جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

شکست مفتضحانه آمریکا در شورای امنیت

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از شکست مفتضحانه در شورای امنیت سازمان ملل، واشنگتن به دنبال بازگرداندن تحریم‌ها برای تخریب بقایای توافق هسته‌ای است؛ اما آلمان، انگلیس و فرانسه می‌توانند این توافق را تا انتخابات آمریکا حفظ کنند.

وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: آمریکا در نمایش تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورده و دولت آمریکا به طور شرم آوری تنها ماند، به‌طوری‌که قطعنامه پیشنهادی وی در مقابل رﺃی مخالف چین و روسیه و رﺃی ممتنع 11 کشور دیگر، تنها یک رﺃی (جمهوری دومینیکن) آورد.

با این حال، دولت ترامپ عقب نشینی نکرده است. دونالد ترامپ در واکنش به این رﺃی تهدید کرده است که «آمریکا مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد»، اصطلاحی برای بازگشت تحریم‌هایی که طبق توافق هسته‌ای 2015 (که آمریکا از آن خارج شده است) به حالت تعلیق درآمده اند.

بازی حول موضوع تحریم تسلیحاتی همواره مقدمه هدفی بزرگتر بوده است؛ یعنی تخریب باقی پل‌هایی که بازگشت به توافق 2015 را امکانپذیر می‌سازد. اکنون دولت ترامپ به دنبال باز گرداندن تحریم‌های بین‌المللی با استفاده از مفاد همان توافق هسته‌ای است که ترامپ دو سال پیش کاخ سفید را از آن خارج کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، این قمار اخیر دولت ترامپ مخالفت دیگر قدرت‌های جهانی را درپی داشته است.

از یک طرف، روسیه و چین در برابر این اقدام آمریکا استدلال حقوقی و فنی اقامه کرده اند که آمریکا با خروج از توافق هسته ای، حق مکانیسم ماشه را از خود سلب کرده است. این امر منطبق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در مورد توافق هسته‌ای است که به وضوح مقرر می‌دارد تنها کشورهای طرف توافق هسته‌ای می‌توانند به مکانیسم ماشه متوسل شوند.

با این حال، این نزاع بیش‌تر سیاسی است تا حقوقی. در نزاع سیاسی (که ظاهرا مطلوب کشورهای اروپایی است) آمریکا هیچ مشروعیتی برای توسل به مکانیسم ماشه ندارد، زیرا این کشور با انگیزه تخریب این توافق چندجانبه، در دو سال اخیر پایه‌های این توافق را تضعیف کرده است.

ایران مهم‌ترین عاملی است که پس از فعال شدن مکانیسم ماشه، سرنوشت توافق هسته‌ای را رقم خواهد زد. ایران تا به حال نیز به کمپین فشار حداکثری آمریکا پاسخ داده که افزایش سطح غنی سازی، عبور از دیگر محدودیت‌های مقرر بر برنامه هسته ای، حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و تهدید به خروج از ان پی تی از جمله ی آنهاست.

با این حال، محاسبات تصمیم گیرندگان در تهران تحت تاثیر واقعیت‌های سیاسی و عملی پس از بازگشت تحریم‌ها خواهد بود و در اینجا، واکنش دیگر طرفین توافق هسته‌ای (فرانسه، انگلیس، آلمان، چین، و روسیه) حیاتی خواهد بود. این کشورها به حفظ حیات برجام، حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، متعهد هستند.

آمریکا با شکست در تمدید تحریم تسلیحاتی، اکنون ادعا می‌کند که شمارش معکوس 30 روزه‌ای برای تبادل نظر آغاز خواهد کرد و پس از آن تحریم‌های لغو شده علیه ایران دوباره برقرار خواهند شد. این دوره تبادل نظر عمدا طوری تنظیم شده است که قبل از اکتبر تمام شود، چراکه در آن زمان تحریم تسلیحاتی ایران به پایان می‌رسد و ریاست روسیه در شورای امنیت سازمان ملل نیز آغاز می‌شود، دوره‌ای که واشنگتن احتمالا با موانع بیشتری مواجه خواهد بود.

در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، احتمالا شورای امنیت سازمان ملل به صحنه آشفته‌ای تبدیل خواهد شد که در آن، اعضای این شورا به سه گروه کلی تقسیم خواهند شد.

نخست، آمریکا (عمدتا از طریق فشار سیاسی و اقتصادی) به دنبال جلب حمایت از خود خواهد بود تا در پایان دوره تبادل نظر 30 روزه، برخی از اعضای شورا با اجرای تحریم‌ها موافقت کنند. دولت ترامپ احتمالا از تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا بهره خواهد گرفت.

گروه دوم دنباله رو چین و روسیه خواهند بود که هر دو مخالف این اقدام آمریکا هستند. این گروه نه تنها با اجرای تحریم‌های سازمان ملل مخالفت خواهند کرد بلکه از طریق اقداماتی همچون جلوگیری از تصویب کمیته سازمان ملل برای نظارت بر اجرای این تحریم ها، موانعی نیز بر سر اجرای آنها ایجاد خواهند کرد.

گروه سوم به رهبری فرانسه، انگلیس و آلمان، همچنان در این عقیده استوار خواهند ماند که توافق هسته‌ای تا جای ممکن باید حفظ شود. این سه کشور طی بیانیه‌ای در ماه ژوئن تاکید کردند که از فعال کردن یک طرفه مکانیسم ماشه حمایت نمی‌کنند. با این حال، این گروه اگرچه با برنامه هسته‌ای مخالفت جدی دارند اما رویکرد آنها شامل آن اقدامات انسدادی روسیه و چین نخواهد بود. کشورهایی نظیر هند، کره جنوبی و ژاپن احتمالا پیرو این رویکرد خواهند بود. این کشورها از بیانیه مشترک عمده اعضای شورای امنیت حمایت خواهند کرد که اقدام یکجانبه آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

بازگرداندن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران مستلزم مجموعه اقداماتی است که این اقدامات به اتفاق نظر در میان اعضای اتحادیه اروپا نیازمند است. در چنین فرایندی، اتحادیه اروپا باید تا جای ممکن به اصلاح توافق هسته‌ای پرداخته و از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران جلوگیری کند. تا به حال، طرفین باقی مانده در توافق هسته‌ای در حفظ این توافق موفق بوده‌اند، پس می‌توانند تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از آن صیانت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *