جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

Loading

رسانه ها ؛ موج بازداشت ها در دربار سعودی و…

۱۳۹۸/۱۲/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه دستگیری شاهزادگان در عربستان، ناتوانی دولت آمریکا در رویارویی با کروناویروس، اعلام وضعیت اضطراری در نیویورک برای مهار ویروس کرونا ، تشدید تنش کرونایی ژاپن و کره جنوبی، هشدار شدید کره شمالی به کشورهای اروپایی، واکنش طالبان به اظهارات مقامات اطلاعاتی آمریکا، سفر رئیس سازمان اطلاعات مصر به دمشق، هشدار روسیه به ناتو درباره مانورهای اروپا-۲۰۲۰، تقدیر سازمان بهداشت جهانی از ایران برای مبارزه با کرونا ، دستور اردوغان برای جلوگیری از عبور پناهجویان از دریای اژه، واکنش منفی اتحادیه اروپا به استفاده ابزاری ترکیه از پناهجویان و همکاری روسیه با آمریکا در بخش فناوری بالگرد جنگنده  برای اولین بار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: در ادامه تحولات اخیر در عربستان سعودی، دو منبع آگاه نزدیک به خاندان سلطنتی از بازداشت چهارمین شاهزاده سعودی به دستور ولیعهد این کشور خبر دادند. بنا به گفته دو تن از منابع آگاه سعودی نزدیک به خاندان سلطنتی، چهارمین شاهزاده سعودی نیز که ریاست سابق اطلاعات ارتش عربستان را برعهده داشته، به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بازداشت شد.

رادیو چین: ارقام جمع آوری شده از ایالات مختلف از سوی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا نشان می دهد که کروناویروس در 61 شهر از 27 ایالت سراسر آمریکا شیوع یافته و جمعا 330 مورد ابتلا به کرونا و 14 جان باخته اعلام شده است. در همین موقع، سایت اینترتی رسمی مرکز پیشگیری و مهار بیماری آمریکا گزارش کرد که 164 نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده و 11 نفر جان باخته اند. ارقام دو نهاد در یک روز به طور غیر منتظره متفاوت است و 166 نفر فاصله دارد.

 ان. اچ.کی ژاپن: فرماندار نیویورک برای کمک به مهار شیوع ویروس جدید کرونا در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده است. بیش از ۳۰ مورد جدید آلودگی در این ایالت به تایید رسیده است. در ایالت های غربی واشنگتن و کالیفرنیا، و نیر در ایالت مریلند در شرق آمریکا که هم مرز با واشنگتن دی سی است هم به دلیل شیوع این ویروس وضعیت اضطراری برقرار است.

خبرگزاری ایرنا:  شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی و ژاپن باعث شده است دو کشور سختگیری ها و مقرراتی تلافی جویانه علیه یکدیگر اتخاذ کنند و آنها را رو در روی یکدیگر قرار دهد. ژاپن پس از شدت گرفتن شیوع کرونا در کره جنوبی اعلام کرد مسافرانی را که از این کشور وارد می شوند، دو هفته قرنطینه خواهد کرد.این موضوع اعتراض شدید دولت کره جنوبی را به دنبال داشت و کره ای ها خواستار برچیدن این مقررات شده و از ژاپن خواسته بودند دست از اقدامات سختگیرانه و غیرضروری بردارد.

خبرگزاری مهر: کره شمالی به کشورهای اروپایی در ارتباط با واکنش اخیر این کشورها در برابر فعالیت‌های موشکی پیونگ یانگ هشدار داد.این هشدار وزارت خارجه کره شمالی پس از محکومیت فعالیت موشکی اخیر این کشور از سوی کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد. پیش از این انگلیس، آلمان، فرانسه، استونی و بلژیک نسبت به تداوم فعالیت موشکی کره شمالی ابراز نگرانی کرده و چنین فعالیت‌هایی را «تداوم جاه طلبی»‌‍ کره شمالی عنوان کرده بودند.

 خبرگزاری صدا و سیما: طالبان، اظهارات مسئولان دستگاه اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر پایبند نبودن این گروه به توافقنامه با آمریکا رد کرد. “سهیل شاهین” سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطر در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد: ما این اتهامات را رد می‌کنیم، روند اجرای توافقنامه طالبان و آمریکا به خوبی پیش می‌رود و این گونه اظهارات مقامات آمریکایی هرگز قابل توجیه نیست.در روز‌های اخیر سه مسئول دستگاه اطلاعات آمریکا اعلام کردند: طالبان به توافقنامه صلح با آمریکا پایبند نیست.

خبرگزاری فارس: رسانه‌هایی سوری از سفر رئیس سازمان اطلاعات مصر به دمشق و دیدار وی با مقامات سوری خبر دادند. پایگاه خبری مراسلون نوشت: «عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر دوشنبه هفته گذشته به سوریه سفر کرده است».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که ناتو طرح‌هایی برای ممانعت از برگزاری مانورهای گسترده نظامی تحت رهبری آمریکا در اروپا داشته باشد.مانورهای آوریل و مه بزرگترین استقرار سربازان آمریکایی در اروپا طی ۲۵ سال گذشته خواهد بود. این مانورها در ۶ کشور اروپایی از جمله کشورهای حوزه بالتیک و همسایگان روسیه برگزار می‌شوند.وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: ما به طور قطع اهداف خصمانه آمریکا و ناتو را هنگام تقویت قوای نظامی خود در نظر داریم.

الکوثر فارسی: رئیس هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی به ایران با بیان اینکه تحت تاثیرِ دانش و تعهد کادر درمانی ایران قرار گرفته است، گفت: کشورهای دیگر در مبارزه با کرونا از تجارب ایران استفاده کنند. رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهدانه در حال ایستادگی در برابر ویروس کرونا است.

دویچه وله:  به دستور رئیس جمهوری ترکیه قرار است مسیر گذر مهاجران و پناهجویان به یونان و از طریق دریای اژه بسته شود. این آب‌راه کوتاه‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین مسیر ورود غیرقانونی مهاجران به خاک اتحادیه اروپا است.  سیاست ترکیه برای تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا از طریق باز گذاشتن راه‌های ورود غیرقانونی مهاجران و پناهجویان به کشورهای اروپایی اندکی تغییر کرد.

پارس تودی: وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از نشست خود در زاگرب در بیانیه‌ای مشترک استفاده ابزاری دولت ترکیه از پناهجویان برای پیشبرد اهداف سیاسی را رد و آن را غیرقابل قبول خواندند.این وزرا تاکید کردند که تصمیم آنکارا برای باز کردن مرزهای خود با یونان به مثابه نادیده گرفتن توافق مهاجران در سال 2016 با این اتحادیه است. مساله پناهجویان برای کشورهای اتحادیه اروپا پس از بروز جنگ داخلی در سوریه و روانه شدن سیل آوارگان به سمت ترکیه و از آنجا به سوی اروپا تبدیل به بحران بزرگی شده است.

اسپوتنیک روسیه: روسیه با در اختیار گذاشتن فناوری خود به توسعه آخرین بالگرد جنگنده – شناسایی آمریکا کمک کرده است. بنا به گفته تروی گافی، مدیر اجرایی AVX و مهندس و معاون ارشد اسبق بخش تحقیق و توسعه در شرکت بل، متخصصان دفتر طراحی “کاموف” روسیه فن آوری اتحاد جماهیر شوروی که به توسعه آخرین پروژه بالگرد جنگنده – شناسایی (Compound Coaxial Helicopter) کمک کرد را در اختیار طراحان شرکت آمریکایی AVX قرار داده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *