جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

فرافکنی ترامپ برای پوشاندن بی‌کفایتی در مقابله با کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ به دلیل انتخابات در تصمیم‌گیری برای مدیریت بحران کرونا تعلل و تأخیر داشت و بسیاری از کارهایی که باید زودتر انجام می‌داد را انجام نداد، گفت: حالا که ضربه اقتصادی به آمریکا وارد شده و عملکرد او زیر سؤال رفته، می‌خواهد افراد دیگر را مسئول جلوه دهد.

دکتر فواد ایزدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به رویکرد سیاسی ترامپ در روند مقابله با بحران کرونا، اظهار کرد: دغدغه اصلی ترامپ تا آبان ماه، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است. به نظر می‌رسد دلیل اصلی اینکه او به هشدارها درباره شیوع کرونا هم توجه نمی‌کرد این نبود که متوجه آن‌ها نبوده باشد بلکه احساس می‌کرد اگر بخواهد هشدارها را جدی بگیرد منجر به ضربه‌ای به اقتصاد می‌شود و ممکن است برای انتخابات به ضررش تمام شود.

 

اتهام زنی و فرافکنی راه فرار ترامپ از مسئولیت

وی افزود: از این جهت او در تصمیم‌گیری تعلل و تأخیر داشت و بسیاری از کارهایی که باید زودتر انجام می‌داد را انجام نداد. البته این مسئله به دلیل شخصیت ترامپ هم بود و اینکه غالباً سیاستمدارهای آمریکایی چندان اخلاق محور نیستند و بیشتر منافع شخصی را در نظر می‌گیرند ازاین‌جهت دغدغه اصلی ترامپ این موضوعات بود؛ اما حالا که معلوم شده مدیریت صحیحی نداشته و به‌سلامت مردم بی‌توجه بوده است، شروع به اتهام زنی و فرافکنی کرده و دیگران را مسئول مشکلاتی که ایجاد شده معرفی می‌کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به انتقادات ترامپ از سازمان بهداشت جهانی و تهدید قطع کمک‌ها به این سازمان، گفت: او حتی با اعضای تیم کرونای آمریکا هم درگیر شده و می‌خواهد افراد دیگری را مقصر بداند. این هم به دغدغه اصلی او که پیروزی در انتخابات است برمی‌گردد. حالا که ضربه اقتصادی به آمریکا وارد شده و عملکردش زیر سؤال رفته، می‌خواهد افراد دیگر را مسئول جلوه دهد.

این استاد دانشگاه در رابطه با تأثیر عملکرد دولت ترامپ بر افکار عمومی آمریکا، خاطرنشان کرد: ابتدای شیوع کرونا، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد این بیماری نه‌تنها موجب کاهش محبوبیت ترامپ نشده بلکه افزایشی را هم به همراه داشته است. البته این مسئله مقداری طبیعی هم هست؛ چراکه با بروز بحران در یک کشور، مردم نگاهشان به سمت دولت می‌رود و هر فردی که در رأس دولت باشد، مدیر بحران است و به او بیشتر توجه می‌شود؛ اما نظرسنجی‌های هفته گذشته متفاوت بود.

 

کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر

وی افزود: با کاهش شوک اولیه و انتشار گزارش‌های متعدد از عدم مدیریت صحیح ترامپ و مشکلاتی که برای آمریکا ایجاد کرد و همچنین برخی مکاتباتی که بی‌اعتنایی او به آمارها را نشان داده محبوبیت او رو به کاهش است. ازاین‌جهت مجموعاً تاکنون باعث سقوط محبوبیت او شده است.

 

آمریکا کشوری رو به افول است

ایزدی با تأکید بر اینکه کرونا هم در حوزه سیاست داخلی تحولاتی را در آمریکا رقم می‌زند و هم در حوزه سیاست خارجی، اضافه کرد: آمریکا با وجود افزایش انتقادات بین‌المللی نسبت به تحریم‌ها علیه ایران و حتی اعتراض نماینده‌های کنگره، نه‌تنها تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکرد بلکه با اصرار آن‌ها را افزایش داد. باید در نظر داشت اقدامی که در شرایط کرونایی در داخل آمریکا انجام دادند و در تعداد مبتلایان و کشته‌ها اول شدند، فقط دلیلش تعلل دولت نیست، دلیلش این است که آمریکا کشوری رو به افول است.

 

ضعف در ساختار بهداشتی آمریکا

این استاد دانشگاه توضیح داد: ساختار بهداشتی آمریکا از سال‌ها قبل رو به افول بوده و مشکلات متعددی دارد. بسیاری از مشکلاتی که در کشورهای دنیا بهتر مدیریت کردند و توانمندی بهتری داشتند در آمریکا به فاجعه تبدیل شده است. آمریکا شبیه خان‌ها و کدخداهای قدیم است که موقع ثروتمندی‌شان «برو و بیا» داشتند و زمانی که قدرتشان افول پیدا می‌کند، می‌خواهند همان «برو و بیا» را بدون پول حفظ کنند و برای خود و سایرین مشکل ایجاد می‌کنند.

 

بحران کرونا تفکر لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه‌داری را زیر سؤال برد

ایزدی با تأکید بر اینکه کرونا در داخل آمریکا به‌صورت جدی صدمه وارد کرده است، افزود: بحران کرونا تفکر لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه‌داری را زیر سؤال برد، عملکرد ترامپ در حوزه سیاست خارجی هم قدرت آمریکا را بیش از گذشته خدشه‌دار کرده است.

وی با بیان اینکه تبعات سیاست‌ها و رویکرد دولت آمریکا در این بحران قطعاً در آینده و انتخابات این کشور تأثیر دارد، گفت: دنیای بعد از کرونا حتماً متفاوت است؛ اما اینکه تا چه میزان این تأثیر عمق داشته باشد هنوز قابل محاسبه نیست؛ چرا که کرونا قابل محاسبه نیست. سؤالاتی نسبت به کرونا وجود دارد که پاسخی برای آن وجود ندارد و اینکه آیا شوکی که به ضعف‌های سیستم سرمایه‌داری و لیبرال دموکراسی وارد شده باعث درس گرفتن آن‌ها می‌شود و تفکر خود را اصلاح می‌کنند، یا خیر. ازاین‌جهت شکی نیست که کرونا در درازمدت تأثیرگذار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *