جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

چالش ناتو برای کاهش نیرو در افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تصمیم دولت ترامپ برای خروج چند هزار نیروی آمریکایی از طولانی‌ترین جنگ واشنگتن (در افغانستان)، بحث‌هایی را در میان 29 کشور متحد برانگیخته است.

توماس گیبسونز نف و جولیان ای. بارنس در مطلبی که نیویورک‌تایمز آن را منتشر ساخت، نوشتند: از زمانی که آمریکا به‌طور رسمی شروع به کاهش حضور نظامی خود در افغانستان کرده است، برخی از اعضای ناتو نیز خروج هزاران نفر از نیروهای نظامی خود را از افغانستان در دست بررسی دارند.

تصمیم دولت ترامپ برای کاهش نیروهایش در افغانستان از 12 هزار به 8500 نیرو موجب گردیده دیگر کشورهای کمک‌کننده به ائتلاف بین‌المللی مستقر در افغانستان در جهت خروج نیروهایشان از این کشور تصمیم‌گیری کنند.

درحالی‌که برخی کشورها بر این باورند که باید نیروهای خود را در افغانستان کاهش دهند، کشورهایی مثل ایتالیا و آلمان اعتقاد دارند که نیروهایشان تحت شرایط خاصی می‌توانند در افغانستان حضور داشته باشند.

مقامات ناتو به‌کرات اعلام داشته‌اند که تلاش‌های آن‌ها با اقدامات آمریکا مرتبط است و شعار ما این است که «با هم وارد شدیم و با هم خارج می‌شویم».

درحالی‌که مذاکره‌کنندگان آمریکایی به دنبال نهایی ساختن توافق جدید صلح با طالبان هستند، برخی از اعضای ناتو بر این باورند که آینده این سازمان در افغانستان با توجه به اینکه جنگ بار دیگر وارد مرحله جدیدی می‌شود ضعیف و شکننده است.

بیش از هزار نفر از نیروهای ناتو و دیگر کشورهای متحد در جنگ 18 ساله افغانستان کشته‌شده‌اند. متحدانی همچون انگلیس و کانادا در اوج درگیری‌ها در عملیات مرگبار در جنوب افغانستان جنگیدند.

مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان در دسامبر 2019 مجدداً آغاز شد. دولت افغانستان خواستار آتش‌بس است و طالبان حملاتش را در برخی شهرها و جاده‌ها کاهش داده است.

آمریکا حتی بدون توافق صلح با طالبان اعلام داشته است که در ماه‌های پیش‌رو احتمالاً برخی از نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد ساخت. ترامپ در سخنرانی سالیانه خود به‌احتمال کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان اشاره کرد. وی در سخنرانی سالیانه خود گفت: ما در حال تلاش برای نهایی ساختن موضوع پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا و بازگرداندن نیروهایمان به خانه هستیم.

برخی از مقامات کشورهای عضو ناتو بر این باورند که این سازمان می‌تواند مانع از کاهش نیروها در مقیاس بزرگ در افغانستان شود، مادامی‌که آمریکا نیروهایش را کاهش ندهد. آمریکایی‌ها می‌گویند ابتدا قصد دارند نیروهای پشتیبانی خود را از افغانستان خارج نمایند.

بر اساس برنامه کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، واشنگتن حداقل نیمی از پایگاه‌هایش (شش پایگاه)، ازجمله دو پایگاه به فرماندهی ایتالیا و آلمان را در این کشور حفظ خواهد کرد.

البته آمریکا از ناتو خواسته است تا صرف‌نظر از کاهش نیروهای این کشور، نیروهای خود را در افغانستان برای استمرار آموزش نیروهای افغانستانی حفظ کند.

برخی مقامات اروپایی بر این باور هستند که با توجه به استمرار و تداوم درگیری در افغانستان و نامشخص بودن وضعیت امنیتی این کشور، باید حضور نیروهای ناتو در افغانستان کاهش یابد.

برونو لته، کارشناس مسائل ناتو در دفتر صندوق مارشال آلمان مستقر در بروکسل در این خصوص گفت: بسیاری از پایتخت‌های اروپایی آشکارا نسبت به کاهش حضور نیروهای خود در افغانستان نگران و ناراضی نیستند و مایلند برگ حضور ناتو در افغانستان را ببندند.

در سال‌های اخیر نیروهای ناتو درگیر آموزش نیروهای افغانستانی بوده‌اند، اما روند آموزش با سرعت مطلوب به‌پیش نرفته است.

آمریکا اغلب به ناتو فشار وارد ساخته است که نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام نماید و کشورهای متحد همواره برای یافتن نیروهای کافی جهت اعزام به افغانستان دچار مشکل بوده‌اند.

علیرغم حضور چندین ساله آمریکا و ناتو در افغانستان، وضعیت امنیتی این کشور بهبود نیافته است. از سال 2014 تاکنون بیش از 50 هزار نفر از نیروهای امنیتی افغانستان کشته‌شده‌اند. بعلاوه، همه‌روزه شاهد کشته شدن نیروهای افغانستانی در ایست‌های بازرسی هستیم.

نکته قابل‌توجه این است که از سال 2014 تاکنون ناتو نیروهایش را در افغانستان کاهش داده است. استثنایی‌ترین مورد، فرانسه است که تا پایان سال 2014، کلیه نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *