جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ بازگشت آرامش به قره باغ و…

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: توافق آتش‌بس کامل در قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان، نگاهی به متن کامل توافق باکو- ایروان، استقرار صلحبانان روسی در قره باغ، اعتراض ارمنی‌ها به تصمیم پابان جنگ در قره باغ، برکناری رئیس پنتاگون، تحقیق دادستانی آمریکا درباره تخلف انتخاباتی، خودداری پکن و مسکو از ارسال پیام تبریک به جو بایدن، افشای جزئیات طرح سعودی‌ها برای جلب توجه بایدن، هشدار بانک مرکزی آمریکا درباره رکود و کاهش رشد اقتصادی ، نگرانی سودان نسبت به ایجاد "مثلث مرگ" در مرز با اتیوپی، انتقاد  اردوغان از ساختار کنونی جهان، برگزاری نشست چین و  شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، برگزاری  نشست رهبران کشورهای حوزه آسیا و اقیانوس آرام (آرسپ)، انتقاد سازمان ملل از وحشیگری و نژادپرستی پلیس آمریکا و برگزاری بیستمین اجلاس سازمان شانگهای در سایه جهان کرونایی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور آذربایجان از حصول توافق بین باکو و ایروان برای برقراری آتش بس کامل در منطقه قره‌باغ خبر داد.الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در ارتباط با آخرین تحولات در منطقه قره‌باغ اعلام کرد: در چارچوب توافق بین آذربایجان و ارمنستان از ساعت 00:00 به وقت مسکو در منطقه قره‌باغ کوهستانی آتش‌بس اعلام شده‌است.وی با اشاره به بیانیه مشترکی که بین آذربایجان، ارمنستان و روسیه مبنی بر آتش‌بس کامل در منطقه قره‌باغ امضا شده، اذعان داشت: منطقه کلبجر تا 15 نوامبر، منطقه آغ‌دام تا 20 نوامبر و لاچین تا یک دسامبر به آذربایجان بازگردانده خواهد شد.

 خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد توافقنامه‌ای را با سران روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کرده است. پاشینیان در بیانیه‌ای گفت: «توافقنامه‌ای را با رئیس‌جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کردم.»او اضافه کرد: «تصمیمی گرفتم که برای همه‌مان سخت است. آتش‌بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است.» بازگرداندن شهر لاچین و ایجاد کریدور ارمنی برای قره باغ از مفاد اصلی این توافق است .

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که صلحبانان روسیه به منظور تحقق آتش‌بس بر اساس توافقنامه امضا شده بین مسکو ، ایروان و باکو در امتداد خطوط حائل در منطقه قره باغ مستقر می شوند.ولادیمیر پوتین در یک برنامه تلویزیونی گفت:«در امتداد خطوط حائل در قره‌باغ که به جمهوری ارمنستان متصل می شود،  واحدهای صلحبان روسیه مستقر خواهند شد».علییف رهبر جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در امتداد دالان لاچین 1960 صلحبانان روسیه مستقر خواهند شد.  مدت زمان استقرار این نیروها 5 سال و با امکان تمدید آن اعلام شده است. نیروهای صلحبان ترکیه نیز به این منطقه اعزام خواهند شد.

العالم فارسی: شماری از ساکنان ایروان بامداد روز سه شنبه به نشانه اعتراض به برقراری آتش بس در منطقه قره باغ، از زنجیر ماموران پلیس عبور کرده و وارد ساختمان دولت ارمنستان شدند.بر اساس این گزارش، پس از اینکه «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان از دستیبابی به توافق برای آتش بس در قره باغ خبر داد، صدها نفر در میدان جمهوری (میدان اصلی ایروان) که ساختمان دولت در آن قرار دارد، اجتماع کردند.

یورونیوز:  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی توئیتری از برکناری مارک اسپر وزیر دفاع دولت خود خبر داد. ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت:«با خرسندی که اعلام می‌کنم که کریستوفر سی میلر، مدیر بسیار قابل احترام مرکز ملی مبارزه با تروریسم(که به اتفاق آرا توسط سنا تأیید شده است)، به عنوان سرپرست وزارت دفاع مشغول به کار می‌شود و کریس موفق هم خواهد شد.»

خبرگزاری مهر: دادستان‌های فدرال آمریکا موظف شدند تا با هدف پیدا کردن شواهدی موثق مبنی بر بروز تخلف در انتخابات ۲۰۲۰، تحقیقاتی را انجام دهند.«ویلیام بار» دادستان کل آمریکا، در ابلاغیه‌ای خطاب به دادستان‌های فدرال، از آنها خواست به دنبال اتهامات موثقی مبنی بر وقوع تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باشند.این ابلاغیه بعد از آن صادر شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، حزب دموکرات را به سرقت و تقلب انتخاباتی متهم کرد و حاضر به پذیرش شکست در انتخابات ۲۰۲۰ نشد.

دویچه وله: سیاستمداران بلندپایه از سراسر جهان پیروزی جو بایدن را در انتخابات تبریک گفته‌اند اما سران چین و روسیه هنوز اقدام به ارسال پیام تبریک نکرده‌اند. آنها گفته‌اند که منتظر “نتایج رسمی” انتخابات هستند. بر أساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، جو بایدن بر رقیب خود دونالد ترامپ پیروز شده است. ترامپ به موازات شمارش آرا خود را پیروز انتخابات معرفی کرد و همواره تاکید کرده است که پیروزی بایدن را به‌رسمیت نخواهد شناخت.

الکوثر فارسی: یک منبع سعودی فاش کرد دربار پادشاهی نشستی محرمانه برای بررسی نحوه تعامل با رئیس‌جمهور جدید آمریکا را مورد بحث قرار داده است و خروجی این نشست، طرحی برای جلب دوستی “جو بایدن” بوده که شامل مشوق‌هایی از جمله قراردادهای میلیارد دلاری است. برخی از کشورهای عربی منطقه به‌ویژه عربستان سعودی از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا وحشت‌زده و مضطرب شده‌اند؛ چرا که این نامزد دموکرات‌ها در جریان کارزار انتخاباتی خود متعهد شد در صورت پیروزی روابط واشنگتن با ریاض را مورد ارزیابی و بازنگری قرار خواهد داد.بر همین اساس، یک منبع سعودی در گفت‌وگو با “ویکیلیکس السعودیه” فاش کرد که دیوان پادشاهی، روز گذشته با “ریما بنت بندر” سفیر این کشور در واشنگتن، برای شرکت در نشستی که در آن مقامات سابق و فعلی سعودی حضور داشتند، تماس برقرار کرد.

خبرگزاری ایرنا: بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا  هشدار داد که کشور هنوز هم ممکن است با موجی از بدهی و کاهش قابل توجه ارزش دارایی‌ها به دلیل همه گیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن روبرو شود.  بانک مرکزی آمریکا در گزارش ثبات مالی دوساله خود یادآوری کرد: در حالیکه بسیاری از خانوارهای آمریکایی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است تقاضای وام آن‌ها رد شود و همین امر منجر به ضررهای اساسی وام دهندگان شود. در این میان کاهش عمده درآمد همراه با کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی، توانایی مشاغل در ارائه خدمات را تضعیف کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سودان از تبعات درگیری میان ارتش اتیوپی و نظامیان جبهه تیگرای در مثلث مرزی سودان، اتیوپی و اریتره ابراز نگرانی کرد. یک منبع که در یکی از سازمان های بشردوستانه در شرق سودان کار می کند به سایت اسکای نیوز گفت، در صورت عدم دستیابی به راه حل فوری برای توقف درگیری منطقه تیگرای که می تواند منطقه را به مثلث مرگ غیر قابل کنترل تبدیل کند، وضعیت انسانی و امنیتی منطقه به شدت وخیم خواهد شد.به گفته این منبع، اهالی روستاهای سودان در مرز با مثلث مرگ (سودان، اریتره و اتیوپی) دیده اند که تعدادی نیروی مسلح و غیر نظامی از این درگیری در اتیوپی فرار کرده و وارد خاک سودان شده اند.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: ادامه نظام بین‌المللی کنونی که به جای حق از قدرتمند، به جای اکثریت از اقلیتی کوچک و به جای فقیر از ثروتمند حمایت می‌کند، امکان پذیر نیست. وی در سخنرانی در دوازدهمین کنفرانس سفرا در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا اظهار داشت که سفرا باید در کنار وظایف معمول خود، با نوع جدید ویروس کرونا (کووید-19) که بزرگترین بحران سلامت در قرن اخیر است مقابله کنند.رییس جمهوری ترکیه افزود: چندجانبه گرایی و منطقه‌گرایی در روابط بین‌الملل در حال پررنگ‌تر شدن است. در دوره‌ای به سر می‌بریم که زنجیره تدارکات و مراکز تولید و تامین در حال تغییر بوده و اتحادهای منطقه‌ای جدید و همچنین ابعاد مربوط به سیاست و اقتصاد نیز از نو در حال شکل‌گیری است.

رادیو چین: وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در نشست ویدیویی وزرای چین- شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس در پکن شرکت کرد. وزرای امور خارجه امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عربستان سعودی، قطر، عمان و دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در این نشست حضور یافتند.وانگ یی گفت: همکاری چین و شورای همکاری خلیج فارس به نیروی ثابت و مهم برای منطقه خلیج فارس حتی جهان تبدیل شده است. پکن همچنین از تلاش کشورهای شورا برای دفاع از امنیت سیاسی و ثبات اجتماعی خود و راه توسعه مستقل این کشورها پشتیبانی می کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: اجلاس مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای ۱۵ نوامبر برگزار می شود.رهبران کشورهای حوزه آسیا و اقیانوس آرام روز یکشنبه نشستی به صورت اینترنتی خواهند داشت تا مذاکرات درباره «مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای» (RCEP) را به پیش ببرند. آنها می خواهند که این پیمان تا پایان سال میلادی جاری امضا شود.این ۱۵ کشور شامل ژاپن، چین، کره جنوبی، استرالیا، نیوزیلند و ۱۰ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا می شود. اما هند که یکی از اقتصادهای مهم منطقه است در این نشست شرکت نمی کند.مذاکرات آرسپ در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. اما هند از نوامبر سال گذشته در این نشست ها شرکت نکرده است.

خبرگزاری تسنیم: شورای حقوق بشر سازمان ملل استفاده آمریکا از مجازات مرگ، خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان و جداکردن کودکان مهاجر از والدین آنها در مناطق مرزی را محکوم کرد. بر اساس این گزارش، فعالان حقوق بشر اعلام کردند که بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریکا که نخستین بار در ماه می 2015 میلادی آغاز شده است، یک کیفرخواست علیه سیاست‌های دولت ترامپ به‌شمار می‌رود و از جو بایدن می‌خواهد تا اصلاحات ساختاری را در زمینه حقوق بشر در آمریکا انجام دهد. ترامپ که در ژوئن 2018 میلادی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شده، این شورا را به اتخاذ سیاست‌های ضدصهیونیستی متهم و از سیاست‌های آمریکا دفاع کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: بیستمین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، امروز سه شنبه به صورت ویدئویی و با حضور حسن روحانی در روسیه برگزار می‌شود. در این نشست که امروز سه شنبه با حضور نارندرا مودی، نخست وزیر هند، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، عمران خان نخست وزیر پاکستان، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و سران دیگر کشور‌های عضو و ناظر به صورت مجازی برگزار می‌شود، حاضران در مورد جهان کرونایی و مهمترین موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای و بین المللی مورد تبادل نظر روسای جمهوری کشور‌های عضو اصلی و ناظر بحث و تبادل نظر می کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *