ما خواهان صلحیم و افکار عمومی را به این وسیله فریب دهد که ما به دنبال پایان جنگ، آرامش و آتش‌بس هستیم.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشرشده در رابطه با طرح وزارت خارجه عربستان برای آتش‌بس گسترده در سراسر یمن تحت نظارت سازمان ملل و همچنین رفع محاصره فرودگاه صنعا، خاطرنشان کرد: انصار الله از ابتدا اعلام کرده بود که صرف آتش‌بس مفهوم و معنایی ندارد و این آتش‌بس باید هم‌زمان با لغو کلیه تحریم‌های هوایی، زمینی و دریایی و همچنین توقف تجاوز و بمباران‌های عربستان بر یمن باشد.

 

ابعاد طرح آتش‌بس عربستان در یمن

وی با اشاره به واکنش سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده یمن و انتقاد نسبت به ارائه مجدد ایده‌هایی از سوی عربستان که قبلاً بررسی شده است؛ گفت: در پیشنهاد اخیری که سعودی‌ها برای آتش‌بس به یمن دادند، دو موضوعی که مورد تأکید یمنی‌ها است لحاظ نشده و آن‌ها صرفاً اشاره کردند که برخی از شناورها آزاد می‌شوند که به بندر حدیده وارد شوند و پروازهای خروجی به صنعا با اجازه خود سعودی‌ها انجام شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عربستان همچنان اجازه پرواز آزادانه به صنعا را نداده است، افزود: در این پیشنهاد هیچ‌گونه اشاره‌ای به اعلام توقف جنگ و تجاوز و لغو کلیه تحریم‌ها نشده است، بنابراین در این پیشنهاد هیچ نکته تازه و جدیدی نبود و طرح آن صرفاً به این خاطر صورت گرفته که بتوانند مانع روند پیشروی در استان مارب شوند.

 

وضعیت میدانی یمن

میرابیان با اشاره به وضعیت میدانی در یمن و آزادسازی کامل مناطق غرب مارب توسط انصار الله و تأکید آن‌ها مبنی بر اینکه هر حمله به یمن را با موشک پاسخ می‌دهیم، ادامه داد: انصار الله به دروازه‌های ورودی شهر رسیده و مایل نیست که با جنگ شهر را تصرف کند. آن‌ها در حال مذاکره و گفتگو با قبایل مارب هستند تا به‌صورت مسالمت‌آمیز و بدون خونریزی بتوانند شهر را در اختیار بگیرند درحالیکه عملاً می‌شود گفت که شهر در محاصره کامل است.

وی افزود: در بیانیه سخنگوی نظامی انصار الله اعلام شد تا زمانی که سعودی‌ها دست از رفتار گذشته خود برندارند و تجاوز را متوقف نکنند، همچنان زدن عمق عربستان با پهپاد و موشک‌های بالستیک یا کروز ادامه خواهد داشت و با شدت بسیار بیشتری خواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص تأکید بر ضرورت پذیرش طرح آتش‌بس عربستان با هدف نجات سعودی‌ها از وضعیت شکست در یمن اشاره کرد و گفت: آقای عبدالملک بدرالدین، رهبر انصار الله، در ششمین سالگرد حمله عربستان به یمن صریحاً اعلام کرد: برای ما اینکه آمریکا یا سازمان ملل چه می‌خواهند یا دیگر کشورها چه می‌خواند مهم نیست، مهم این است که عربستان دست از تجاوز بردارد و محاصره یمن را لغو کند و تمامیت ارضی و استقلال و حق حاکمیت یمن را بپذیرد.

میرابیان ادامه داد: انصار الله تأکید دارد که این میزان خسارت جنگ در طول شش سال باید جبران شود؛ درواقع آن‌ها پیشنهادی داشتند که عربستان بابت خسارات شش سال جنگ پرداخت کند، یعنی اولاً به مدت ده سال تمام حقوق کارمندان یمن را بپردازد و دوم اینکه هزینه پاک‌سازی و بازسازی یمن را تقبل کند که البته سعودی هنوز زیر بار این موضوع نرفته است.

 

سعودی‌ها ناچار به تسلیم هستند

وی در ارزیابی از وضعیت جنگ یمن باوجود پیشروی‌های انصار الله و شکست‌ها سیاسی و میدانی عربستان، گفت: به نظر می‌رسد سعودی‌ها ناچارند دربرابر این روند رو به جلویی که شاهد آن هستیم تسلیم شوند و هیچ گزینه‌ای جز این ندارند. آمریکا هم با وجود این‌که تلاش کرد مانع حمله به مارب و پیشروی‌های انصار الله شود، به گفته آقای عبدالملک بدرالدین، موفقیتی نداشت و این دست اقدامات تأثیری در روند جنگ نخواهد داشت و آن‌ها به سیاست‌ها و استراتژی‌هایشان ادامه خواهند داد.

میرابیان درعین‌حال تأکید کرد: ممکن است روند پذیرش شکست توسط عربستان مقداری طول بکشد اما آن‌ها گزینه‌ای به‌جز پذیرش حق حاکمیت و اراده سیاسی و استقلال یمن، پرداخت خسارات جنگی به یمن و قطع حملات و لغو تحریم‌ها نخواهند داشت.

 

عربستان به دنبال خرید زمان

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به تلاش عربستان برای خرید زمان با ارائه طرح‌های تکراری و فریبکارانه آتش‌بس، اضافه کرد: عربستان با این اقدامات به امید اتفاق تازه‌ای هم به دنبال زمان خریدن است و هم اینکه بتواند به آمریکا و غرب بفهماند که ما دنبال صلح هستیم و افکار عمومی را به این وسیله فریب دهد که ما به دنبال پایان جنگ، آرامش و آتش‌بس هستیم؛ اما رهبران انصار الله با درک این اهداف در این مقطع چنین طرح‌هایی را نمی‌پذیرند.

میرابیان توضیح داد: به نظر می‌رسد حداقل ملت یمن و افکار عمومی دنیا این را می‌دانند که کسی که جنگ را شروع کرده باید آن را خاتمه دهد. انصار الله و یمن جنگ را شروع نکردند، این عربستان است که جنگ را شروع کرد. این موضوع هم خیلی روشن است که آن‌ها باید با یک بیانیه رسمی توسط دولت عربستان رسماً اعلام کنند که هرگونه عملیات نظامی علیه یمن متوقف و تمامی تحریم‌ها لغو شده است. بحث خسارات هم که روشن است و باید میزان آن برآورد شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *