جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

پیامدهای تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی با اعلام خروج تمام سربازان آمریكایی از افغانستان تا كریسمس 2021، چشم‌انداز موفقیت احتمالی در اولین مذاکرات صلح افغانستان در 40 سال گذشته را تهدید کرد.

جیمز کانینگهام در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: علاوه بر این، کاهش اهرم فشار ایالات‌متحده به طالبان برای عمل به تعهدات خود، مخصوصاً درباره جلوگیری از استفاده القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا، امنیت ملی ایالات‌متحده را تضعیف خواهد کرد.

توییت غافلگیرکننده ترامپ، اعتبار ایالات‌متحده را نزد شرکا و متحدانش نیز کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد، این اقدام بدون مشورت با متحدان آمریکا در افغانستان انجام‌شده است. این توییت نشان می‌دهد ایالات‌متحده به خاطر محاسبات سیاسی کوتاه‌مدت داخلی، توافقات انجام‌شده در خارج را نادیده می‌گیرد.

بر اساس راهبرد آمریکا در جنوب آسیا که در اوت 2017 توسط ترامپ ابلاغ شد، قرار است توافق صلح آمریکا با طالبان مبتنی بر شرایطی باشد. دولت آمریکا تأکید کرده بود تا زمانی که طالبان حسن نیت خود در رعایت مفاد توافق‌نامه را نشان ندهد از افغانستان خارج نخواهد شد. مقامات دولتی افغانستان اعلام کرده‌اند طالبان به‌طورکلی به تعهدات ضد تروریستی خود عمل نمی‌کند. بااین‌حال توییت ترامپ، عجله آمریکا برای خروج نیروهایش بدون تحقق اهداف اعلامی را نشان می‌دهد.

خروج پیش از موعد از افغانستان بدون اطلاع شرکا و متحدان، به معنای کنار گذاشتن ثمره دو سال دیپلماسی آمریکا با طالبان، شرکای افغان در کابل، متحدان آمریکا و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای کشیدن طرف‌های مختلف افغانستان به میز مذاکره است.

بسیاری از افراد در ایالات‌متحده و در سراسر جهان نیز سؤالات مشابهی دارند. درحالی‌که مذاکرات افغان در دوحه هنوز با مسائل ابتدایی درگیر بوده و به چالش‌های اصلی نپرداخته است، آیا توئیت ترامپ درباره خروج سریع نیروهای آمریکا نمی تواند اقدامی غیرمسئولانه باشد!

عنصر اصلی توافق‌نامه ایالات‌متحده و طالبان، تعهد در کاهش خشونت به‌عنوان ابزاری برای ایجاد شرایط مطلوب برای گفتگوهای صلح است؛ اما طالبان تاکنون این تعهد را نادیده گرفته و در چند ماه گذشته، سرعت و شدت عملیات نظامی خود علیه نیروهای امنیتی افغانستان را افزایش داده است. در حال حاضر، هیچ نشانه‌ای از علاقه جدی طالبان برای اجرای آتش‌بس وجود ندارد. پس از خروج ایالات‌متحده و متحدانش، طالبان احتمالاً فعالیت‌های نظامی خود را تشدید کرده و به‌طور بالقوه به دنبال یک پیروزی نظامی چشمگیر خواهد بود.

علاوه بر تضعیف امنیت آمریکا، کسانی که بیشترین هزینه را برای بی مسئولیتی آمریکا و کنار گذاشتن روند صلح نوپا خواهند پرداخت، زنان افغان و میلیون‌ها جوانی هستند که در نوزده سال گذشته سختی‌های بسیاری را در این کشور تجربه کرده‌اند. آن‌ها کسانی هستند که از پیروزی طالبان به‌شدت رنج خواهند برد.

اگرچه نیروهای طالبان، مبارزان خوبی هستند، اما طبق نظرسنجی‌هایی که هرساله انجام می‌شود آن‌ها در افغانستان دارای محبوبیت نیستند. آنچه در افغانستان محبوب است، دستیابی به صلح است.

اگرچه ایالات‌متحده با آوردن طرف‌های افغانستان دور میز مذاکره، اقدام بزرگی انجام داده است اما اکنون، تحقق صلح واقعی نیازمند اقداماتی بیش از امضای یک توافق نامه است، آن هم در شرایطی که احزاب افغانستان همچنان درگیر بحث‌های اولیه درباره موضوعات بسیار دشوار در مورد ساختارها، قوانین و روندهای آینده دولت افغانستان هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *