جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading

رسانه ها؛ واکنش محمودعباس به الحاق کرانه باختری و…

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: قطع همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل و آمریکا، مخالفت اتحادیه اروپا با اشغال کرانه باختری، تصميم سناي آمريکا براي احضار برخی از مقامات دولت اوباما، درخواست لندن از اروپا برای انعطاف بیشتر در مذاکرات پسا برگزیت ، تنش میان آمریکا و چین درنشست شورای امنیت درباره سوریه ، نشست وزرای خارجه ترکیه، آلمان، فرانسه و انگلستان درباره مسایل منطقه، خروج نیروهای ارتش حفتر  از طرابلس، هشدار پکن درخصوص تلاش‌ها برای جداسازی تایوان از چین ، درخواست رهبر طالبان از آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، درخواست کشورهای عضو سازمان‌ جهانی بهداشت برای تحقیقات درباره کرونا ، انتقاد چین از نامه آمریکا به رئیس سازمان جهانی بهداشت، راه اندازی قریب الوقوع همه جانبه ناوبری بی دوئو چین و هشدار دانشمندان درخصوص افزایش دمای زمین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به طرح الحاق بخشی از کرانه باختری اردن به اسرائیل، دستور قطع همکاری امنیتی با اسرائیل و آمریکا را صادر کرد. عباس گفت که تشکیلات فلسطین دیگر به توافقنامه اسلو متعهد نیست.محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طرح الحاق بخشی از کرانه باختری اردن و اجرای برنامه‌های آمریکا معروف به “معامله قرن” را به معنای خاتمه توافقنامه صلح اسلو از جمله توافقنامه امنیتی با آمریکا و اسرائیل دانست.

خبرگزاری صدا و سیما: اتحادیه اروپا از رژیم اشغالگر صهیونیستی خواست از طرح الحاق کرانه باختری خودداری کند. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که به تایید ۲۵ کشور اروپایی از مجموع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسید از رژیم صهیونیستی خواست از هر گونه تصمیم یک جانبه برای الحاق اراضی اشغالی فلسطین به اسرائیل خودداری کند، زیرا این اقدام نقض قوانین بین المللی به شمار می‌رود.اتریش و مجارستان مخالفت خود را با امضای این بیانیه اعلام کردند.

خبرگزاری فارس: کشورهای فرانسه و آلمان ضمن هشدار به رژیم صهیونیستی درباره اشغال کرانه باختری، اعلام کردند این امر می‌تواند روابط تل‌آویو و اتحادیه اروپا را مخدوش کند. دولت فرانسه شامگاه سه‌شنبه به تل‌آویو هشدار داد که طرح کابینه جدید برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری می‌تواند به روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا آسیب جدی وارد کند.در این بیانیه همچنین به تل‌آویو هشدار داده شده است: «این اقدام عواقبی برای روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل دارد.

 خبرگزاری صدا و سیما: رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، از تصمیم این مجلس برای احضار برخی از مقامات دولت باراک اوباما خبر داد. “میچ مک کانل”(Mitch McConnell)، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا روز چهارشنبه گفت، حزب جمهوریخواه احضاریه‌هایی برای مقامات بلندپایه “باراک اوباما”رئیس جمهوری پیشین این کشور  صادر خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: انگلیس از اتحادیه اروپا درخواست کرده که رویکرد ایدئولوژیک خود در مذاکرات پسا برگزیت را کنار گذاشته و انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهد.”مایکل گوو”، معاون نخست وزیر انگلیس روز گذشته در سخنانی در پارلمان این کشور اظهار داشت: بعد از دور سوم مذاکرات پسا برگزیت که هفته گذشته برگزار شد همچنان در بسیاری زمینه ها اختلاف زیادی بین طرفین وجود دارد.وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا می خواهد انگلیس همچنان به قواعد این اتحادیه پایبند باشد اگر چه دیگر ما عضو این اتحادیه نیستیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  تنش روزافزون میان چین و آمریکا درباره ویروس کرونا به نشست سه‌شنبه شورای امنیت درباره امدادرسانی به سوریه کشیده شد و این نشست به مجادله لفظی میان نمایندگان چین و آمریکا تبدیل شد.طبق این گزارش، کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد که چین با حمایت از قطعنامه‌ای که به سازمان ملل اجازه می‌دهد اقدام به کمک‌رسانی به سوریه در سراسر نقاط این کشور بکند، می‌تواند ادعای خودمبنی بر رهبری دنیا در زمینه مقابله با کرونا را به اثبات برساند.چانگ چون، سفیر چین در سازمان ملل نیز در پاسخ به کرافت از آمریکا خواست بر تلاش‌های جهانی برای مبارزه با ویروس متمرکز باشد و بازی‌های سیاسی را کنار بگذارد.

خبرگزاری ایرنا: نشست مجازی وزرای امور خارجه ترکیه، آلمان، فرانسه و انگلستان پیرامون تحولات اخیر در سوریه٬ لیبی و عراق برگزار شد. وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه٬ دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلستان از طریق ویدئو کنفرانس با محوریت مبارزه مشترک با ویروس کرونا و تحولات اخیر منطقه از جمله سوریه، لیبی و عراق به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اسپوتنیک روسیه: ارتش ملی لیبی و خلیفه حفتر تصمیم گرفت واحدهای خود را دو تا سه کیلومتر از جبهه در نزدیکی پایتخت طرابلس به دلیل شروع تعطیلات عید سعید فطر به عقب براند.در این بیانیه که توسط سخنگوی ارتش ملی نقل گردید چنین آمده است: “ما تصمیم گرفتیم که نیروهای خود را در همه جبهه های طرابلس به فاصله 2-3 کیلومتری عقب برانیم تا فضای مورد نظر در منطقه طرابلس برای عبادت و تعویض بازدیدها انجام گیرد و همچنین روابط بین لیبیایی ها بیشتر شود.

العالم فارسی: در پی مخالفت رئیس‌جمهور تایوان با مذاکره با پکن بر اساس سیاست «چین واحد»، سخنگوی دفتر امور تایوان در چین هشدار داد که پکن هرگونه تلاش‌ها برای جداسازی تایوان از چین را تاب نخواهد آورد.«ما ژائوگوانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در چین امروز (چهارشنبه) ضمن تأکید بر «اتحاد مجدد» تایوان با چین، در خصوص هرگونه تلاش برای جداسازی این منطقه از چین هشدار داد.

خبرگزاری مهر :  رهبر طالبان با انتشار پیامی در آستانه عید سعید فطر، درخواست هایی را از آمریکا و سازمان بهداشت جهانی مطرح کرده است. «‏ملا هیبت الله» رهبر گروه طالبان در یک پیامی به مناسبت عید سعید فطر، از واشنگتن خواسته است که اجازه ندهد طرف‌های دیگر، توافق صلح آمریکا با این گروه را با ناکامی مواجه کنند.

آناتولی  ترکیه: کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت با تصویب قطعنامه ای خواستار آغاز تحقیقات “مستقل، بی طرف و جامع” درباره عملکرد این سازمان طی دوره شیوع کرونا شدند.این طرح با شرکت 140 کشور عضو شورای سازمان جهانی بهداشت به تصویب رسیده و ترکیه نیز در رای گیری شرکت کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین به نامه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به رئیس سازمان جهانی بهداشت واکنش تندی نشان داده است. ترامپ در نامه اش از این سازمان خواسته بود که نشان دهد مستقل از چین عمل می کند.ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، آمریکا را متهم کرد که در تلاش است وجهه چین را جریحه دار کند و تقصیر سو‌ء مدیریت واشینگتن در مقابل بحران ویروس کرونا را به گردن دیگران بیندازد.

رادیو چین: انجمن ناوبری ماهواره ای چین چندی پیش با انتشار «کتاب سفید توسعه صنایع خدماتی ناوبری و موقعیت سنجی ماهواره ای چین در سال 2020» اعلام کرد: ارزش کل این صنعت در سال 2019 در چین به حدود 345 میلیارد یوان رسید که در مقایسه با سال 2018 میلادی 14.4 درصد افزایش داشت. قرار است آخرین ماهواره ناوبری بی دوئو (Beidou) در ماه ژوئن سال جاری به فضا پرتاب شود که به این ترتیب سامانه ناوبری ماهواره ای بی دوئو به طور همه جانبه راه اندازی خواهد شد.

یورونیوز:  نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد که ممکن است در بدترین حالت تا ۵۰ سال دیگر بیش از سه میلیارد نفر از ساکنان کره زمین مجبور به زندگی در آب و هوای بسیار گرم شوند.دانشمندان در پژوهشی که در هفته نامه «مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا» (PNAS) منتشر شده است پیش بینی کرده اند که در بدترین حالت ممکن یک سوم جمعیت کره زمین در سال ۲۰۷۰ میلادی در مناطقی با آب و هوای بسیار گرم زندگی خواهند کرد. به گفته محققان در صورت عدم کاهش تولید گازهای گلخانه ای میانگین دمای هوا در بسیاری از نقاط کره زمین به ۲۹ درجه سانتیگراد یا بیشتر از آن خواهد رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *