جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه ها ؛ چالشی به نام ناوالنی در روابط اروپا و روسیه و…

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه و واکنش مسکو، آمادگی روسیه برای گفتگو با آمریکا درباره فن آوری های جدید نظامی، دفاع وزیر خارجه سابق آمریکا از سیاست فشار حداکثری ضد ایران، نشست عربی-انگلیسی درباره ایران و منطقه، اظهار نظر مقامات کره جنوبی درخصوص آزادسازی دارایی‌های ایران،  ازسرگیری مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان، سفر «مارتین گریفیتس» به ریاض در چارچوب حل بحران یمن، گفتگوی وزیران  خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی ،تحریم‌های جدید آمریکا علیه شورای نظامی حاکم بر میانمار، اعتصاب عمومی در اعتراض به کودتا میانمار، ادامه اعتراضات و آشوب‌ها در اسپانیا، گفتگوی تلفنی شی جین‌پینگ با رئیس جمهوری مصر، احتمال وقوع جنگ در حوزه آبی نیل، اختلاف روسیه و عربستان درباره تولید نفت و  عبور شمار فوتی‌های کرونا در آمریکا از مرز نیم‌ میلیون نفر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  وزرای خارجه اتحادیه اروپا در رابطه با بازداشت الکسی ناوالنی، مخالف روس تصمیم به وضع تحریم‌های جدید علیه مسکو گرفتند.جوزپ بورل، مسئول سیاست‌ خارجه اتحادیه اروپا در این زمینه گفت: متاسفانه روسیه رویکردی اقتدارگرا در پیش گرفته و از اتحادیه اروپا فاصله گرفته است. درباره ناوالنی برای اعمال برخی محدودیت‌ها علیه کسانی که موجب بازداشت و مجازات وی شده‌اند، تصمیم سیاسی گرفتیم. بورل گفت: با این محدودیت‌ها برای نخستین بار نظام تحریم حقوق بشر جهانی اتحادیه اروپا که دسامبر سال گذشته آغاز شده، شروع می‌شود.

تی.آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه روسیه به تصمیم وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در خصوص اعمال تحریم علیه این‌کشور بعلت زندانی شدن آلکسی ناوالنی رهبر مخالفین روس واکنش نشان داد. در اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است : تصمیم وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به بهانه‌های ساختگی و غیر واقعی اتخاذ شده‌است. این تصمیم که موجب یاس و نومیدی شده، به روابط اتحادیه اروپا و روسیه آسیب وارد کرده‌است. روسیه ضمن اشاره به اینکه تصمیم اعمال تحریم علیه روسیه اقدام اشتباه تکراری می‌باشد اعلام کرد: درخواست‌های آزادی ناوالنی غیرقانونی و پوچ و توخالی هستند.

اسپوتنیک روسیه: سفیر روسیه در آمریکا از آمادگی مسکو برای گفتگو با واشنگتن در خصوص فن آوری های جدید نظامی است. آناتولی آنتونوف، سفیر فدراسیون روسیه در آمریکا طی سخنرانی در شورای روابط غیر دولتی آمریکا در روابط خارجی گفت: روسیه آماده است تا با هدف تدوین “معادله امنیتی” که واقعیت های امروز را برآورده می کند، با یک برنامه گسترده با ثبات استراتژیک از جمله فناوری های جدید نظامی با ایالات متحده مذاکره کند.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی است که ایران فقط زبان بازدارندگی را می فهمد و بایدن نباید با ضعف نشان دادن از خود، به دنبال حصول یک توافق به زعم او بی کیفیت باشد. مایک پمپئو مدعی شد که دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید این کشور، قرار است در ازای هیچ، رویکرد مبتنی بر فشار را که دولت ترامپ علیه ایران اتخاذ کرد؛ کنار بگذارد.

العالم فارسی: وزرای خارجه کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشستی با معاون وزیر خارجه انگلیس بر ضرورت همکاری جهت حفظ امنیت منطقه تأکید کردند. وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و «نایف الحجرف» دبیرکل این شورا با «جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و آفریقا روز دوشنبه(دیروز) نشست مجازی برگزار کردند.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه کره جنوبی گفت دارایی‌های ایران که در این کشور مسدود شده بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهد شد. این بیانیه بعد از آن صادر شد که ایران اعلام کرد با سئول بر سر نحوه انتقال و استفاده از منابع مالی مسدودشده خود به توافق دست یافته است. ایران دوشنبه اعلام کرد این توافق در جریان دیدار میان «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران و «رو جئونگ-هیون»، سفیر کره جنوبی در ایران حاصل شده است.

الکوثر فارسی: اعضای هیات های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان بر ادامه مذاکرات صلح تاکید کردند. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان  در پیام توئیتری اعلام کرد: روسا و شماری از اعضای هر دو هیات مذاکره کننده صلح  دوشنبه شب  در دوحه دیدار و هردو طرف بر ادامه مذاکرات صلح تاکید کردند. محمد نعیم افزود: ‏در این نشست از گروه های کاری دو تیم مذاکره کننده صلح  خواسته شد تا نشست هایشان را برای برنامه ریزی کاری ادامه دهند. دور دوم مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان  که از دو ماه پیش  در دوحه اغاز شده بعلت سنگ اندازی امریکا و نادیده گرفتن توافقنامه به اصطلاح  صلح با این گروه  ،پیشرفته ای نداشته است .

خبرگزاری ایلنا: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای بررسی راهکارهای آتش‌بس در یمن به ریاض سفر کرده است. «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک اعلام کرد که «مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل در امور یمن شامگاه گذشته -دوشنبه- در چارچوب تلاش‌ها برای دست‌یابی به راهکار آتش‌بس در یمن و کاهش رنج مردم این کشور و از سر گیری عملیات سیاسی وارد ریاض شد.گریفیتس در حالی به عربستان سفر می‌کند که تشدید تنش نظامی در چندین جبهه یمن به ویژه استان مارب ادامه دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود بر حمایت واشنگتن از راهکار “دو کشوری” تاکید کرد. آنتونی بلنکین، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با گابی اشکنازی، همتای اسرائیلی خود تأکید کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا معتقد است: اصل راه حل “دو کشوری” بهترین گزینه برای حل پرونده فلسطین و تضمین آینده “اسرائیل” به عنوان یک “کشور یهودی” است که در کنار کشور دموکراتیک فلسطین در صلح زندگی کند.

یورونیوز:  ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که دو تن از رهبران شورای نظامی حاکم بر میانمار که در برپایی کودتا و سرنگونی دولت نقش اساسی داشته‌اند را تحت تحریم‌ قرار داده است. واشنگتن همچنین تهدید کرد که در صورت ادامه یافتن سرکوب‌ها در این کشور و استفاده مجدد ارتش از نیروی قهریه بر ضد تظاهرکنندگان اقدمات مکمل دیگری را علیه کودتاچیان در پیش خواهد گرفت.

 ان. اچ.کی ژاپن:  مردم سراسر میانمار در اعتراض به کودتای نظامی ماه جاری در یک اعتصاب عمومی شرکت کردند. رسانه های محلی می گویند میلیون ها نفر در این اعتراضات حضور یافتند. در یانگون، بزرگترین شهر این کشور، بیشتر مراکز خرید، سوپرمارکت ها و نیز خرده فروشی های محلی بسته بودند. با توقف فعالیت کارخانه ها، بانک ها، قطارها و اتوبوس ها این شهر عملا فلج شد.

خبرگزاری تسنیم: اعتراضات و آشوب‌ها در اسپانیا همچنان ادامه دارد. اعتراضات و آشوب‌ها در بارسلونای اسپانیا در حمایت از آزادی بیان و اعتراض به عواقب بحران اقتصادی کرونا برای هفتمین شب متوالی ادامه یافته و به خشونت‌ها و درگیری‌هایی منجر شد. اعتراضات و آشوب ها در پی دستگیری یک خواننده ضد سلطنت در اسپانیا و در حمایت از آزادی بیان آغاز شد.

 رادیو چین: شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین با عبدالفتاح سیسی همتای مصری خود تلفنی گفتگو کرد. شی جین‌پینگ تاکید کرد: چین از تلاش‌های مصر برای حفاظت از حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود پشتیبانی و از مردم این کشور برای حرکت در مسیر توسعه سازگار با وضعیت مصر حمایت می کند. چین آماده است همراه با مصر، ضمن تقویت اعتماد سیاسی، تحکیم پشتیبانی متقابل و همچنین گسترش هماهنگی در امور بین المللی و منطقه‌ای، به طور مشترک از چندجانبه‌گرایی و برابری و عدالت بین المللی دفاع کند.

خبرگزاری صدا و سیما:  سرسختی اتیوپی در برابر راه حل‌های صلح آمیز حل بحران سد النهضه با حمایت رژیم صهیونیستی ، احتمال وقوع درگیری نظامی در این منطقه را بیش از هر زمانی افزایش داده است. روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود با عنوان احتمال استفاده از گزینه نظامی برای بحران سد النهضه  نوشت: مصر و سودان فقط چهار ماه تا زمان دومین مرحله آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی فرصت دارند تا با اتخاذ تدابیر دیپلماتیک یا نظامی مانع از اقدام اتیوپی شوند، اقدامی که برای قاهره و خرطوم خطری وجودی به شمار خواهد رفت.

خبرگزاری ایرنا: عربستان سعودی خواستار خودداری «اوپک پلاس» از کاهش تعهدهای مربوط به کاستن از تولید نفت شده اما در مقابل روسیه ترجیح می دهد که روند تدریجی افزایش تولید آغاز شود. خبرگزاری بلومبرگ در این باره فاش کرد که اختلاف هایی میان عربستان سعودی و روسیه وجود دارد که به توافق کاهش تولید در «اوپک پلاس» باز می گردد جایی که تولید نفت به علت افت شدید قیمت های این ماده در بازارهای جهانی باید کاهش یابد. قرار است نشست آینده اوپک پلاس در چهارم مارس (۱۴ اسفند ۹۹) با هدف بررسی وضعیت بازار و تمدید کاهش ۷.۲ میلیون بشکه ای تولید کنونی نفت برگزار شود.

دویچه وله:  رسانه‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که شمار قربانیان کرونا در آمریکا به رقم ۵۰۰۰۷۱ نفر رسیده است. به این ترتیب، ۱۹ درصد کل جانباختگان کرونا در جهان در آمریکا به ثبت رسیده‌ است. این در حالی است به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آن کشور واکسینه می‌شوند.جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا غروب دوشنبه ۲۲ فوریه (چهارم اسفند) در سخنرانی خود در کاخ سفید در این باره ابراز تاسف کرد. پرچم آمریکا در مراکز دولتی به حالت نیم‌افراشته درآمده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *