جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

رسانه ها؛ هشداری به جهان و…

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار دبیرکل سازمان ملل به فروپاشی  جهان، برگزاری پنجاهمین شب اعتراضات خشونت آمیز درآمریکا، ادامه تظاهرات ضدنژادپرستی در فرانسه، آلمان، تداوم اعتراضات علیه نتانیاهو در اراضی اشغالی، افزایش تنش در رابطه کابل و اسلام‌آباد در پی درگیری مرزی، تمدید مذاکرات کرونایی سران اروپا به علت بالا گرفتن مناقشات بودجه‌ای، تاکید اتیوپی بر آبگیری سد النهضه، گفت‌وگوی تلفنی وزرای دفاع روسیه و جمهوری آذربایجان، توضیحات وزارت دفاع روسیه درباره رزمایش «آمادگی سریع جنگی»، تاکید نخست وزیر لبنان برعدم استعفاء، پیش بینی مثبت کارشناس جهانی به ادامه رشد اقتصاد چین، توافق گروه ۲۰ برای کمک به تقویت اقتصاد جهانی، انتقاد جو بایدن از روسیه و چین و آخرین آمار فوتی های کرونایی در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحده هشدار داد که جهان «در آستانه از هم پاشیدگی» هستیم.وی در روز بین‌المللی نلسون ماندلا در کنفرانسی ویدئویی تاکید کرد که تنها « با یکدیگر می‌توانیم تهدید مشترک کووید-۱۹ را دفع کنیم.» وی قدرت‌های جهانی را به نادیده‌ گرفتن نابرابری‌ها در نهادهای بین‌المللی متهم کرد اما گفت که همه‌گیری ویروس کرونا «فرصتی عمومی» برای ایجاد جهانی برابرتر و پایدارتر فراهم کرده است.

 خبرگزاری صدا و سیما: رسانه های آمریکایی اوضاع خیابان های پورتلند با حضور معترضان علیه تبعیض نژادی و بی عدالتی در آمریکا را ناآرام توصیف کردند.  هزاران معترض آمریکایی برای پنجاهمین شب متوالی با تجمع در خیابان‌های پورتلند به خشونت های پلیس علیه سیاه پوستان و همچنین تبعیض نژادی و بی عدالتی در آمریکا اعتراض کردند.

خبرگزاری فارس: درحالی که تظاهرات ضدنژادپرستی در سرتاسر جهان همچنان ادامه دارند، هزاران نفر از مردم فرانسه نیز در خیابان‌‌های شهر ول دوآز در نزدیکی‌های پاریس تجمع کردند تا چهارمین سالگرد مرگ یک سیاهپوست فرانسوی مالی‌تبار را گرامی بدارند. این سیاهپوست ۲۴ ساله که «آداما تراوره» نام داشته، پس از دستگیری در ژوئیه سال ۲۰۱۶، مأموران پلیس وی را به زمین کوبیدند و وی پس از مدتی در پاسگاه پلیس جان خود را از دست داد. همزمان صدها نفر از مردم برلین در تجمع‌ اعتراض آمیز خشونت پلیس را محکوم کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شهروندان اسرائیلی شنبه شب بار دیگر با تجمع مقابل منزل نخست وزیر این رژیم برکناری وی را خواستار شدند. در جریان این تظاهرات پلیس شماری را بازداشت کرد. پلیس اسرائیل تلاش کرد معترضان را که مقابل منزل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تجمع کرده بودند متفرق کند.تظاهرات علیه فساد نتانیاهو و همچنین سوء مدیریت دولتش در برخورد با بحران کرونا و به ویژه تبعات آن در اراضی اشغالی ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا: درپی درگیری مرزی روز چهارشنبه گذشته بین نیروهای افغانستان و پاکستان، روابط دو کشور بار دیگر دچار تنش شده و کابل از اسلام‌آباد به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.«محمدحنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفته‌است که کابل از دولت پاکستان به علت حملات راکتی به بخش‌هایی از استان شرقی کنر در سازمان ملل شکایت کرده‌ است.هرچند حملات راکتی و تنش‌های سیاسی بین دو کشور به اتهام حمایت از گروه های تروریستی در خاک افغانستان و پاکستان علیه یکدیگر تازگی ندارد اما این نخستین بار است که وزارت خارجه افغانستان از پاکستان به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

خبرگزاری تسنیم: سران کشورهای اروپایی روز گذشته و ۳۶ ساعت بعد از شروع مذاکرات باز هم نتوانستند به توافقی درباره طرح میلیاردی کرونایی اتحادیه دست یابند و این مذاکرات را یک روز دیگر تمدید کردند. بیش از 36 ساعت بعد از شروع نشست سران اتحادیه اروپا درباره بسته کمکی اقتصادی برای مبارزه با عواقب شیوع کرونا این مذاکرات شب گذشته بدون نتیجه پایان یافته و ادامه آن به ظهر امروز موکول شد.

الکوثر فارسی: آبی احمد ، نخست وزیر اتیوپی بر تصمیم این کشور برای اجرای طرح آبگیری سد النهضه تاکید کرد.نخست وزیر اتیوپی گفت: آبگیری سد النهضه بر اساس جدول زمانی تعیین شده، صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر، یاسر عباس وزیر آبیاری و منابع آبی سودان اعلام کرد کشورش از آفریقای جنوبی که ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را برعهده دارد، دعوتی برای حضور در اجلاس سران شماری از کشور‌های آفریقایی در مورد سد النهضه که قرار است روز سه شنبه آینده برگزار شود، دریافت کرد.

العالم فارسی: وزارت دفاع روسیه از گفت‌وگوی تلفنی «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور با «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان درباره تحولات جاری در جنوب قفقاز در آسیای مرکزی خبر داد.بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، در طول این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف دیدگاه‌ها و مواضع خود در ارتباط با شرایط منطقه مورد بررسی و تبادل قرار دادند.طی روزهای اخیر تشدید تنشها مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره داغ تحرکات دیپلماتیک را برای تنش زدایی برانگیخته است.

خبرگزاری مهر : معاون وزیر دفاع روسیه توضیحاتی را درباره رزمایش «آمادگی سریع جنگی» این کشور ارائه کرد.«الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع روسیه، در جمع خبرنگاران توضیحاتی را درباره رزمایش «آمادگی سریع جنگی» که از تاریخ ۱۷ جولای با دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، آغاز شده است، ارائه کرد. در این رزمایش ۱۵ هزار نفر از پرسنل ارتش روسیه، ۴۰۰ هواپیمای جنگی، ۲۶ هزار نوع تسلیحات و سخت افزاراهای نظامی و بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو زرهی شرکت دارند.

تی .آر.تی ترکیه: حسان دیاب نخست وزیر لبنان گفت، برای جلوگیری از کشانده شدن به سمت کشوری بدون حکومت که خلاء طولانی مدت ایجاد خواهد کرد، استعفا نخواهد داد.دیاب در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدارش با مار بشاه بطرس الراعی پاتریک مارونی، گفت:”من استعفاء نخواهم داد. از آنجاییکه هیچ جایگزینی وجود نخواهد داشت، اگر استعفاء بدهم، یک شکاف طولانی مدت وجود خواهد داشت.

رادیو چین: آمار منتشر شده از اداره ملی آمار چین نشان داد، پس از افت در سه ماهه اول سال جاری میلادی، اقتصاد چین در سه ماهه دوم امسال بار دیگر رشد مثبت چشمگیری داشت. اخیرا، مارگت مورنا، رییس دفتر سیاست اقتصاد چین از سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در مصاحبه ای با رادیو و تلویزیون مرکزی چین اعلام کرد، عملکرد اقتصاد چین از آن چه انتظار می رفت فراتر رفته و نسبت به بهبودی در نیمه دوم سال اطمینان کامل وجود دارد.

ان. اچ.کی ژاپن: وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان در گروه ۲۰ توافق کردند تا از تمام ابزارهای موجود سیاست گذاری برای کمک به تقویت اقتصاد جهانی استفاده کنند.اعضای گروه ۲۰ پس از این کنفرانس یک بیانیه صادر کردند. در این بیانیه آمده است که به دلیل تاثیر همه گیری جهانی ویروس کرونا، انتظار می رود که فعالیت اقتصادی در جهان در سال ۲۰۲۰ به شدت افت کند و اینکه «دورنمای اقتصادی همچنان به شدت نامشخص است.»

دویچه وله: جو بایدن، نامزد اصلی حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، روسیه و چین را متهم کرد که قصد دارند دموکراسی آمریکا را از بین ببرند.به گفته نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، کشورهای غیردموکراتیک می‌کوشند به اعتماد مردم آمریکا به روند انتخابات ریاست جمهوری آسیب بزنند. بایدن گفت: «واقعیت این است که روس‌ها هنوز می‌کوشند روند انتخابات ما را نامعتبر جلوه دهند».

اسپوتنیک روسیه: تعداد فوتی ها در بین مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به ۱۴۰ هزار نفر رسید. دانشگاه جان هاپکینز با اعلام این آمار افزود: بیش از ۳.۷ میلیون نفر به این ویروس مبتلا شدند.طبق اطلاعات این دانشگاه پس از انتشار ویروس کرونا در آمریکا ۱۴۰۱۰۵ نفر فوت کرده اند و کلا ۳۷۰۷۰۲۳ نفر مبتلا شده اند.تعداد بیماران در کل جهان به ۱۴۲۳۱۲۴۸ نفر رسیده است و بیش از ۶۰۱ هزار نفر بر اثر این بیماری جانشان را از دست داده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *