أحدث المقالات

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»

سفیر ایران: همکاری‌های دفاعی با روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست؛ هشدار به تل‌آویو

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان‌اینکه این دو کشور در راستای توسعه همه‌جانبه روابط، پیشبرد همکاری‌های دفاعی را نیز در دستور کار دارند، تأکید کرد:‌ این همکاری‌ها با هدف کمک به صلح و ثبات منطقه انجام می‌شود و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو

تهران-ایرنا-رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که هزاران معترض بار دیگر در تل آویو علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه‌ی وی تظاهرات کردند.

سفیر ایران: همکاری‌های دفاعی با روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان‌اینکه این دو کشور در راستای توسعه همه‌جانبه روابط، پیشبرد همکاری‌های دفاعی را نیز در دستور کار دارند، تأکید کرد:‌ این همکاری‌ها با هدف کمک به صلح و ثبات منطقه انجام می‌شود و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از ایران؛ بزرگ‌ترین شکست نتانیاهو تا نقش ثروت آفریقا در اقتصاد جهانی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بزرگ‌ترین شکست نتانیاهو، بازاندیشی درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای، توان موریتانی برای حفظ ثبات سیاسی، مسئله فلسطین و عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب، روابط پرفراز و فرود ترکیه با غرب، نسل گم‌شده در سیاست خارجی آمریکا، هدایت دیپلماسی توسط نخست‌وزیر جدید ژاپن و نقش حیاتی ثروت معادن آفریقا در اقتصاد جهانی از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های غربی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

احیا، انعطاف‌پذیری و سازگاری؛ هند از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰: هند باید به بهبود بیماری کرونا در این کشور به عنوان یک فرصت برای رفع مشکلات بلندمدت اقتصادی خود نگاه کند؛ این مشکلات در صورتی که رفع نشوند می‌توانند بروز بحران‌های دیگر را سرعت بخشند.

ایران؛ بزرگ‌ترین شکست نتانیاهو: شادمانی عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین نباید شکست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران را کمرنگ کند.

بازاندیشی درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای: کنترل تسلیحات هسته‌ای- به عنوان محدودیت‌هایی که درباره مهلک‌ترین تسلیحات کشتار جمعی جهان مورد مذاکره قرار گرفته است – در حال حرکت به کدام سو است؟ در حال حاضر این ابزار ۵۰ ساله در سیاست امنیت ملی آمریکا هدف حملات انتقادی قرار دارد. معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید یا استارت نو، آخرین توافق تسلیحات هسته‌ای باقیمانده با فدراسیون روسیه است که در فوریه سال ۲۰۲۱ ملغی خواهد شد؛ مگر اینکه برای ۵ سال دیگر همان‌طور که این پیمان آن را مجاز دانسته است، تمدید شود.

آیا موریتانی می‌تواند از ثبات سیاسی خود حفاظت کند؟ آیا رئیس جمهور موریتانی می‌تواند گذار سیاسی در این کشور را با خنثی کردن تلاش‌های خلف خود که برای بازگشت به قدرت تلاش می‌کند، در مسیر خود نگه دارد؟

آیا ائتلاف‌ها اراده سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تقویت می‌کند؟: قانون تصمیم‌گیری به اتفاق آراء در سیاست خارجی اتحادیه اروپا اغلب تاثیری تضعیف‌کننده بر توان اروپا برای اقدام به شکلی قاطع و متحد در عرصه جهانی و در همسایگی آن دارد.

بدون فلسطینی‌ها عادی‌سازی روابط اسرائیل همچنان دور از دسترس است: اعلام این خبر که بحرین روابطش با اسرائیل را عادی می‌کند، در محافل سیاست خارجی غرب مورد استقبال قرار گرفته، اما تا رسیدن به ثبات حقیقی در این منطقه راه درازی در پیش است.

روابط پرفراز و نشیب ترکیه با غرب: در جستجوی راهی رو به جلو: سیاست‌های اقتصادی به گمراهی رفته ترکیه و حرکت آن در جهت استبداد، رابطه این کشور با غرب را دچار مشکل کرده است.

 

بگین سادات

ارزیابی اولیه از صلح اسرائیل- امارات: پژوهشگران اندیشکده بگین-سادات تحلیل‌ها و تفاسیر متعددی درباره توافق صلح اسرائیل و امارات تولید کرده‌اند که همه آن‌ها در اینجا در گزارشی واحد جمع شده‌اند.

آیا فرانسه می‌تواند در لبنان ثبات برقرار کند؟ دخالت دیپلماتیک دراز مدت فرانسه در لبنان با هدف ارتقای ثبات، حاکمیت و دموکراسی در این کشور دنبال شده، اما نتوانسته است به هیچ‌یک از این اهداف دست یابد.

قطر حامی ایران و مخالف اعراب خلیج (فارس) است: روابط عادی میان دولت‌های حاشیه خلیج (فارس) و اسرائیل عامل بازدارنده‌ای در برابر ایران است. قطر که ترجیح می‌دهد حتی اگر روابط با همسایگانش را از دست بدهد، اما ایران را حفظ کند، با این روند مخالف است. قطر و شبکه الجزیره نباید اجازه پیدا کنند میان اسرائیل و شرکای کنونی و آتی صلح آن در خلیج (فارس) شکاف ایجاد کنند.

 

بروکینگز

عامل عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل چیست؟ در پی مراسم امضای توافقات ابراهیم که روابط مسالمت‌آمیز میان اسرائیل با امارات و بحرین را عادی می‌کند، ناتان ساش، عوامل این نزدیکی را تشریح کرد. او هشدار داد که گرچه این توافق صلح برای روابط منطقه‌ای خوب است، اما نمی‌توان فلسطینی‌ها را گرچه کنار گذاشته شده‌اند، نادیده گرفت.

 

رند

نسل گم‌شده در سیاست خارجی آمریکا: در دو دهه گذشته آمریکا کاهش شدیدی در دستاوردهای بین‌المللی داشته است. این امر در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برجسته‌تر شد، اما این افول از دوران جورج دبلیو بوش شروع شده بود. پژوهش اخیر رند نشان می‌دهد که در طول 55 سال بعد از جنگ جهانی دوم، دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری موفقیت‌هایشان در سیاست خارجی کاهش یافت و به میانگین یک بار در سال رسید. از سال 2011 سرعت دستاورد سیاست خارجی به یک مورد در هر چهار سال رسید. نتیجه آن یک نسل گم شده در سیاست خارجی آمریکا بوده است.

نگرش ایندوپاسیفیک آمریکا در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است: در ماه‌های اخیر راهبرد دولت ترامپ درباره ایندوپاسیفیک با هدف آزاد نگهداشتن منطقه از تهدید و اجبارِ چین تقویت شده است. از قضا، چین خودش عامل تقویت آن بوده است.

 

شورای روابط خارجی اروپا

بعد از آبه: نخست‌وزیر جدید ژاپن چطور باید دیپلماسی را هدایت کند: دیپلماسی تهاجمی و موفق شینزو آبه کمک کرد تا ژاپن به یک ستون لیبرال دموکراسی و ذینفع نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون تبدیل شود. جانشین او وعده داده است که از این منافع حفاظت خواهد کرد.

بلاروس و ارمنستان: روسیه چطور ناآرامی‌ها را مدیریت می‌کند؟: هدف روسیه در همسایگی خود به دست آوردن مجدد نفوذ است نه این که توسط دولت‌های حائل و خنثی احاطه شود.

 

چتم هاوس

راهبرد بزرگ آمریکا و نظم بین‌المللی جهان: در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر دونالد ترامپ با جو بایدن روبرو خواهد شد. ترامپ که حاکمیت آمریکا را سنگ بنای سیاست خارجی خود قرار داده است در تضاد با جو بایدن قرار دارد که بر بازسازی رهبری آمریکا در سطح جهانی تأکید می‌کند.

نقشی حیاتی ثروت معادن آفریقا در اقتصاد جهانی: ثروت معادن آفریقا نقشی کلیدی را برای این قاره در اقتصاد جدید جهانی رقم می‌زند. در سراسر جهان ثروت مبتنی بر منابع، موضوعی حساس و به لحاظ سیاسی بحث برانگیز است، اما شراکت صنعت بین‌المللی و دولت‌های آفریقایی می‌تواند به تقویت اقتصاد جهان کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *