جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

Loading

رسانه ها ؛ اولین هشدار وزیر دفاع جدید آمریکا به چین و…

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار آمریکا به چین، اعلام آمادگی پنتاگون برای دفاع از ژاپن در موضوع جزایر مورد اختلاف با چین، سفر رئیس موساد به آمریکا، هشدار سناتور ارشد جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها، گفت‌وگوی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران، تماس تلفنی بایدن و جانسون با موضوع ایران، روسیه و چین، تاکید ترکیه بر بهبود روابط با یونان، آغاز عملیات جدید برون مرزی ترکیه  درخاک عراق ، بازگشت اعتراض های خیابانی به سودان و تونس، بحران سیاسی ایتالیا در هاله‌ای از ابهام، تصویب قانون حفظ امنیت ملی هنگ کنگ در مجلس خلق چین، بازداشت هزاران تظاهرکننده در مسکو و احضار دیپلمات های آمریکایی به وزارت خارجه روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال پرواز جنگنده‌ها و بمب افکن‌های چینی در آسمان تایوان، دولت آمریکا بر حمایت خود از این جزیره تاکید کرده و از چین خواست فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را از همسایگانش بردارد.وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، هشت هواپیمای بمب افکن و چهار جنگنده چینی روز شنبه وارد گوشه جنوب غربی منطقه شناسایی دفاع هوایی این جزیره شدند و نیروی هوایی تایوان اقدام به استقرار موشکها به منظور “رصد” این تعدی کرده است. در همین راستا وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از چین خواست فشار وارد کردن به تایوان را متوقف کند و برتعهدش به این جزیره و تمایلش برای تعمیق روابط تاکید کرد.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر دفاع جدید آمریکا در گفت‌و‌گو با همتای ژاپنی خود از آمادگی کشورش برای دفاع از جزایر «سنکاکو» در برابر چین خبر داد. «لوید آستین»، وزیر دفاع جدید آمریکا در گفت‌و‌گو با «نوبو کیشی»، همتای ژاپنی خود اعلام کرد که کشورش آماده است از توکیو در پرونده جزایر مورد اختلاف «سنکاکو» در برابر چین دفاع کند.در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: آمریکا با هر نوع تلاش یک‌جانبه برای تغییر وضعیت موجود در دریای چین شرقی مخالف است.»

خبرگزاری مهر : منابع صهیونیستی از سفر قریب الوقوع رئیس سازمان جاسوسی موساد به واشنگتن و رایزنی با مقامات آمریکا درباره ایران خبر دادند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که «یوسی کوهن» قرار است ماه آینده به آمریکا سفر کند و نخستین مقام صهیونیست خواهد بود که با جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا گفتگو می‌کند.

خبرگزاری فارس: سناتور ارشد جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها هشدار داد اگر استیضاح رئیس‌جمهور سابق آمریکا را پیش ببرند، در صورت اکثریت شدن جمهوری‌خواهان در دوره بعدی سنا، رؤسای جمهور سابق دموکرات نیز استیضاح خواهند شد.«جان کورنین» سناتور ارشد جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا درباره تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین این کشور هشدار داد.

العالم فارسی: «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده و «مئیر بن‌شبت» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. سالیوان و بن‌شبت در این تماس تلفنی بر لزوم آغاز گفت‌وگوی دولت جدید آمریکا با تل‌آویو درباره ایران و توافق‌های سازش بین اسرائیل و کشورهای عربی تاکید کردند. دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید انجام این تماس تلفنی، گفت: «دو طرف توافق کردند که به زودی در جلسه‌ای درباره ایران، مسائل منطقه‌ای و پیشبرد توافق‌های آبراهام صحبت کنند».

اسپوتنیک روسیه: پایگاه اینترنتی کاخ سفید اطلاع داد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس طی تماسی تلفنی درباره ایران گفت‌وگو کردند.این دو مقام در این گفتگو بر لزوم همکاری درباره اولویت‌های مشترک سیاست خارجی از جمله چین، ایران و روسیه خاطر نشان کردند.از دیگر موضوعات مورد بحث در این گفتگو به اهمیت همکاری درباره تقویت همکاری آمریکا با کشورهای عضو ناتو، پیشبرد سیاست‌های مهار کرونا و مقابله با تغییرات اقلیمی اشاره شده است.

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع ملی ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا در روابط با آتن همیشه خواستار روابط دوستانه و همسایگی خوب است، خواستار دستیابی به یک راه‌حل مناسب و عادلانه در چارچوب حقوق و قوانین بین‌المللی شد.خلوصی آکار در مراسم به آب انداختن ناوچه استانبول حاصل پروژه MİLGEM که در مقر فرماندهی کشتی سازی استانبول برگزار شد، اظهار داشت: در روابط خود با یونان همیشه خواستار روابط دوستانه و همسایگی خوب هستیم؛ امیدواریم در مذاکرات با یونان موضوعات در چارچوب حقوق، قانون و حقانیت مورد ارزیابی قرار گرفته و به یک راه‌حل مناسب دست یابیم.

تی.آر.تی ترکیه: عملیات ارتش ترکیه  علیه کردهای مخالف آغاز شده است.وزارت کشور ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد: عملیات «ارن-3 کوهستان آغری» با مشارکت 1 هزار و 40 نیرو آغاز شده است.در این بیانیه آمده است: عملیات ارن که در 11 ژانویه با هدف امحا و نابود کردن کامل گروه جدایی‌طلب و تروریستی پ.ک.ک/ک.ج.ک و حذف تمامی عناصر این گروه تروریستی در منطقه آغاز شده٬ همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا: مناطق مختلف پایتخت سودان طی روزهای اخیر به صحنه تظاهرات در اعتراض به اوضاع اقتصادی این کشور تبدیل شده است. با شرکت گسترده سودانی‌ها در اعتراضات دیروز خارطوم، گزارش‌ها از بازگشت اعتراضات مردمی به اوضاع اقتصادی سودان حکایت دارد. سودان پس از سرنگونی دولت عمر البشیر رئیس جمهور سابق این کشور همچنان صحنه اعتراضات مردمی به گرانی شدید در نتیجه افزایش تورم چشمگیری است که در دسامبر ۲۰۲۰ به حدود ۲۷۰ درصد رسید.

الکوثرفارسی:  نیروهای امنیتی تونس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در پایتخت این کشور گاز اشک آور شلیک کردند. تظاهرات مخالفان دولت در شهر تونس پایتخت که با شعار «نه به بازگشت دولت پلیسی» برگزار شد، به درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در خیابان حبیب بورقیه و زخمی شدن شماری از تظاهرکنندگان انجامید.تونس در دو هفته اخیر با وجود ممنوعیت های ترافیکی و محدودیت های مربوط به مقابله با شیوع ویروس کرونا، شاهد تظاهرات شبانه در پایتخت و برخی شهرهای این کشور و درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای پلیس بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا که هفته گذشته برای ادامه کار دولت خود توانسته بود رای اعتماد پارلمان را کسب کند، این هفته در برابر آزمون سخت تری قرار دارد.در آخر این هفته، قرار است که مجلسین ایتالیا طرح جامع اصلاحات نظام قضایی و نحوه استفاده از کمک‌های اتحادیه اروپایی در بخش دادگستری این کشور را به رای بگذارند. با توجه به شرایط حساس سیاسی موجود ایتالیا و به ویژه احتمال نبود آراء کافی در سنا، مصوب نشدن این طرح به مثابه ندادن رای اعتماد به دولت کونته تلقی خواهد شد.

رادیو چین: قانون حفظ امنیت ملی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ در کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین تصویب شد. شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین با امضای یک فرمان ریاست جمهوری تصویب این قانون را اعلام کرد. قانون حفظ امنیت ملی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ توسط “کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین” مطابق با “تصمیم این کمیته در مورد ایجاد و تکمیل نظام قانونی و سازوکار اجرایی برای حفظ امنیت ملی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ” تدوین و تنظیم شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: بنا به گزارش ها بیش از سه هزار تظاهرکننده در روسیه پس از شرکت در راهپیمایی هایی برای درخواست آزادی الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت، بازداشت شده اند.ناوالنی اندکی پس از بازگشت به روسیه از آلمان در هفدهم ژانویه بازداشت شد.

ایران پرس: سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد: دیپلمات‌های آمریکایی به دلیل انتشار مطالبی درباره اعتراضات غیرقانونی در شهرهای این کشور به این وزارت خانه احضار می شوند. ماریا زاخاروا گفت: وزارت خارجه روسیه پس از انتشار محل های اعتراضات غیرقانونی در شهرهای روسیه از سوی دیپلمات های آمریکایی آنها را به وزارت خارجه احضار می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *