سناریوهای روابط اتحادیه اروپا – روسیه در 2030

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اعضای شبکه کارشناسی اتحادیه اروپا و روسیه در سیاست خارجی (EUREN) بر این اعتقادند که اتحادیه اروپا و روسیه در دهه آینده قادر به حل اختلافات اساسی خود نخواهند بود؛ اما دو طرف می‌توانند به یک مشارکت عملی در راستای حفظ صلح و ثبات در اروپا دست یابند.

وب‌سایت شورای امور بین‌الملل روسیه در یادداشتی نوشت: نتایج یافته‌های اعضای شبکه کارشناسی اتحادیه اروپا و روسیه در سیاست خارجی درباره چشم‌انداز روابط مسکو – بروکسل در سال 2030 در قالب چهار سناریو عبارت‌اند از:

  • «مشارکت سرد» در یک جهان چندقطبی که بر اساس آن، روسیه و اتحادیه اروپا به همکاری‌های گسترده در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، دیجیتال و آزادسازی ویزا روی خواهند آورد، درحالی‌که همچنان درباره امنیت اروپا با اختلاف‌نظرهای اساسی مواجه هستند.
  • در سناریوی «بازگشت به آنارشی» روابط اتحادیه اروپا و روسیه تحت حمایت‌های مختلف آمریکا و چین بیش‌ازپیش دچار تنش خواهد شد.
  • در سناریوی اروپای «در آستانه جنگ»، اتحادیه اروپای متحد با آمریکا به تقابل نظامی با روسیه نزدیک می‌شود.
  • در یک «جامعه بین‌المللی مبتنی بر ارزش‌ها» که ویژگی اصلی آن، حل اختلافات و چندجانبه‌گرایی است، روسیه تحول‌یافته با اتحادیه اروپای قدرتمند متحد خواهد شد.

کارشناسان روابط اتحادیه اروپا و روسیه، سناریوی «مشارکت سرد» را محتمل‌تر دانسته‌اند، زیرا تعداد کمی از آن‌ها معتقدند که اتحادیه اروپا و روسیه در حال «بازگشت به آنارشی» یا «در آستانه جنگ» هستند.

نتایج مباحث اعضای شبکه کارشناسی اتحادیه اروپا و روسیه در سیاست خارجی، درباره مؤلفه‌های اثرگذار بر روابط بروکسل – مسکو عبارت‌اند از:

  • تحولات داخلی نقش اساسی در آینده روابط طرفین خواهد داشت. بهبود روابط روسیه و اتحادیه اروپا، نیازمند اجماع همه اعضای اتحادیه اروپا از یک‌سو و ایجاد برخی اصلاحات سیاسی و اقتصادی در روسیه از سوی دیگر است.
  • در طول دهه آینده، بحران اوکراین احتمالاً نقشی اساسی در روابط اتحادیه اروپا و روسیه خواهد داشت. حل‌وفصل بحران اوکراین به همان اندازه که به تحکیم دولت در کیف و سایر کشورهای منطقه بستگی دارد به سیاست‌های روسیه، اتحادیه اروپا و سایر بازیگران خارجی وابسته است.
  • رقابت واشنگتن و پکن ادامه خواهد داشت و بالطبع روابط اتحادیه اروپا و روسیه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. میزان استقلال اتحادیه اروپا و روسیه و وابستگی آن‌ها به ایالات‌متحده و چین عامل مهمی در روابط متقابل آن‌ها خواهد بود.
  • تغییرات آب و هوایی و سیاست‌های اقلیمی، تحولات فناوری و روابط اقتصادی کاملاً به هم پیوند خورده هستند. زمانی که سیاست اقلیمی اتحادیه اروپا با اصلاحات روسیه هم‌زمان شود، فرصتی برای همکاری‌های اقتصادی و فناوری شکل خواهد گرفت. سناریوهای کارشناسان روابط اتحادیه اروپا و روسیه نشان می‌دهد که افزایش تنش‌های سیاسی با کاهش روابط اقتصادی و فناوری هم‌زمان است.
  • در هر چهار سناریو امنیت اروپا به‌عنوان یک مسئله غیرقابل‌حل باقی خواهد ماند. هیچ‌یک از این سناریوها، به‌طور کامل مشکلات موجود در روابط اتحادیه اروپا و روسیه را حل نمی‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *