جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

جانسون و پیچیدگی مذاکرات برگزیت

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بحران بعدی برگزیت به سرعت نزدیک می‌شود – دولت انگلیس باید تا 30 ژوئن در مورد درخواست تمدید دوره «گذار» فعلی تصمیم‌گیری کند. می‌توان از این موقعیت برای ممانعت از جدایی اقتصادی فاجعه‌آمیز بین اتحادیه اروپا و انگلیس در پایان سال استفاده کرد، اما اگر بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس کاری نکند، هیچ اتفاق جدی رخ نخواهد داد. آیا وی چنین اقدامی خواهد کرد؟

وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: اگرچه دیدگاه جانسون در مورد برگزیت فرصت‌طلبانه و انعطاف‌پذیر است – همان‌طور که متحدان اتحادیه‌ای وی در شمال ایرلند پاییز گذشته از این موضوع پرده برداشتند- اما در درون حزب، جانسون به واسطه طرد میانه‌روها قبل از انتخابات عمومی دسامبر و به دلیل پر کردن کابینه از مخالفات سرسخت اتحاد با اروپا، خودش را تا حدی در تنگنا قرار داده است. در حال حاضر، طرفداران «برگزیت با بازار آزاد» بر حزب محافظه‌کار پارلمان حاکمیت دارند؛ برتری آن‌ها هنگامی آشکار شد که دولت در ژانویه نفی هر نوع تمدید دوره گذار را به تصویب رساند.

البته احتمال دارد که همه‌گیری کرونا ویروس انگیزه و پوشش سیاسی لازم برای خروج از این تنگنا را برای نخست‌وزیر فراهم کند و برای ایجاد گشایش در بن‌بست جاری در مذاکرات، روش‌هایی را در اختیار بگذارد. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تمایل عمومی در بریتانیا تغییر کرده و اکنون به‌طور قابل توجهی طرفدار تمدید است. با این وجود، کووید-19 مشکلات جانسون را عملا پیچیده‌تر می‌سازد، زیرا طرفداران برگزیت «بدون توافق» اصرار دارند که هر نوع تاثیر مخرب برگزیت مد نظر آن‌ها، در رگبار پیامدهای این ویروس گم خواهد شد. بدتر از آن، جانسون اکنون در مقابل طرفداران برگزیت با بازار آزاد قرار گرفته و در برابر خواست آن‌ها برای بازگشایی اقتصاد مقاومت می‌کند. استیو بیکر، عضو پارلمان و رهبر جناح «گروه پژوهشی اروپا» (که اعضای آن به درستی ادعا می‌کنند که برگزیت عمدتا کار آن‌هاست) از جانسون خواسته است تا «به این تعطیلات احمقانه، ظالمانه و استبدادی پایان دهد».

در چنین شرایطی، تعجبی ندارد که دولت تا به حال در مذاکرات برگزیت از لحاظ سیاست داخلی به دنبال کمترین مقاومت بوده است به‌طوری‌که بدون هیچ دلیلی وقت تلف کرده و امیدوار است که اگر بریتانیا خونسردی خود را حفظ کند، اتحادیه اروپا در در دقیقه نود «عاقلانه عمل خواهد کرد». البته این «راهبرد» بسیار خوشبینانه و ساده‌لوحانه و چشم پوشی از حقایق ناخوشایندی است که همواره ابزار کار سیاسی جانسون بوده است.

با این حال، جانسون احمق نیست. اگر وی درست بیندیشد به این نتیجه خواهد رسید که همه‌گیری کرونا ویروس سوراخی در زیر کشتی دیدگاه بلندپروازانه وی ایجاد کرده است که «بریتانیای جهانی» با انعقاد موافقت‌نامه‌های سودمند جدید از چین تا آمریکا پیشتاز تجارت آزاد خواهد بود؛ اما از همین الان در مورد آمادگی این کشتی برای دریا شک و تردید وجود دارد. از آنجائیکه عقب نشینی از جهانی شدن، همکاری‌های اقتصادی با شرکای منطقه‌ای را ایجاب می‌کند، انگلیس بدون دسترسی مطلوب به بازارهای جهانی، نمی‌تواند امیدوار باشد که تجارت خود را از ورشکستگی ناشی از کرونا ویروس نجات خواهد داد. این واقعیتی است که جانسون سال بعد در نبود توافق [با اتحادیه اروپا] با آن دست به گریبان خواهد شد. اگرچه تحریف آمار امکانپذیر است، اما نمی‌توان روی این اتفاقات سرپوش گذاشت که آغاز سال 2021 حتی اگر با فروپاشی کلی اقتصاد همراه نباشد، اختلال آشکار در جریان کالا در تنگه‌های باریک کانال [انگلیس] وجود خواهد داشت و یا ماهیگیران فرانسوی بندر کاله را محاصره خواهند کرد.

بنابراین، قبل از مواجهه با فقدان احتمال تمدید [دوره گذار]، اکنون باید به این مشکل پرداخت. یکی از مشاوران تجاری ترزا می، روش هوشمندانه و ترفند قدیمی پنهان‌سازی زمان اجرا زیر لوای تمدید زمان مذاکرات را ارائه کرده بود. اگر این روش مناسب نباشد نابغه‌ها روش‌های دیگری اختراع می‌کنند، اما در نهایت مواجهه با این مشکل اجتناب ناپذیر است. اکنون جانسون باید دست به کار شود و سرمایه سیاسی خود را صرف حل مشکلی کند که هنوز شش ماه تا رسیدن به آن مانده است.

هیچ چیزی در سابقه جانسون بیانگر تمایل و اراده وی به حل مشکلی نیست که هنوز در نیمه راه قرار دارد آن هم در حالی که این مشکل ممکن است با خوش‌شناسی ناپدید شود. با این حال، در اینجا نیز کروناویروس احتمالا باعث تغییر چشم انداز شده است. جانسون باید بداند (حتی اگر وی طبعا این را انکار کند) که اگر دولت انگلیس در واکنش اولیه خود جدیت داشت، اکنون آمار مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس در انگلیس در صدر اتحادیه اروپا نبود. به همین ترتیب، وی باید بداند که بی‌اعتنایی وی به لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، نزدیک بود به قیمت جانش تمام شود. آیا می‌توان امیدوار بود که جانسون درس گرفته و این آموزه را در مذاکرات برگزیت به کار خواهد گرفت؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *