جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

برنامه عمران ملل متحد: اگر بازسازی غزه همانند جنگ‌های سابق انجام شود، ۸۰ سال طول می‌کشد / این کار ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار هم هزینه دارد / اگر مصالح لازم به سرعت وارد غزه شود و کار بازسازی با سرعت پیش برود، بازسازی تا سال ۲۰۴۰ به اتمام می‌رسد

سازمان برنامه عمران ملل متحد در گزارشی گفت که کار بازسازی غزه ممکن است تا قرن بعدی به طول انجامد و حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

خنجر یمنی بر گلوگاه اقتصادی تل‌آویو

خنجر یمنی بر گلوگاه اقتصادی تل‌آویو

صباح زنگنه می گوید: اگر بخواهیم به شکل عمیق‌تر بررسی کنیم، به نظر می‌رسد خود قرائت انسانی و ورود انصارالله به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین در غزه و توقف کشتار صهیونیست‌ها یک ظرفیت ژئوپلیتیک را برای انصارالله ایجاد کرده و در ادامه تأثیر خود بر معادلات ژئواستراتژیک منطقه هم گذاشته است. البته نباید نادیده بگیریم که انگیزه اصلی انصارالله یمن در ورود به معادلات پس از عملیات طوفان‌الاقصی همان نگاه انسانی است و برای جلوگیری از کشتار بیشتر مردم مظلوم غزه دست به درگیری مستقیم با رژیم‌صهیونیستی زده‌اند، اما طبیعتاً این درگیری، ولو با انگیزه انسانی، آثار ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک خود را دارد. لذا انصارالله یمن تا زمان برقراری آتش‌بس در نوار غزه و توقف کامل کشتار و جنایت رژیم‌صهیونیستی کماکان به این روند تأثیرگذاری بر معادلات منطقه ادامه خواهد داد که طبیعتاً نقش ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی یمنی‌ها را هم ارتقا خواهد داد.
Loading
12بهمن ماه 1397

رسانه ها؛ نگاهی به تحولات ونزوئلا و…

۱۳۹۷/۱۱/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اقدام پارلمان اروپا در به رسمیت شناختن رهبر مخالفان به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا ، پیام گوایدو به روسیه و چین و واکنش مسکو، تکذیب اعزام نیروی نظامی روسیه به ونزوئلا ، تشکیل کابینه جدید لبنان، توقف تمامی کمک‌های آمریکا به نوار غزه و کرانه باختری، مخالفت سنای آمریکا با خروج نیروها از سوریه، استقبال موگرینی از ثبت ساز و کار ویژه مالی با ایران، افشای پروژه امارات برای جاسوسی از ایران، قطر و ترکیه، تاکید چین بر حل اختلافت کشورهای حاشیه خلج فارس از طریق گفت‌وگو و اعزام 3 هزار و 500 نیروی نظامی آمریکایی دیگر به مرز مکزیک ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  پارلمان اروپا خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا به‌ رسمیت شناخت. قانون‌گذاران اروپا با تصویب یک قطعنامه‌ غیر الزام‌آور، رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا را به عنوان رهبر موقت این کشور پذیرفته و به این ترتیب گام نمادین مهمی را برای فشار بیشتر به دولت نیکلاس مادورو برداشتند. آمریکا و چندین کشور هم‌پیمانش ریاست‌جمهوری موقت خوان گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند.

دویچه وله: رهبر مخالفان حکومت ونزوئلا از روسیه و چین خواست که در سیاست حمایت از مادورو تجدیدنظر کنند. او گفت که به حمایت نظامی ایالات متحده علاقه‌ای ندارد.گوایدو تصریح کرد: «نفع روسیه و چین در این است که با تغییر رژیم موافقت کنند زیرا در آن صورت ونزوئلا به ثبات و آرامش می‌رسد.»

خبرگزاری فارس:   سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به اینکه موضع مسکو در قبال تحولات ونزوئلا تغییر نکرده است تاکید کرد که «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت نمی‌شناسد.  به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اینترفکس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه درباره تحولات ونزوئلا گفت: موضع مسکو در این زمینه تغییر نکرده است، روسیه خوان گوایدو رو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد و «نیکلاس مادورو» و دولتش را شریک خود می‌داند.

رادیو چین: یوری بوریسف معاون نخست وزیر روسیه به رسانه‌های گروهی گفت که هیچ سرباز روسی در ونزوئلا حضور ندارد. وی همچنین گفت که طرف روسی وضعیت توسعه ونزوئلا را دنبال می کند.سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش تر در همین روز پنج شنبه عنوان کرده بود، وضعیت ونزوئلا از گفت و گوهای گسترده داخلی است.

خبرگزاری صداو سیما:  ریاست جمهوری لبنان از تشکیل دولت وحدت ملی به ریاست سعد الحریری خبر داد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ تشکیل دولت با حضور نمایندگانی از همه گروه های لبنانی در کابینه، به منزله پیروزی حزب الله و شکست نخست وزیر این کشور است. حریری نه ماه پیش مامور تشکیل کابینه شده بود. این دولت از سی وزیر به نمایندگی از گروه های بزرگ سیاسی این کشور تشکیل شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک مقام آمریکای امروز جمعه اعلام کرد، دفتر آژانس آمریکایی توسعه بین‌الملل در کرانه باختری و نوار غزه فعالیتش را متوقف کرد.به گزارش ایسنا، این مسؤول آمریکایی اظهار کرد: بنا به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین تمامی طرح‌ها و برنامه‌های مورد حمایت مالی آمریکا در کرانه باختری و غزه را در اشاره به قانون مبارزه با تروریسم آمریکا که امروز اجرایی می‌شود، تعلیق کردیم.

خبرگزاری مهر: اعضای مجلس سنای آمریکا به اتفاق آراء به پیشبرد اصلاحیه ای رأی دادند که با خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان به شدت مخالفت می کند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، مجلس سنای آمریکا در انتقاد از سیاست خارجی رئیس جمهور این کشور، یک صدا به پیشبرد اصلاحیه قانونی رأی دادند که از سوی رهبر اکثریت سنا و با هدف ابراز مخالفت قاطع با تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و افغانستان تهیه و ارائه شده است.

خبرگزاری تسنیم: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای از ثبت ساز و کار ویژه مالی با ایران استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم،  “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای از ساز و کار ویژه مالی با ایران به عنوان کانال تجارت مشروع اتحادیه اروپا با تهران استقبال و آن راه گامی مهم در تعهد اروپا به برجام عنوان کرد.

الکوثرفارسی: خبرگزاری رویترز در گزارش‌هایی مفصل از یک پروژه جاسوسی امارات پرده برداشت که ابوظبی در قالب آن با به کارگیری عوامل آمریکایی تلاش کرده است از ایران، قطر، ترکیه و مخالفان داخلی جاسوسی کند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، خبرگزاری «رویترز» در دو گزارش جداگانه از یک پروژه اطلاعاتی امارات عربی متحده پرده برداشته که در قالب آن افسران اطلاعاتی بازنشسته آمریکایی برای جاسوسی از کشورهای دیگر از جمله ایران و قطر، به کار گرفته شده‌اند. این پروژه  «کلاغ سیاه» (ریوِن/Raven) نام داشته است.

العالم: رئیس‌جمهور چین در دیدار با امیر قطر در پکن بر ضرورت اختلافات کشورهای عربی از طریق گفت‌وگو تاکید کرد.به نوشته خبرگزاری «رویترز»  شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در دیدار با امیر قطر در «پکن»، در پی اختلافات و قطع‌شدن روابط بین قطر و عربستان سعودی، کشورهای حاشیه خلیج فارس را به بازگشت به «وحدت و هماهنگی» دعوت کرد. وی تصریح کرد مشکلات منطقه‌ای باید با گفت‌وگو حل شوند.

آناتولی ترکیه: پنتاگون اعلام کرد که برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا 3 هزار و 500 نیروی نظامی دیگر در مرز مکزیک مستقر خواهند شد.بنا بر گزارش تلویزیون آمریکایی «سی.ان.ان»٬ وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اعلام کرد که برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور٬ 3 هزار و 500 نیروی نظامی دیگر در مرز مکزیک مستقر خواهند شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *