جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

Loading

اعتراض مردمی عراق و فرافکنی آمریکا علیه ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه روند اخراج آمریکا از عراق آغاز شده است، گفت: آمریکایی‌ها با طرح این ادعا که حمله به اردوگاه التاجی از سوی ایران بوده، سعی می‌کنند در افکار عمومی عراق، ایران را متهم کنند، درحالی‌که این فرافکنی و فرار به جلو است و واکنش اعتراضی ملت عراق به حضور اشغالگرانه آمریکا در عراق هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به حملات صورت گرفته علیه اردوگاه نظامی «التاجی» خاطرنشان کرد: بارها برخی گروه‌های حشدالشعبی مانند جنبش «حزب‌الله»، «جنبش نجبا» و یا «عصائب اهل الحق» گفته بودند که آمریکا باید مصوبه مجلس عراق را اجرایی و خاک عراق را ترک کند و درصورتی‌که راهکارهای سیاسی جواب ندهد ناچار خواهیم شد از راه‌های مسلحانه، آمریکا را از کشورمان خارج کنیم. به نظر می‌رسد حمله اعتراضی به اردوگاه نظامی التاجی در همین راستا صورت گرفته است.

وی در خصوص پیامدهای حملات آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی گفت: این‌طور نیست که این اقدامات با واکنش‌های آمریکا خاتمه یابد، بلکه اقدامات آمریکا ممکن است خشونت در تحولات آینده و حرکت‌های مسلحانه را تشدید کند.

 

متهم کردن ایران فرافکنی است

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی و متهم کردن ایران به این حملات، ادامه داد: این اقدام مقامات آمریکایی فرافکنی و فرار به جلو است، آن‌ها خود نیز می‌دانند که این حملات ربطی به ایران ندارد. آمریکایی‌ها با این ادعاها سعی می‌کنند به افکار عمومی عراق القا کنند این اقدامات از سوی ایران است درحالی‌که واکنش  اعتراضی ملت عراق به حضور اشغالگرانه آمریکا در عراق هیچ ارتباطی با ایران ندارد. آن‌ها سال 2011 رسماً از عراق خارج شدند و آن را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختند و به اشغال رسماً پایان دادند.

وی افزود: بعد از حوادث مربوط به اقدامات داعش که آن‌ها مشوق و ایجاد کننده آن بودند، آرام و آرام و خزنده و بدون هیچ توافق و قرارداد قبلی در پایگاه‌های عراقی حضور پیدا کردند. چندین سال است که مسئله داعش به پایان رسیده است هیچ مصوبه‌ای از سوی مجلس و توافقی هم برای حضور رسمی آمریکا در عراق وجود ندارد. عراقی‌ها هم هیچ پایگاه رسمی را به عراقی‌ها ندادند؛ بنابراین اگر داعش بهانه حضور باشد، حضورشان موقت بوده است و در این صورت هم با مصوبه مجلس به پایان رسیده است.

 

امریکا عراق را کشوری تحت اشغال خود می داند

میرابیان تأکید کرد: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند از عراق خارج شوند، ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که اوباما با خروج از عراق اشتباه کرد و ما باید این اشتباه را جبران کنیم و آمریکا در نفت عراق سهیم است! آن‌ها عراق را به‌عنوان کشوری تحت اشغال خود قلمداد می‌کنند و به دنبال ذخایر عظیم نفتی این کشور هستند و صریحاً و تلویحاً این موضوع را بیان کردند. حتی در واکنش به مصوبه مجلس عراق گفتند این مصوبه لازم‌الاجرا نیست و توسط بخشی از مردم عراق مصوب شده است.

وی گفت: آمریکایی‌ها در کلام و رفتار نشان داده‌اند که نمی‌خواهند از عراق خارج شوند، ازآنجاکه نمی‌خواهند به مصوبه مجلس یک کشور مستقل عمل کنند، با حملاتی که به نظامیانشان می‌شود، هزینه‌ها و تاوان این رفتارشان در عراق را می‌دهند.

 

روند اخراج آمریکا از عراق آغاز شده است

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره چگونگی امکان اخراج آمریکایی‌ها از عراق نیز اظهار کرد: قطعاً این مسئله یک پروسه زمان‌بر است. آمریکایی‌ها تا مجبور نشوند از عراق خارج نمی‌شوند و فعلاً هم مصر هستند که در عراق بمانند. مگر اینکه کار به‌جایی برسد که آن‌چنان هزینه ماندنشان در عراق سنگین شود که این حضور به‌صرفه و صلاحشان نباشد.

میرابیان درعین‌حال تأکید کرد: این پروسه آغاز شده و آنچه شاهد هستیم شروع اقدامی است که توسط نیروهای عراقی صورت گرفته و در آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی نتیجه انتخابات آینده آمریکا را در وضعیت خروج نیروهای آمریکایی از عراق مؤثر دانست و ادامه داد: به نظر می‌رسد حاکمان فعلی آمریکا مصر هستند در عراق بمانند و حتی هزینه آن را هم بپردازند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *