جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ویروس کرونا، نفت و زنجیره جهانی عرضه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: یکی از پیامدهای ناخواسته ویروس کرونا می‌تواند سختگیری نسبت به زنجیره عرضه و بازگشت به زنجیره ملی عرضه کالا باشد.

می ام. جافه در مطلبی که شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: به‌موازات آماده شدن کشورها برای وضعیت اضطراری بهداشت و سلامت، رهبران جهان پی برده‌اند که مهار کروناویروس جدید دشوارتر از آن چیزی است که در بدو امر تصور می‌کردند. بسیج عمومی برای مقابله با ویروس ادامه دارد و نگرانی‌ها هم نسبت به سلامت عمومی و هم درباره پیامدهای اقتصادی روبه افزایش است. واشنگتن همانند بسیاری از پایتخت‌ها نسبت به تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا نگران شده است.

میلان بعنوان کانون مالی ایتالیا در اثر شیوع ویروس کرونا در شمال این کشور در شرف تعطیل شدن است و این امر شاهدی بر این موضوع است که بیماری یادشده و پیامدهای اقتصادی آن مهار نشده است. یونی کریدیت بعنوان بزرگترین بانک ایتالیا ازجمله موسسات مالی این کشور است که کارکنانش را به دورکاری تشویق کرده است.

کره‌جنوبی از شیوع ویروس کرونا در امان نبوده است و صادراتش به چین و وارداتش را از این کشور کاهش داده است. خودرو یکی از صادرات عمده کره‌جنوبی به چین است و شرکت‌های خودروسازی کره‌ای از این وقفه اقتصادی ضربه خورده‌اند. موسسات مالی در کره‌جنوبی و ژاپن از کارکنان خود خواسته‌اند دورکاری کنند.

شاخص اقتصادی قابل توجه که ویروس کرونا برای اقتصاد جهانی هزینه دارد نه فقط برای چین، کاهش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی است. قیمت‌های گاز طبیعی مایع قبلاً به دلیل افزایش عرضه روند کاهشی داشته و اینک به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرده است. روند کاهشی قیمت نفت نیز شروع شده است، چراکه وقفه در حمل‌ونقل و تجارت جهانی فراتر از چین است.

8 درصد از کالاهای جهانی از طریق حمل‌ونقل دریایی جابجا می‌شود و کاهش قابل توجه در تقاضا برای حمل‌ونقل دریایی شروع شده است. بعنوان مثال تعداد بارگیری نفت خام در خلیج‌فارس در ماه فوریه 2020، توسط تانکرهای بزرگ تک‌رقمی شد، یعنی از 30 فروند به زیر 10 فروند کاهش یافت.

براساس آمارهای سیتی‌بانک در خصوص ویروس کرونا، تاکنون صادرات کره‌جنوبی 10 درصد و واردات این کشور 15 درصد کاهش داشته است. این بانک پیش‌بینی کرد که تاثیرات تجاری ویروس کرونا بر کره‌جنوبی در ماه مارس بدتر خواهد بود. بندر لانگ بیچ در کالیفرنیا کاهش قابل توجه در حمل‌ونقل کانتینری به میزان 40 درصد را ثبت کرده است.

براساس آمار اوپک انتظار می‌رود تقاضا برای سوخت دریایی در سطح جهان، به‌طور میانگین 2/4 میلیون بشکه در روز باشد. سوخت جت (سوخت هواپیما) 6/6 میلیون بشکه در روز است. کل نفت مورد استفاده در بخش حمل‌ونقل حدود 58 میلیون بشکه در روز است که 39 درصد از این میزان به بخش بار هوایی ازجمله 23 درصد به بخش حمل کامیونی اختصاص دارد. تاکنون شاهد کاهش 135 هزار بشکه در روز در بخش سوخت هواپیما در آسیا بوده‌ایم. با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود در بازارهای جهانی نفت وقفه ایجاد شود.

شاید مهمتر و پایدارتر از خسارت آنی به تجارت و گردشگری، آگاهی رهبران جهانی نسبت به میزان آسیب‌پذیری اقتصاد کشورهایشان نسبت به زنجیره‌های عرضه جهانی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *