جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل/ برتری تهران نسبت به تل‌آویو چیست؟

با قطعی شدن سیاست اسرائیل برای حمله به ایران، مقایسه توان نظامی دو کشور به مولفه ای اثرگذار بر تصمیم سازی های سیاسی برای آینده این منازعه تبدیل شده است. گزارش خبرآنلاین را بر مبنای داده های «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» و «پایگاه گلوبال فایر پاور» بخوانید.

Loading

رسانه ها ؛ آخرین مناظره انتخابات آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۸/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری آخرین مناظره بایدن و ترامپ، پیشتازی «جو بایدن» در نظرسنجی انتخاباتی در میان یهودیان آمریکا، تشکیل چارچوب مذاکراتی آمریکا-اتحادیه اروپا برای مقابله با چین، هشدار ضمنی رئیس‌جمهور چین به آمریکا، مخالفت شدید چین با فروش تسلیحات به تایوان توسط آمریکا، توافق بر سر آتش بس دائم در لیبی، تلاش انگلیس برای رهایی از انزوای اقتصادی، هشدار مصر درخصوص حضور ترکیه در سوریه ،تایید آزمایش سامانه موشکی اس ۴۰۰ توسط ترکیه آزادسازی کامل خط مرزی آذربایجان با ایران، مخالفت باکو با برگزاری همه پرسی در قره باغ، رایزنی وزیران دفاع ناتو درمورد خروج از افغانستان، تایید تاسیس پایگاه فضایی  نانو  در رامشتاین آلمان و اعلام تنها داروی مورد تایید برای درمان کووید-۱۹ در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جو بایدن و دونالد ترامپ آخرین مناظره انتخاباتی خود را برگزار کردند. طبق مقررات تازه‌ آخرین مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و جو بایدن، میکروفن آنها در بخش‌هایی از این مناظره خاموش بود. این مناظره یک ساعت و نیم طول کشید و به بخش‌های ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم شده بود که هر بخش به موضوع خاصی اختصاص داشت.دونالد ترامپ در پاسخ به نخستین پرسش درباره چگونگی مواجهه با بحران کرونا مدعی شد رهبران خیلی از کشورهای جهان برای مهار کرونا به او تبریک گفته‌اند. او ادعا کرد واکسنی ظرف چند هفته آماده می‌شود.در ادامه جو بایدن عنوان کرد کسی که مسئول مرگ این همه آمریکایی است نباید رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد.

ایران پرس:نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثریت جامعه یهودیان آمریکا به نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2020 رای می‌دهند.براساس نتایج یک نظرسنجی که به سفارش پایگاه خبری کمیته یهودیان آمریکا (ای.جی.سی) انجام شده است، 75 درصد یهودیان آمریکا اعلام کردند به «جو بایدن» نامزد دموکرات ها رای می‌ دهند.نتایج اکثر نظرسنجی‌ ها در ماه‌ های اخیر در آمریکا، از پیشتازی بایدن نسبت به ترامپ حکایت دارد.

خبرگزاری مهر:  واشنگتن و بروکسل با ادعای تقویت اتحاد فراآتلانتیکی، برای نخستین بار چارچوبی را برای مذاکره پیرامون چالش‌های چین تعریف کردند. «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی توئیتری از نخستین مذاکره آمریکا و اتحادیه اروپا با محور مقابله با چالش چین خبر داد.طبق توافق مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چارچوب این مذاکرات از امروز دوم آبان تشکیل خواهد شد.

خبرگزاری فارس: «شی جین پینگ» در انتقاد از واشنگتن، یک‌جانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی را محکوم کرد و گفت هر کشوری و هر ارتشی در صورت ایستادن در مقابل جامعه بین‌المللی، شاهد پیامدهای اقداماتش خواهد بود.«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین امروز جمعه در مراسمی به مناسبت هفتادمین سالگرد ورود کشورش به جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره، در انتقاد از آمریکا، یک‌جانبه‌گرایی، حمایت‌گرایی و منیت افراطی را محکوم کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین به تصمیم آمریکا برای افزایش فروش تسلیحات به تایوان واکنش شدیدی نشان داده و تهدید کرده است که احتمالا تلافی خواهد کرد.روز چهارشنبه، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم فروش تسلیحات به تایوان به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را به کنگره اطلاع داد.ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در جمع خبرنگاران گفت «فروش این تسلیحات با امور داخلی چین تداخل جدی دارد.

العالم فارسی: فرستاده سازمان ملل در لیبی گفت: طرف ها در لیبی درباره آتش بس دائم در همه مناطق این کشور توافق کردند.توافقنامه آتش بس میان دو طرف اصلی درگیری یعنی دولت الوفاق طرابلس و شبه نظامیان تحت فرماندهی خلیفه حفتر در مقر سازمان ملل در ژنو تحت نظارت این سازمان امضا شد.

خبرگزاری صدا و سیما:  لندن اعلام کرد: انگلیس نشان داد در شرایطی که هنوز گفتگو‌ها با اتحادیه اروپا به نتیجه نرسیده است، می‌تواند چنین قرارداد‌هایی را با دیگر کشور‌ها امضا کند. انگلیس با امضای توافقنامه با ژاپن، از نخستین قرارداد تجاری بزرگ بعد از برگزیت، استقبال کرد و گفت امضای این قرار داد نشان می‌دهد در شرایطی که گفتگو‌ها درباره توافق با اتحادیه اروپا همچنان به نتیجه نرسیده است، می‌تواند به تنهایی در عرصه جهانی باقی بماند.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه مصر با بیان اینکه حضور ترکیه در خاک سوریه به زیان تمام منطقه است، خواستار خروج فوری نظامیان ترکیه‌ای از این کشور شد. سامح شکری خاطر نشان کرد حضور ترکیه در خاک سوریه به ضرر تمام منطقه است.وی که در یک نشست وزارتی درباره سوریه سخن می‌گفت، از نگرانی عمیق کشورش درباره ادامه دخالت ویرانگر برخی طرفهای منطقه ای در سوریه خبر داد.

خبرگزاری مهر: وزیر دفاع ترکیه آزمایش سامانه موشکی اس ۴۰۰ از سوی این کشور را تائید کرد. «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با تایید آزمایش سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ به بلومبرگ گفت: این سامانه روسی قرار نیست با سیستم ناتو ادغام شود. وزیر دفاع ترکیه همچنین تایید کرد آزمایش این سامانه تنها با هدف آزمایش مسائل تکنیکی و فنی صورت گرفته است.

آناتولی  ترکیه:  الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که خط مرزی آذربایجان با ایران به طور کامل از اشغال ارمنستان آزاد شد.الهام علی‌اف با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که ارتش قهرمان آذربایجان 20 روستا و یک منطقه دیگر را از اشغال ارمنستان آزاد کرد.

الکوثرفارسی: رئیس جمهور آذربایجان برگزاری همه پرسی در منطقه قره باغ برای تعیین سرنوشت این منطقه را رد کرد. “الهام علی اف” گفت : برگزاری همه پرسی در زمان مذاکرات قبلی در مناقشه قره باغ میان طرفهای درگیر (ارمنستان – جمهوری آذربایجان)  مطرح نشده است و  بدلیل اینکه جمهوری آذربایجان در حال حاضر بیشتر مناطق را در این مناقشه پس گرفته است؛چنین کاری را نخواهد پذیرفت.

خبرگزاری ایرنا: وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد خروج نیروهای این پیمان از افغانستان، بحث و تبادل نظر می‌کنند. در دومین روز از نشست وزیران دفاع پیمان ناتو که امروز جمعه به صورت مجازی برگزار شد، کشورهای عضو ناتو در خصوص چگونگی و زمان خروج احتمالی نیروهای نظامی خود از افغانستان رایزنی کردند.

دویچه وله: وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو تصمیم دارند در منطقه فالتس آلمان یک پایگاه فضایی ایجاد کنند. این پایگاه فضایی قرار است در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان ایجاد شود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که هدف از ایجاد این پایگاه فضایی مقابله با حملات احتمالی به سامانه‌های ماهواره‌ای و ناوبری جهانی است.ناتو اعلام کرده است که کشورهای چین و روسیه جنگ‌افزارهایی برای حمله به سامانه‌های ماهواره‌ای ایجاد کرده‌اند.

یورونیوز: سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا داروی ضد ویروسی رمدسیویر، تولیدی شرکت گیلئاد را برای درمان بیماری مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری هستند، تایید و آن را به‌عنوان نخستین و تنها داروی مورد تایید برای این بیماری در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد. رمدسیویر که دارویی تزریقی به داخل رگ است یکی از داروهایی بود که برای درمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در طول درمان کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *