جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

توافق آمریکا و شبه‌نظامیان کرد؛ نقض قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی سوریه

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سایت خبری المانیتور آمریکا سی‌ام ژوئیه 2020 به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اداره خودمختار شمال و شرق سوریه که در اختیار کردهای این منطقه است، با شرکت نفتی آمریکایی "Delta Crescent Energy LLC" توافقی امضا کرده است. عبدالله السامر – تحلیلگر سوری

بر اساس این توافق، آمریکا کمک فراگیری به کردها در راستای نوسازی و توسعه زیرساخت‌های میادین نفتی در شمال غربی سوریه ارائه خواهد داد. مسئله جالب این است که مجتمع جدید نفتی از سوی واحدهای برگزیده‌ای از یگان‌های آمریکایی محافظت خواهد شد.

این اطلاعات از سوی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا مورد تأیید قرار گرفت. لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی در سخنانی در جلسه این کمیته گفت که ژنرال مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه او را در جریان امضای این توافق قرار داده است. طی این نشست این سناتور جمهوری خواه از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا این اطلاعات را تأیید کند که (این مساله) بعدا از سوی او مورد تایید قرار گرفت.

علاوه بر آن مایک پمپئو در واکنش به این توافق در گفت وگو با شبکه PBS گفت: این قرارداد کمی بیشتر از زمان مورد انتظار ما طول کشید و ما اکنون در مرحله اجرا هستیم.

طولی نکشید که دولت رسمی سوریه به این توافق واکنش نشان داد. دمشق در دوم اوت 2020 توافق امضا شده میان ائتلاف کرد و شرکت آمریکایی را شدیدا محکوم و آن را «دزدی» خواند. یک مقام رسمی در وزارت خارجه سوریه نیز گفت: جمهوری عربی سوریه، توافق امضا شده میان شبه نظامیان قسد و شرکت نفت آمریکایی را که به منظور به سرقت بردن نفت سوریه و تحت نظارت و حمایت دولت آمریکا انجام شده، با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند.

شایان ذکر است که سوریه تنها کشوری نیست که از حضور غیرقانونی نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در خاک خود که تحت کنترل بشار اسد، رئیس جمهور است، ناراضی است.

این قرارداد موجب شد شرکای واشنگتن در ناتو هم سوالاتی را از آمریکا مطرح کنند. به عنوان مثال وزارت امور خارجه ترکیه عنوان کرد که منابع و سرمایه‌های طبیعی سوریه از آن ملت سوریه است. همچنین (وزارت خارجه ترکیه) آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی و تمامیت اراضی جمهوری عربی سوریه متهم کرد. از نظر آنکارا این اقدامات دولت آمریکا در راستای تامین مالی تروریسم است.

در عین حال، محمد ابوالعلاء، رئیس حزب عربی دموکرات ناصری در مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری سوریه (سانا) بیان کرد، هرج ومرجی که آمریکا علیه سوریه مرتکب شده، جنایت علیه بشریت به شمار می‌رود.

این سیاستمدار ابراز اطمینان کرد که واشنگتن برای تحمیل سیطره خود بر همه، جنایاتی را علیه سوریه و دیگر کشورهای دارای حاکمیت مستقل مرتکب شده است.

این رهبر سیاسی، این توافق غیرقانونی را که در راستای غارت منابع طبیعی سوریه از سوی کشورهای غربی و نقض همه قوانین بین‌المللی است، محکوم کرد.

مقامات آمریکایی به‌واسطه اقدامات خود نشان می‌دهند که هدفشان طولانی کردن روند درگیری‌های مسلحانه و بی‌ثبات کردن اوضاع کشور سوریه است. در حالی که دولت قانونی سوریه در راستای آزادکردن کشور از دست گروه‌های مسلح در شمال شرقی سوریه گام برمی دارد، ارتش آمریکا در حال گسترش زمینه‌های مداخله خود است.

به این ترتیب رهبری سیاسی آمریکا از ضعف موقت ملت سوریه برای غارت منابع طبیعی این کشور سوءاستفاده می‌کند.

علاوه بر آن یک بار دیگر احتمال فریب متحدان کرد بسیار بالا است. در سال‌های اخیر، آمریکا از کردها به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع خود در مذاکره با دولت قانونی در دمشق استفاده کرد، اما در جریان عملیات نیروهای مسلح ترکیه در شمال سوریه، دولت ترامپ تصمیم گرفت تا یگان‌های خود را از منطقه درگیری خارج کند. در آن زمان نیروهای دموکرات سوریه انتظار حمایت حامیان خود را در برابر نیروهای مسلح ترکیه و متحدانش داشتند، اما در حقیقت آمریکایی‌ها آن‌ها را تنها گذاشتند تا خودشان راه چاره‌ای بیابند.

این مسئله بیانگر این واقعیت است که نیروهای آمریکایی در درجه اول به دنبال یافتن منابع جدیدی برای ثروت‌اندوزی غیرقانونی هستند، نه نجات غیرنظامیان و حل وضعیت سوریه.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *