جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از منشأ حقیقی کووید-19 تا حضور زودهنگام «اردک لنگ» در کاخ سفید

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تصویب قوانین جدید برای شبکه‌های اجتماعی در ترکیه، مدیریت موج دوم کرونا در اتحادیه اروپا، میزان اعتبار انتخابات در دوران کرونا، لزوم تعامل اتحادیه اروپا با آفریقا، درس‌های آ.سه.آن برای یکپارچگی در آفریقا، تأثیر تغییر سیاست خارجی انگلیس بر آمریکا، مختل شدن توازن هسته‌ای با فن‌آوری‌های جدید، روش آمریکا در جنگ‌های نامنظم، ترکیه و آینده مدیترانه شرقی، منشأ کووید-19، همکاری‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در آینده، نقش هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

تصویب قوانین جدید برای رسانه‌های اجتماعی در ترکیه: قانون جدید ترکیه فشار رجب طیب اردوغان برای کنترل رسانه‌های اجتماعی را تشدید می‎کند؛ اما چرا ترکیه با این سرعت به سراغ رویارویی با برخی از قدرتمندترین شرکت‌های فن‌آوری جهان می‌رود؟

اتحادیه اروپا بازگشت کرونا را چطور مدیریت می‌کند؟: در نخستین هفته‌های شیوع ویروس کرونا اتحادیه اروپا با اتحاد فاصله زیادی داشت اما رهبری مرکل و بودجه تخصیص داده‌شده برای احیا به این اتحادیه کمک کرد تا سرپا شود.

آیا انتخابات در دوران پاندمی می‌تواند معتبر باشد؟: تصمیم به برگزاری یا تأخیر انتخابات برای مشروعیت نهادهای دموکراتیک خطرات بزرگی به همراه دارد.

 

هوور

میدان‌های نبرد: مبارزه برای دفاع از جهان آزاد: ژنرال مک‌مستر، بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور سابق امنیت ملی این کشور در مقاله‌ای به بررسی مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی و امنیت ملی رویاروی آمریکا پرداخته و خواستار حفظ جایگاه و امنیت آمریکا شده است.

 

شورای روابط خارجی اروپا

شریکی اجتناب‌ناپذیر: چرا اروپا باید دوباره با آفریقا وارد تعامل شود؟: روابط اتحادیه اروپا – آفریقا با مجموعه‌ای از آغازهای شکست‌خورده توصیف می‌شود. باوجود یک سری ابتکارات دیپلماتیک در طول دو دهه اخیر هنوز هم این روابط از نبود اراده سیاسی عمیق و همه‌جانبه رنج می‌برد.

چرا تحلیلگران روسی گزارش پارلمان انگلیس درباره روسیه را رد می‌کنند؟: گزارش کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس در ژوئیه 2020 بخشی از یک پدیده گسترده‌تر و تا حدودی مأیوس‌کننده است: تحلیل‌های کشورهای غربی درباره اقدامات روسیه اغلب ازنظر آن‌هایی که در مسکو هستند، پیش‌پاافتاده است.

سپر شکسته: حریم خصوصی در مقابل نظارت در اروپا: دیوان دادگستری اروپا هفته گذشته موافقت‌نامه سپر حریم خصوصی را که از سال 2016 تاکنون مبنایی حقوقی برای مبادله اطلاعات اشخاص میان آمریکا و اروپا فراهم می‌کرد، از اعتبار ساقط و به‌این‌ترتیب تجارت جهانی داده‌ها را دچار سردرگمی کرد.

چطور می‌توان شرایط را برای پیشرفت در اسرائیل و فلسطین فراهم کرد؟: حقوق بشر و حقوق بین‌الملل باید مؤلفه همیشگی در پرداختن به مشکلات در اسرائیل و فلسطین باشد. جامعه بین‌المللی باید بی‌درنگ یک بار دیگر این کار را انجام دهد.

 

بروکینگز

دو درس از آ.سه.آن برای یکپارچگی منطقه‌ای در آفریقا: منطق متعارف می‌گوید تفاوت میان یکپارچگی منطقه‌ای در جنوب شرق آسیا و در جنوب صحرای آفریقا در این است که اولی با بازارها و ابتکارات اقتصادی ملموس هدایت می‌شود و دومی بر یک‌روند سیاست محور با مذاکرات بزرگِ افراد بزرگ در نشست‌هایی بزرگ متکی است که نتایج کوچکی به بار می‌آورند.

آیا ترامپ اردک لنگ است؟: «اردک لنگ» در زبان سیاسی به رئیس‌جمهوری گفته می‌شود که در دوره زمانی بعد از یک انتخابات تا قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری بعدی قرار می‌گیرد. اما به‌ندرت از این عبارت برای اشاره به رئیس‌جمهوری استفاده می‌شود که در رأس قدرت است و می‌خواهد دوباره در مبارزات انتخاباتی شرکت کند. درهرصورت، به نظر می‌رسد دوره ترامپ در حال ورود به دوره زودهنگام اردک لنگ باشد.

معنای تغییر سیاست خارجی انگلیس برای آمریکا: دو هفته بعد از آغاز رسمی برگزیت، مقامات سیاست خارجی و امنیت ملی جهان در آلمان گرد هم جمع شدند تا در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت کنند؛ اما انگلیس غایب بود. ازنظر بسیاری این غیبت خلاصه‌ای از سرنوشت پسابرگزیت بریتانیا بود.

 

بلفر

عصر بی‌ثباتی راهبردی: فن‌آوری‌های جدید چطور توازن هسته‌ای را مختل می‌کنند؟: سیاست‌گذاران و برنامه ریزان نظامی آمریکا برای مدت چند دهه بر حفظ ثبات راهبردی متمرکز بوده‌اند.

 

رند

روش آمریکا برای جنگ نامنظم: جنگ نامنظم آمریکایی رویکرد منحصربه‌فرد و در دوران معاصر دردسرساز آمریکا برای درگیری‌هایی است که در آن نیروهای مسلح غیرنظامی و یا شبه‌نظامی و نه ارتش‌های منظم مبارزان اصلی هستند.

راهبرد بزرگ چین: نویسندگان این گزارش به شناسایی و توصیف راهبرد بزرگ چین پرداخته‌اند و ضمن تحلیل مؤلفه‌های آن این موضوع را بررسی کرده‌اند که این کشور در سه دهه آینده تا چه اندازه در اجرای آن‌ها موفق خواهد بود.

 

بگین سادات

ترکیه و آینده مدیترانه شرقی: در دورانی که حکومت رجب طیب اردوغان با چالش‌هایی جدی روبرو است، ماجراجویی‌هایش در مدیترانه برای ترکیه در سطح منطقه‌ای خوب بوده است.

کووید-19 واقعا از کجا آمده است؟: پرسش‌ها درباره منشأ ژنتیکی و منبع مستقیم کووید-19 که بیمار صفر را در چین آلوده کرد؛ رویدادی که در نهایت جهان را با آثار مخرب آن روبرو ساخت، به‌شدت موردبحث و تبادل‌نظر است.

 

چتم هاوس

هوش مصنوعی برای مراقبت‌های بهداشتی : این گزارش برخی از فرصت‌ها و چالش‌های مهم کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی را بررسی می‌کند. سپس به‌صورت موردی استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف سلامت در هند را تشریح می‌کند و کاربرد، چالش‌ها و ریسک‌های آن را به بحث می‌گذارد.

آینده سه کشور اروپایی: همکاری میان انگلیس، فرانسه و آلمان: این گزارش منشأ شکل‌گیری هماهنگی دیپلماتیک میان فرانسه، آلمان و انگلیس در قالب سه کشور اروپایی اتحادیه اروپا را بررسی می‌کند و به نقش بالقوه این سه کشور در دهه پیش رو و چگونگی استفاده انگلیس از این قالب می‌پردازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *