جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد  

خبرآنلاین نوشت: بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از دلایل شکست غرب در برابر ترکیه تا شراکت عملگرایانه چین و ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: امکان احیای جهان در شرایطی که کرونا رو به افزایش است، دلایل شکست غرب در برابر ترکیه، چرایی تبدیل ایاصوفیه به مسجد، چرایی اجرای قانون امنیتی چین در هنگ‌کنگ در این مقطع زمانی، ظهور مفهوم جدید ژئوپلیتیک هندواقیانوسیه، تبعیض و پیشداوری در مورد شخصیت های برخاسته از کشورهای جنوب، امنیت غذایی خاورمیانه در بحبوحه شیوع کرونا، ناآرامی در داخل و سیاست خارجی آمریکا، روابط چین-روسیه الگویی برای قدرت‌های بزرگ، پوپولیسم و کرونا، تسریع اصلاحات ساختاری ژاپن با شیوع کرونا و شراکت عملگرایانه چین و ایران از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

بروگل

آیا احیای جهانی حتی با افزایش شیوع کرونا امکان پذیر است؟: اقتصاد جهانی نشانه‌هایی از بهبود را در رابطه با بحران اقتصادی ناشی از کرونا نشان می‌دهد اگرچه گسترش کرونا در برخی کشورها در حال تشدید است. در این شرایط، سیاستگذاران مواردی را که باید در برخورد با این بیماری ضمن رفع محدودیت‌ها و حفظ فعالیت اقتصادی فدا شود، بررسی می‌کنند.

 

بگین سادات

5 دلیل شکست غرب در برابر ترکیه: آنکارا با وجود مخالفت‌های ناتو و هشدارهای آمریکا، سامانه‌های اس-400 ضد هواپیمای روسی را خریداری کرد. واشنگتن در پاسخ به آن اقدام، مشارکت ترکیه در برنامه اف-35 را لغو کرد. در تازه‌ترین قسمت این حماسه، ترکیه یک کارمند کنسولگری آمریکا را به دلیل کمک به جنبش گولن به حدود 9 سال حبس محکوم کرد. اردوغان در برابر اتحادیه اروپا قدرتمندانه عمل کرده است و پناه‌جویان مسلمان و مهاجران را مسلح می‌کند. همچنین یونان را مستقیما تهدید کرده و اغلب با اسرائیل ضدیت دارد.

چرا اردوغان ایاصوفیا را به مسجد تبدیل می‌کند؟: در تاریخ دهم ژوئیه رجب طیب اردوغان اعلام کرد که ایاصوفیا که قرن‌ها کلیسای مسیحیان بود، سپس به مسجد تبدیل شد و حالا موزه است، دوباره به مسجد تبدیل خواهد شد. انگیزه این اقدام شور مذهبی نیست. این یک اقدام سیاسی محاسبه شده بود که از دستور کار جامع‌تر اردوغان پیروی می‌کند.

امارات در مدیترانه ترکیه و قطر را هدف می‌گیرد: اروپا به تدریج درگیر مناقشات بی‌شمار خاورمیانه و شمال آفریقا می‌شود. حمایت امارات از خط لوله شرق مدیترانه که می‌تواند به اقتصاد قطر آسیب بزند- به همراه مخالفت یونان، قبرس و فرانسه با اقدامات ترکیه- گزینه چندانی را جز درگیر شدن برای اروپا باقی نگذاشته است.

اعمال قانون امنیت چین در هنگ‌کنگ: چرا حالا؟: در سال 1997، بعد از 156 سال حکومت بریتانیا، انگلیس مسئولیت دولت-شهر هنگ‌کنگ را به چین واگذار کرد. 23 سال بعد در سال 2020، چین یک قانون امنیتی را به اجرا درآورد که قدرتش بر هنگ‌کنگ را بر خلاف مفاد آن واگذاری گسترش می‌دهد. پکن با این کار قصدش را برای گسترش حوزه کنترل و نفوذش حتی در صورت مواجهه با انتقادات بین‌المللی نشان می‌دهد.

ظهور هندواقیانوسیه: جهان شاهد ظهور یک مفهوم جدید ژئوپلیتیک است: هندواقیانوسیه. تغییر توجه آمریکا به سمت هندواقیانوسیه می‌تواند فضای بیشتری را برای مانور روسیه و ایران در همسایگی‌شان در بلندمدت ایجاد کند.

 

بروکینگز

تبعیض و پیشداوری در مورد شخصیت های برخاسته از کشورهای جنوب: سلستین مونگا اقتصاددان تبعه کامرون و از مقامات سابق بانک توسعه آفریقا و بانک جهانی در این گزارش می‌نویسد: سال‌ها پیش به عنوان اقتصاددان ارشد اداره اروپا و آسیای میانه در بانک جهانی منصوب شدم. با وجودی که طی روندی شفاف، دشوار و رقابتی برگزیده شده بودم، برخی از همکارانم از این که یک تبعه کامرون عهده دار این سمت شد، نگران بودند. نمی‌دانستند که آیا من قادر به مدیریت مسایل بسیار پیچیده مالی، پولی و اقتصادی که این روزها رویاروی کشورها قرار دارد خواهم بود یا خیر.

امنیت غذایی خاورمیانه در بحبوحه شیوع کرونا: شبکه جهانی مقابله با بحران غذا، هشدار داده است که شیوع کووید19 می‌تواند باعث شود 265 میلیون نفر از «ناامنی غذایی حاد که نیازمند غذای فوری، تغذیه و کمک به معیشت برای بقا و به معنای بحران غذایی است»، رنج ببرند.

آیا ترامپ به روسیه مدیون است؟: تصمیمات اخیر دیوان عالی آمریکا درباره امور مالی دونالد ترامپ و اظهارنامه مالیاتی او بالاخره به ما این امکان را داد که به سوالی پاسخ دهیم که از روزهای نخست ریاست جمهوری او مطرح بوده است: آیا ترامپ یک تاجر فوق‌العاده و یک دولتمرد دوراندیش است یا یک میلیاردر قلابی است که با پول روسیه سرپا ایستاده؟

 

شورای روابط خارجی آمریکا

ناآرامی در داخل و سیاست خارجی آمریکا: شرکت‌کنندگان در نشستی مجازی که شورای روابط خارجی آمریکا برگزار کرد، درباره استنباط‌های بین‌المللی درباره آمریکا و اینکه ناآرامی‌های داخلی چطور می‌تواند بر توان این کشور برای ارتقای دموکراسی جهانی و حقوق بشر تاثیر بگذارد بحث و تبادل نظر کردند.

 

کارنگی

دموکراسی جهانی و کووید19: ارتقای حمایت بین‌المللی: بیماری همه گیر کرونا تاثیرات سیاسی متمایزی در انواع مختلف رژیم‌ها داشته است.

روابط چین-روسیه الگویی برای قدرت‌های بزرگ: روابط روسیه-چین احتمالا برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی نزدیک‌تر و ثمربخش‌تر از روابط روسیه-آمریکا خواهد بود. این امر بر مبنای احساسات نیست بلکه بر مبنای منافع ملی است.

چرا پوپولیسم می‌تواند از کرونا جان سالم به در ببرد؟: کشورهایی که دولت‌های پوپولیست دارند از پاندمی کرونا ضربه بدی خورده‌اند، اما هشیار باشید: بعید است که این ویروس پوپولیسم را از بین ببرد. برای خلاص کردن جهان از پوپولیسم باید به علل ریشه‌ای آن پرداخت.

معنای انتخابات ریاست جمهوری لهستان برای اتحادیه اروپا: انتخاب دوباره رئیس جمهور لهستان تهدیدی موجودیتی برای نظم حقوقی اتحادیه اروپا است. بعد از یک دهه گفت‌وگو درباره شرایط، اکنون زمان آن است که دولت‌های عضو اقدام کنند.

چطور جنوب سوریه به بشکه باروت منطقه تبدیل شد: در جنوب سوریه، حکومت، اپوزیسیون، قدرت‌های خارجی و گروه‌های محلی یک ناحیه درگیری را هدایت می‌کنند. هرگونه تغییر در این توازن حساس می‌تواند به معنای تشدید تنش باشد.

امید در فضا: فضا به سرعت در حال تبدیل شدن به حوزه جدیدی برای دولت‌های خاورمیانه است تا بتوانند قدرت و رقابت‌شان برای رهبری منطقه را طراحی کنند. امارات برای انجام یک ماموریت فضایی در مریخ برنامه ریزی می‌کند که جایگاه این کشور را در منطقه تقویت می‌کند.

 

شورای روابط خارجی اروپا

لزوم گفتگوی عمیق‌تر در دوران ابهام راهبردی: رابطه میان اتحادیه اروپا و هند از پتانسیل وسیعی در حوزه‌های مختلفی از نهادهای چندجانبه گرفته تا بهداشت جهانی برخوردار است.

یک شراکت عملگرایانه: چرا چین و ایران برای همکاری تلاش می‌کنند: شایعه گفت‌وگوهای ایران با چین درباره یک توافق مشارکت می‌تواند مزایای اقتصادی قابل توجهی داشته باشد و برگه‌های چانه زنی ژئوپلیتیک ارزشمندی را برایش فراهم کند.

 

پترسون

بحران کرونا ممکن است اصلاحات ساختاری ژاپن را سرعت بخشد: شینزو آبه سال‌ها است از ابزارهای محرک مالی و پولی برای احیای اقتصاد راکد ژاپن استفاده کرده است، اما حالا ممکن است بحران سلامت ناشی از کرونا به ژاپن فرصتی بدهد تا اصلاحات ساختاری را با استفاده از تحول دیجیتال گسترش دهد که می‌تواند رشد اقتصادی را در بلندمدت تقویت کند و در عین حال برخی هزینه‌ها را در کوتاه‌مدت به دنبال داشته باشد.

 

چتم هاوس

الحاق کرانه باختری: زبان بازی بین‌المللی در برابر اقدام: ممکن است اسراییل اعلام برنامه‌اش برای الحاق کرانه باختری را به تعویق بیندازد، اما اگر قرار است راه حلی دائمی برای بحران اسرائیل-فلسطین وجود داشته باشد، جامعه بین‌المللی باید لفاظی‌های خود را به عمل تبدیل کند.

درک سیاست خارجی آمریکا در سومالی: چالش‌های کنونی و گزینه‌های آینده: این گزارش ماموریت آمریکا در سومالی را به طور خلاصه مطرح می‌کند و به تحلیل چگونگی اجرای آن و ارزیابی این موضوع می‌پردازد که آیا سیاست آمریکا در سومالی کارآیی دارد یا خیر؟ همچنین سه سناریو را برای تعامل آمریکا در آینده مطرح می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *